مديرعامل شركت ملي نفت ايران خبر داد؛
دستيابي ايران به تكنولوژي نوين حفاري افقي و جهت‌دار

به گزارش نفت ديلي ، مديرعامل شركت ملي نفت ايران با بيان اين كه اين شركت به تكنولوژي نوين حفاري افقي دست يافته است، اعلام كرد: ‌شركت ملي نفت ايران در حال توسعه فناوري‌هاي روز در حوزه حفاري است و در نظر دارد تا حفاري افقي و جهت‌دار را در چاه‌هاي ميدان‌هاي مشترك و به ويژه در پارس جنوبي توسعه دهد.

احمد قلعه باني؛ مديرعامل شركت ملي نفت ايران، با بيان اين مطلب ، يكي از اولويت هاي شركت ملي نفت ايران را ، توسعه حفاري‌هاي افقي و استفاده از فناوري‌هاي روز آن براي ارتقاي بهره‌وري، افزايش دبي چاه‌هاي توليدي و تثبيت توليد برشمرد.

وي با بيان اين كه در صنعت نفت سراسر دنيا تا كنون 74 هزار حلقه چاه حفر شده كه 26 هزار حلقه آن افقي بوده است، ادامه داد: بيش از 300 حلقه چاه در ايران به روش افقي حفاري شده كه بخش چشمگيري از آنها در حوزه شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب بوده است.

مدير عامل شركت ملي نفت ايران گفت : تعداد دكل‌هاي حفاري خشكي هم اكنون حدود 85 دستگاه است كه با توجه به برنامه‌هاي مصوب براي خريد دكل‌هاي حفاري خشكي از سوي شركت‌هاي داخلي، تعداد دكل‌هاي حفاري در دسترس تا پايان سال آينده به حدود 100 دستگاه خواهد رسيد .

معاون وزير نفت افزود : پس از بهره‌ برداري از مجموعه فازهاي پارس جنوبي و ساير ميدان‌هاي تحت مسئوليت شركت نفت و گاز پارس (سال‌هاي 1393 به بعد) براي انجام عمليات تعميرات و نگهداري 400 حلقه چاه در اين حوزه، به دكل‌هاي حفاري دريايي نياز است و  شركت‌هاي داخلي بايد از هم‌اكنون براي تأمين آنها برنامه‌ريزي كنند.

قلعه‌باني با بيان اين كه براي حفاري 2400 حلقه چاه توليدي، توصيفي، تزريقي و تعميري در برنامه پنجم توسعه برنامه‌ريزي شده است، اظهار داشت: از اين تعداد چاه، بيش از 1700 حلقه خشكي و حدود 700 حلقه دريايي است كه در مجموع 1300 حلقه آن توليدي خواهد بود.

وي با بيان اين كه در برنامه پنجم توسعه، بايد به‌طور ميانگين سالانه 570 دكل در صنعت نفت فعاليت كند، يادآور شد: شركت‌هاي ايراني در حال توسعه ناوگان حفاري خود هستند، به طوري كه تا پايان سال آينده تعداد دستگاه‌هاي شركت ملي حفاري ايران به بيش از 80 دستگاه مي‌رسد.

معاون وزير نفت با بيان اين كه سال آينده، نخستين سال برنامه پنجم توسعه (از سال 1390 تا 1394) است، افزود: بر اساس اين برنامه قرار است در بخش بالادستي صنعت نفت 150 ميليارد دلار و در بخش پايين‌دستي آن حدود 50 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شود.

وي ادامه داد: از مجموع 150 ميليارد دلار پيش‌بيني شده براي سرمايه‌گذاري در بخش بالادستي صنعت نفت،‌ 40 ميليارد دلار به حفاري 2400 حلقه چاه اختصاص دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد