*شهاب حسینی گفت:مهدی قوی باش تو بهترین انتخاب بودی
این نکته را تا به حال در هیچ گفتوگویی نگفتهام زمانی که عکس بنده را به روی مجله زدند و به نوعی از چهره «ابوطالب» رونمایی کردند تنهای فردی که با من تماس گرفت و تبریک گفت شهاب حسینی بود و گفت: » به نظرم تو بهترین انتخاب برای این نقش بودی. مهدی قوی باش من مطمئنم که تو موفق میشوی و از عهده این کار بر میایی». این برخورد شهاب حسینی برای بسیار انرژی بخش بود و کیف کردم که یک همکار آنقدر منش و فروتنی دارد که تماس میگیرد و تبریک میگوید. همیشه دنبال این هستم که به نوعی این کار را جبران کنم. واقعاً فکر نمیکنم شهاب عزیز با توجه به جایگاهی که دارد نیازی به انرژی من داشته باشد. شهاب در آن لحظه حساس با من تماس گرفت لحظهای که با توجه به اتفاقها و حرف و حدیثها احساس میکردم تنها هستم. نمیخواهم حس بدی از صحبتهایم منتقل شود و یا به گونهای دیگری که منظورم نیست برداشت شود اما رفتارها طوری بود که بیشتر بیتفاوتی میدیدم و انگار که چنین نقش مهمی در چنین فیلمی به من پیشنهاد نشده است. این رفتارها در طول فیلمبرداری نیز ادامه داشت.
در هنگام فیلمبرداری زمانی که سر تمرین تئاتر حاضر میشدم برخی میپرسیدند: «راست است که استرارو در فیلمبرداری حضور ندارد؟! شنیدیم نیامده است؟!» من هم میگفتم «والله همین الان از مقابل دوربین وی به اینجا آمدم.» غالباً فضای منفی و هیاهو از سمت افرادی به وجود آمد که در ابتدا فیلم را ندیده بودند و حق این بود که وارد قضاوت نمیشدند.
کار هنری در هر جایگاهی که قرار بگیرد نقد به آن وارد است اما چون مثلاً فلان منتقد فیلم را دوست نداشته یا ادبیاتی خارج از نقد فیلم را به باد انتقاد گرفته باید عدهای به دنبال او بروند این به معنی ذهن فروشی نیست؟!
برخی از فیلمنامه ایراد میگیرند و یا وارد نقد محتوا میشوند این در فردی قابل پذیرش است که به اندازه فیلمنامه نویش مطالعات لازم در این زمینه را داشته باشد اما متاسفانه شاهد بودیم افرادی وارد نقد محتوایی فیلم میشوند که آنچه از اسلام و پیامبر اکرم (ص) میدانند براساس شنیدهها است.
*با رفتارهای نادرست ساحت کلی سینما را خدشه دار نکنیم
_کمی از اولین اکران فیلم در فجر بگو و بازخوردهایی که برای اولین بار دریافت کردی.
بازخوردها متفاوت بود عدهای فیلم را دوست داشتند و برخی هم دوست نداشتند که ایرادی ندارد اما نوع برخورد و نقد بسیار مهم است اگر بخواهم مقایسهای داشته باشم با اولین اکرانی که از فیلم در جشنواره مونترال کانادا بود باید بگویم در آنجا برخوردهای صادقانه تری دیدیم. مخاطبین آنجا به نظرم به دلیل برخورد صادقانه بیشتر هم از فیلم لذت بردند. فراموش نباید کنیم این فیلم توسط ایرانیها و در سینمای ایران ساخته شده است به نظرم با رفتارهای نادرست نباید ساحت کلی سینما را خدشه دار کنیم.
*هیچ کس برای این فیلم کیسه ندوخته بود
نحوه فیلم دیدن برخی که خود را در جایگاه نقد هم قرار میدهند، به نظرم این افراد نیامدهاند فیلم ببینند باید به این افراد گفت: «تو نیامدی فیلم ببینی تو برو خوار و بار بفروش برو در بازار آهن کار کن تو چرا در سینما هستی؟! (منظور از این مثالها بدین معنی است که افراد این چنینی برای سینما مناسب نیستند و به اشتباه در جای منتقد قرار گرفتهاند)» به خصوص که این فیلم را باید با دل دید. هیچ کس برای این فیلم کیسه ندوخته بود. هیچ کدام از افراد برای پول وارد این پروژه نشدند. دوستان بازیگر را میدانم که بسیاریشان یک سوم مبلغی را که در سایر پروژهها دریافت میکردند گرفتند. ماجرای مالی برای افراد حاضر در این فیلم در اولیتهای بسیار پایین تری بود.
عدهای برای نقد فیلم فقط وارد حساب و کتاب میشوند. همین دکوری که برای مکه و مدینه ساخته شد ارزش افزودهاش به اندازه هزینهای است که شده اما زاویه نگاه طوری نیست که از آن حمایت شود. امکاناتی که وارد سینما شد در نظر گرفته نمیشود. برخوردهایی بچهگانه شاهد بودیم که به نظرم جواب دادن به آن هم اهمیتی ندارد.
ادامه دارد...