ابلاغ راهکارهای جدید کاهش مصرف انرژی در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها

به گزارش نفت دیلی ، معاون امور ساخت داخل وزیر نفت از تدوین استاندارد انرژی بعضی از پالایشگاه‌های گازی و مجتمع‌های پتروشیمی خبر داد.

 

 

حمدالله محمدنژاد با پیش‌بینی این که این پروژه‌ها تا پایان امسال تکمیل و استانداردهای تهیه شده برای اجرا به تمام پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی سراسر کشور ابلاغ می‌شود، به خبرنگار شانا گفت: برای سامان‌دهی به مصرف مجتمع‌های پتروشیمی، واحدهای آروماتیک، اوره، متانول، الفین و آمونیاک که مصرف انرژی بالایی دارند، ممیزی و تدوین استانداردها و معیارهای مصرف انرژی در مراحل مختلفی آغاز شده است.

 

وی با بیان این که تهیه و تدوین این استانداردها در 9 مجتمع پتروشیمی در حال انجام است، پیش‌بینی کرد که در پایان امسال، استانداردهای تهیه شده برای اجرا به تمام واحدهای پتروشیمی سراسر کشور ابلاغ شود.

 

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل همچنین یادآور شد: ممیزی و تدوین استاندارد انرژی در پالایشگاه‌های گاز شهید هاشمی‌نژاد، فجر جم، پالایشگاه فازهای 2 و 3 و فازهای 4 و 5 در عسلویه در دست اجراست و پیشرفت چشمگیری دارد.

 

وی با بیان این که پروژه‌های یاد شده از جمله پروژه‌های کلیدی وزارت نفت به شمار می‌رود، پیش‌بینی کرد که در پایان امسال با تکمیل این پروژه و پایان فعالیت‌های مربوط به ممیزی و تعیین راهکارهای کاهش مصرف انرژی، استانداردهای مورد نیاز تهیه و تدوین شده و برای اجرا به پالایشگاه‌های گازی سراسر کشور ابلاغ شود.

 

ممیزی انرژی خطوط لوله انتقال نفت و گاز

 

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل یادآور شد: تدوین معیار، استاندارد و ممیزی مصرف انرژی در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و خطوط لوله انتقال گاز نیز دنبال می‌شود.

 

وی ادامه داد: هم‌اکنون تدوین استاندارد، ممیزی و تعیین راهکار برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در حدود یکهزار کیلومتر خطوط لوله و همچنین 15 ایستگاه تقویت فشار، در دست طراحی، مطالعه و اجراست؛ پیش‌بینی می‌شود این طرح با تأمین اعتبار تا پایان امسال تکمیل و به شرکت گاز ابلاغ شود.

 

وی همچنین اظهار داشت: پروژه تدوین استاندارد و بهینه سازی مصرف انرژی در خطوط لوله نفت و تلمبه‌خانه‌ها نیز آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود اوایل سال آینده آماده و تکمیل شود که در این صورت بهینه‌سازی در این بخش را نیز بسیار چشمگیر می‌کند.

 

تکمیل 30 استاندارد مصرف انرژی در بخش مسکن تا پایان امسال

 

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل گفت: اصلی‌ترین راهکار برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن، اجرای قوانین، مقررات و دستورعمل‌ها و به‌ویژه مبحث 19 مقررات ساختمان است.

 

به گفته وی، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در دو سال گذشته افزون‌بر 130 استاندارد در حوزه فعالیتی خود تهیه و تدوین کرده است؛ تعداد 100 استاندارد به‌صورت ملی تکمیل و ابلاغ شده، همچنین تکمیل 30 استاندارد دیگر نیز امسال انجام می‌شود.

 

راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی بهینه‌سازی مصرف انرژی

 

محمدنژاد از ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی برای تحقیق و پژوهش در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی خبر داد و گفت: وزارت نفت راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها را تأمین اعتبار، خرید (ریالی و ارزی)، نصب و راه‌اندازی کرده و در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار داده است.

 

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح هم‌اکنون آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع مانند آزمایشگاه بتون در دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و دانشگاه صنعت نفت، تأسیس شده و هم‌اکنون در دست بهره‌برداری است.

 

اشتغال‌زایی گسترده از محل بهینه‌سازی مصرف انرژی

 

به گفته محمدنژاد، با بهره‌برداری از این آزمایشگاه‌ها، ضمن تأمین نیازهای مختلف رشته‌های دانشگاهی به آزمایشگاه مانند رشته مهندسی راه و ساختمان، شرایط برای شکل‌گیری تحقیقات کاربردی فراهم و تعامل میان دانشگاه و صنعت تقویت می‌شود.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این که راه‌اندازی آزمایشگاه‌های یاد شده، اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، سرمایه‌هایی در حال سوختن و دود شدن است که با برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدرروی آن، انرژی پتانسیل مطلوبی برای اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد