222 ميليارد دلار صرفه‌جويي انرژي در برنامه پنجم

به گزارش نفت دیلی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: اگر در برنامه پنجم 33 درصد از شدت مصرف انرژی صنعت نفت کاسته شود، با نفت بشکه‌ای 100 دلار، 222 میلیارد دلار در این صنعت صرفه جویی خواهد شد.

نصرت الله سیفی با بیان اینکه وزارت نفت در حدود 34.5 درصد اتلاف انرژی در بخش های تولید، انتقال و مصرف دارد، تاکید کرد: اگر در برنامه ششم نیز 50 درصد از شدت مصرف انرژی در صنعت نفت کاسته شود شاهد صرفه جویی 680 میلیارد دلاری خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم یک بشکه نفت را از هدرروی نجات بدهیم در ابتدا باید به اندازه تولید دو بشکه هزینه کنیم، تاکید کرد: برای برنامه پنجم باید نزدیک به 89 میلیارد دلار هزینه شود تا به رقم مطلوب صرفه جویی برسیم.

سیفی افزود: به عنوان مثال در شرکت نفت فلات قاره 35 تا 55 درصد زمینه صرفه جویی وجود دارد که اگر از راه های بهینه سازی و کارآمد کردن انرژی استفاده شود ،رقم صرفه جویی در این شرکت بسیار چشمگیر خواهد بود.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به برنامه های روسیه برای کاهش 45 درصدی شدت مصرف انرژی در این کشور اشاره کرد و گفت: روسیه بدون اینکه از رفاه عمومی مردم کشورش بکاهد ، تلاش می کند برای حفظ قدرت صادراتی خود در بخش گاز استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را گسترش دهد.

وی با تاکید بر اینکه در ایران نیز توان بالایی برای استفاده از این نوع انرژی وجود دارد، تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده توان تولید 120 هزار مگاوات برق خورشیدی و 20 هزار مگاوات برق بادی در کشور وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی درست و دقیق برای استفاده از آن هاست.

سیفی افزود: همچنین ایران جزء 5 کشور دنیاست که زمینه تولید سوخت دیزل از جلبک های خاص را دارد و تکنولوژی ان نیز با تلاش یکی از متخصصان ایرانی در کشور توسعه داده شده است.

به گفته وی، برای تولید سوخت دیزل از این جلبک ها چندین منطقه در کشور شناسایی شده که یکی از آن ها منطقه ای نزدیک به عسلویه است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یادآور شد که شدت مصرف انرژی در کشور سالانه یک درصد در ده سال گذشته رشد داشته است و این موضوع ضرورت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای حفظ ذخایر هیدروکربوری و کارآمد و بهینه کردن مصرف انرژی را در کشور نشان می دهد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد