با هدف صرفه جويي 30 درصدي در مصرف سوخت گلخانه هاي كشور،
قرارداد اجراي پايلوت گلخانه هاي خورشيدي در يزد منعقد شد

به گزارش نفت ديلي ، در صورتي كه انرژي خورشيدي، جايگزين انرژي فسيلي مورد استفاده در گلخانه ها شود، سالانه به صورت متوسط تا 30 درصد در مصرف سوخت گلخانه ها صرفه جويي خواهد شد.

مهدي شريف؛ مدير بهينه ‌سازي انرژي در بخش صنعت شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت با اعلام اين مطلب، افزود: در اين راستا موافقت نامه احداث پايلوت گلخانه خورشيدي نمونه در استان يزد، بين شركت بهينه سازي مصرف سوخت و وزارت جهاد كشاورزي منعقد شده است .

وي با بيان اينكه اجراي پايلوت اين پروژه يك سال و پايش آن 2 سال به طول خواهد انجاميد، تصريح كرد: نتايج پروژه مذكور پس از پايش و ارزيابي ميزان صرفه‌جويي در مصرف انرژي، در ساير گلخانه‌هاي كشور و بسته به نوع اقليم جغرافيايي، تعميم داده خواهد شد.

به گفته شريف، ميزان صرفه جويي انرژي در گلخانه ها بسته به درجه تابش خورشيد و نوع استفاده از انرژي خورشيدي متفاوت است و اين ميزان به طور متوسط سالانه، 30 درصد برآورد مي شود.

مدير بهينه سازي انرژي در بخش صنعت شركت بهينه سازي مصرف سوخت با بيان اينكه هم اكنون گلخانه هاي كشور با استفاده از انرژي هيدروكربني و عمدتا گازوئيل، فعاليت مي كنند، يادآور شد: اين در حالي است كه برخورداري از نور خورشيد در غالب مناطق كشور، موهبتي است كه بايد به بهترين نحو مورد استفاده قرار گيرد و استفاده از انرژي خورشيدي، مي تواند جايگزين بخش قابل توجهي از سوخت فسيلي مورد استفاده در گلخانه ها شود . 

 وي اظهار داشت: پس از اجراي پايلوت و بررسي نتايج حاصل از آن، اين پروژه به ديگر مناطق كشور نيز تعميم داده مي شود و با استفاده از انرژي خورشيدي، در طرح هاي آتي وزارت جهاد كشاورزي كه توسعه 45 هزار هكتاري گلخانه ها در سراسر كشور را در بر مي گيرد، به ميزان قابل توجهي صرفه جويي در بخش انرژي هاي هيدرو كربني حاصل خواهد شد .

گفتني است اين پروژه، براي اولين بار در كشور به صورت پايلوت انجام خواهد شد و با بودجه اي بالغ بر 15 ميليارد ريال ازطريق منابع شركت بهينه سازي مصرف سوخت اجرايي مي شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد