ضریب برداشت از مخازن نفتی کشور افزایش می‌یابد

به گزارش نفت ديلي ، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که ضریب بازیافت میدان های نفتی ایران بیش از 28 درصد است، از اجرای برنامه‌های کارآمد افزایش ضریب برداشت از مخازن نفتی کشور خبرداد.

احمد قلعه بانی افزود: شرکت ملی نفت ایران هم اکنون برنامه های اجرایی کارآمدی را برای افزایش ضریب بازیافت از میدان های هیدروکربوری کشور در دستور کار دارد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران ضمن پیگیری اجرای برنامه های اکتشافی در سراسر کشور، طرح ازدیاد برداشت و افزایش ضریب بازیافت از میدان های هیدروکربوری خود را با به کارگیری فناوری های نوین دنبال می‌کند.

وی، حجم ذخایر قابل استحصال هیدروکربور مایع ایران را بیش از 151 میلیارد بشکه و ذخایر گاز را بیش از 33 تریلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت : این رقم برای هیدروکربور مایع با ضریب بازیافت به طور میانگین حدود 28 تا 29 درصد محاسبه شده است؛ بر این اساس چنانچه تکنولوژی های نوین افزایش بازیافت به کار گرفته شود، این رقم، بسیار بیش از این رقم خواهد بود.

قلعه بانی، یکی از اصلی ترین روش ها برای افزایش ضریب بازیافت را توسعه حفاری های افقی خواند و تأکید کرد که برای ازدیاد برداشت و بهبود بازیافت از مخازن هیدروکربوری کشور، باید تکنولوژی های روز و روش های نوین حفاری را به کار گرفت.

وی با بیان این که سهم میدان های هیدروکربوری تازه اکتشاف شده در افزایش تولید حدود 25 درصد است، یادآور شد: باقی سهم افزایش تولید از میدان‌هایی است که توسعه آنها پایان یافته و یا در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، از این رو لازم است در حوزه پژوهش و توسعه برای استفاده از فناوری های نوین ازدیاد برداشت و مهندسی مخزن، سرمایه‌گذاری و طرح‌های کارآمد پژوهشگران ایرانی در این زمینه کاربردی شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: هم اکنون با همکاری شرکت های توانمند صاحب تکنولوژی در میدان مسجد سلیمان به عنوان قدیمی ترین میدان نفتی ایران، طرح ازدیاد برداشت اجرا شده و به نتیجه رسیده است که به زودی به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این که با اجرای طرح ازدیاد برداشت در یک چهارم از مساحت مخزن مسجد سلیمان، ضریب بازیافت از این میدان نفتی حدود دو درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: ادامه برداشت از این میدان که در حدود 102 سال گذشته از آن نفت تولید شده است، تا پیش از انجام مطالعات جدید، غیرممکن به نظر می‌رسید.

قلعه بانی ادامه داد: اما معاونت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با همکاری پژوهشکده ازدیاد برداشت و سایر پژوهشگران و متخصصان ایرانی صنعت نفت، طرح توسعه جدید برای پیرترین میدان نفتی ایران تعریف کرد و با حفر چاه‌های افقی و به کارگیری فناوری نوین در این میدان، استحصال روزانه 25 هزار بشکه نفت از این میدان را برای هشت سال دیگر میسر کرد.

معاون وزیر نفت، حجم نفت درجای میدان مسجد سلیمان را حدود 6.6 میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: تولید نفت در ایران برای نخستین بار در خرداد 1287 از مسجد سلیمان آغاز شده و تا کنون از این مخزن، حدود 1.2 میلیارد بشکه نفت برداشت شده است.

وی با بیان این که تا کنون 18 درصد از نفت درجای مخزن مسجد سلیمان برداشت شده است، پیش بینی کرد در طرح توسعه جدید، ضریب بازیافت از قدیمی ترین مخزن نفتی دنیا به حدود 20 درصد برسد که به دنبال آن، حدود 158 میلیون بشکه دیگر از نفت درجای این مخزن قابل استحصال خواهد شد.



showimage.jpg

درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد