وزیر نفت خبر داد:
افزایش 29 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی

 به گزارش نفت ديلي ، وزیر نفت میزان صادرات محصولات پتروشیمی کشور در 9 ماه نخست سال جاری را 12 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 3/9 میلیون تن بود که حاکی از رشد 29 درصدی به لحاظ وزنی است.

دکتر سیدمسعود میرکاظمی با تاکید بر این که تولید بنزین در 6 مجتمع از 38 مجتمع پتروشیمی ایران هیچ گونه اختلالی در تولید محصول آنها نداشته است، گفت: فروش محصولات پتروشیمی کشور در 9 ماه نخست سال جاری (17.4میلیون تن) نسبت به مدت مشابه سال گذشته (13.9میلیون تن) بیش از 25 درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است.

وی با بیان این که در 9 ماه نخست سال جاری 5.4 میلیون تن محصولات پتروشیمی در داخل کشور عرضه شده است، گفت: در بخش عرضه محصولات پتروشیمی در داخل کشور در مدت یاد شده نسبت به سال گذشته (4.6 میلیون تن) 13 درصد رشد داشته ایم.

وی افزود: در 9 ماه نخست سال جاری ارزش صادرات محصولات پتروشیمی 62 درصد و فروش داخلی آنها 46 درصد رشد داشته و در مجموع 54 درصد ارزش صادرات و فروش محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

2 پیشنهاد برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها

وزیر نفت درباره حمایت دولت از صنایع پتروشیمی در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی اظهار داشت: وزارت نفت برای تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی دو پیشنهاد به دولت ارائه داده که در حال بررسی است.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه مستقیم به شرکت‌های پتروشیمی یکی از این موارد است و بر اساس بند ج ماده 39 اگر دولت نرخ گذاری کند، مجاز است ما به التفاوت را پرداخت کند، پیشنهاد دوم آن است که خوراکی که به واحدهای پتروشیمی ارائه می‌شود به قیمت سال یا ماهی که پایه قیمتی به حساب می‌آید، برگردد و خزانه نیز با همان نرخ با شرکت پتروشیمی تسویه حساب کند.
وزیر نفت درباره برنامه‌های وزارت نفت در بخش حامل‌های انرژی، با اشاره به چند نکته به اثربخشی یارانه حامل های انرژی اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته حدود 80 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی (40 درصد خانگی و 60 درصد خدماتی و صنعتی) در کشور پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در همین حال با وجود پرداخت یارانه، بالا نبودن دستمزد در ایران (نسبت به سایر کشورهایی که درآمد ایران را دارند)، همچنین با توجه به این‌که میزان مالیات ما نسبت به تولید ناخالص داخلی شاید یک پنجم سایر کشورها باشد، قیمت تمام شده انرژی در کشور بالا بوده و ایران جزء دو سه کشور نخست از نظر تعرفه‌های وارداتی است.
میرکاظمی تاکید کرد: موارد یاد شده حاکی از آن است که باید با صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه به سمت ارتقای بهره‌وری حرکت کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد