رييس پژوهش و فناوري شركت بهينه سازي مصرف سوخت تشريح كرد؛
دستاوردهاي ناشي از بومي سازي دانش فني هفت پروژه پژوهشي

به گزارش نفت ديلي ، دستيابي به دانش فني بومي شده سيستم تسهيم مصرف سوخت در مجتمع هاي آپارتماني، دانش نسل اول سوخت هاي زيستي، كوره ذوب دوار گازسوز چدن، موتور ديزل سنگين دوگانه سوز 12-V ، خودروهاي الكتريكي 2 نفره، اتوبوس هيبريد الكتريكي و خودروهاي خورشيدي، هفت پروژه اي هستند كه تاكنون به دانش فني بومي تبديل شده اند.

اميد شاكري؛ رييس پژوهش و فناوري شركت بهينه سازي مصرف سوخت ، به پتانسيل هاي فراوان كشور در زمينه پژوهش و توسعه اشاره كرد و گفت: در ارتباط با موضوع بهينه سازي مصرف سوخت، پروژه هاي پژوهشي بسياري تهيه و ارائه شده كه بومي سازي دانش فني آنها، دستاوردهاي فراواني را براي كشور به همراه خواهد داشت.

شاكري با بيان اينكه از مجموع 25 قرارداد پژوهشي منعقد شده با شركت بهينه سازي مصرف سوخت، دانش فني هفت پروژه پژوهشي بومي شده است، افزود: دستيابي به دانش فني بومي شده سيستم تسهيم مصرف سوخت در مجتمع هاي آپارتماني، دانش نسل اول سوخت هاي زيستي، كوره ذوب دوار گازسوز چدن، موتور ديزل سنگين دوگانه سوز 12-V ، خودروهاي الكتريكي 2 نفره، اتوبوس هيبريد الكتريكي و خودروهاي خورشيدي، هفت پروژه اي هستند كه تاكنون به دانش فني بومي تبديل شده اند.

وي در تشريح جزييات اين پروژه ها، ادامه داد: در پروژه پژوهشي سيستم تسهيم مصرف سوخت كه دانشگاه صنعتي اميركبير اجراي آن را بر عهده دارد، امكان تسهيم مصرف سوخت واحدهاي مستقل آپارتماني كه داراي سيستم حرارت مركزي مي باشند، مقدور مي شود كه در اين راستا، پيش نويس مقررات تسهيم بهاي انرژي در مجتمع هاي مسكوني تدوين شده است.

شاكري بر رفع چالش هاي اجتماعي ناشي از واقعي شدن قيمت سوخت در مجتمع هاي مسكوني اشاره كرد و گفت: با توجه به اجرايي شدن قانون هدفمند كردن يارانه ها و اصلاح قيمت ها، ضرورت به كارگيري اين دانش فني بيش از پيش مشخص مي شود.

دانش نسل اول سوخت هاي زيستي، ديگر پروژه پژوهشي مورد اشاره رييس پژوهش و فناوري شركت بهينه سازي مصرف سوخت بود كه اجراي آن را دانشگاه تربيت مدرس بر عهده دارد. وي در زمينه دستيابي به دانش فني توليد بيوديزل و بيواتانول در كشور، به دستاوردهايي از جمله توسعه آزمايشگاه هاي تخصصي سوخت هاي زيستي، تعيين نقشه راه توليد خودروهاي سازگار با سوخت هاي جايگزين در وزارت صنايع و معادن، تعيين نقشه راه توليد بيوديزل و كاربرد آن، تعيين پتانسيل هاي توليد سوخت هاي زيستي جهت استفاده در طرح جامع انرژي كشور و چاپ 26 عنوان مقاله داخلي و خارجي و تدوين 2 جلد كتاب در اين ارتباط اشاره و تصريح كرد: استفاده از سوخت هاي زيستي نيز از جمله پروژه هايي است كه كاربردي كردن آن  با توجه به پايان پذير بودن سوخت هاي فسيلي و آلايندگي آنها، بسيار ضروري است.

شاكري در ارتباط با دانش فني بومي شده كوره ذوب دوار گازسوز چدن توضيح داد: اولين نمونه اين كوره ساخته شده است و در صورت عملياتي شدن اين پروژه،  بازدهي توليد در كوره هاي ذوب تا 30 درصد افزايش مي يابد. وي با اشاره به اينكه دانش فني اين كوره ها تا پيش از اين در انحصار چند كشور خاص بوده، اظهار داشت: با استفاده از اين فناوري بومي، امكان تبديل سوخت در واحدهاي ريخته گري و صرفه جويي قابل ملاحظه اي در مصرف سوخت فراهم مي شود.

رييس پژوهش و فناوري شركت بهينه سازي مصرف سوخت در ارتباط با دستاوردهاي دستيابي به دانش فني بومي شده موتور ديزل سنگين 2 گانه سوز 12-V گفت: شركت ديزل سنگين ايران (دسا)، مجري اين پروژه است كه از جمله دستاوردهاي آن مي توان به صرفه جويي ارزي حاصل از جايگزيني گازوييل با گاز در كنار كاهش آلايندگي زيست محيطي، ايجاد 400 تا 2000 فرصت شغلي مستقيم و غيرمستقيم و ارتقاي تخصص افراد، تامين موتور و  قطعات در شرايط تحريم و امكان صادرات 30 درصدي محصولات موتوري اشاره كرد.

شاكري، در ادامه به پروژه پژوهشي طراحي و ساخت خودروهاي الكتريكي 2 نفره كه در راستاي ترويج موضوعات مربوط به خودروهاي پاك و در قالب برگزاري مسابقه ملي طراحي ماشين توسط دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، اشاره كرد و گفت: در اين مسابقه كه با حضور 37 خودروي الكتريكي و به مدت 10 روز در مجموعه ورزشي آزادي برگزار شد، بالغ بر يكهزار نفر از دانشجويان و اساتيد دانشگاه مشاركت داشتند.  

رييس پژوهش و فناوري شركت بهينه سازي مصرف سوخت، دستاورد اين اقدام را بسيار مطلوب ارزيابي كرد و با اشاره به پروژه خودروهاي خورشيدي كه دانشگاه تهران مجري آن است، گفت: در اين راستا يك خودروي خورشيدي با حداكثر سرعت 80 كيلومتر در ساعت ساخته شد كه توانست در مسابقات بين المللي خودروهاي خورشيدي نيز به كسب عنوان جهاني براي كشورمان منجر شود.

وي سپس در ارتباط با دانش فني اتوبوس هيبريد الكتريكي توضيح داد: مجري اين پروژه نيز دانشگاه تهران است و اين اتوبوس، اولين اتوبوس هيبريد الكتريكي در خاورميانه است كه استفاده از آن به صرفه جويي 30 درصدي در مصرف سوخت اتوبوس هاي شهري خواهد انجاميد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد