مصرف گازوییل سهمیه بندی می شود

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت با تشریح برنامه های وزارت نفت برای جلوگیری از قاچاق سوخت، از سهمیه بندی گازوییل و ارائه کارت های هوشمند سوخت به دارندگان خودروهای سنگین برای کنترل مصرف این فرآورده خبرداد و گفت: به زودی ساماندهی دقیقی برای مصرف گازوییل انجام خواهد شد.

مهندس رستم قاسمی وزیر نفت، صبح امروز (چهارشنبه 24 آبان) در مراسم رونمایی از نسل جدید کارت های هوشمند سوخت، بنزین با ترکیب جدید و هیدروکمپرسور سی ان جی ساخت داخل گفت: با توجه به اجرای گام اول هدفمندی یارانه ها در کشور و متوقف شدن گام دوم آن، امروزه دولت یارانه سنگینی در بخش انرژی پرداخت می کند که موجب افزایش پدیده شوم قاچاق فرآورده های نفتی شده است.

وی افزود: متاسفانه اختلاف قیمت فعلی سوخت در داخل و کشورهای همسایه موجب افزایش بی رویه مصرف و تطمیع افراد سودجو شده است.

وزیر نفت افزود: امروزه 3 لیتر گازوئیل در ایران 450 تومان قیمت دارد در حالی که یک لیتر آب معدنی 500 تومان فروخته می شود بنابراین قیمت پایین سوخت نقش مهمی در افزایش پدیده قاچاق داشته است.

قاسمی افزود: مجموعه مناطق شرکت های پخش فراورده های نفتی باید با همکاری مجموعه های امنیتی، نظارت ها را برای کنترل قاچاق فراورده در کشور افزایش دهند.

وی تصریح کرد: قاچاق بنزین با توجه به اختلاف قیمتی که در آن وجود دارد بسیار محسوس است.

وزیر نفت درباره تامین سوخت زمستانی نیز گفت: سال گذشته سوخت رسانی مناسبی در فصل سرما انجام شد اما امسال با توجه به شرایط تحریم ها و قطع گاز از سوی ترکمنستان شرایط ویژه ای در استان های شمالی کشور وجود دارد که با تلاش تمامی مناطق شرکت ملی پخش فراورده های نفتی امیدواریم تا زمستان امسال را بدون مشکل خاصی پشت سر بگذاریم.

 

مهندس قاسمی تصریح کرد: انرژی هیدروکربوری در دنیا با وجود رکود اقتصادی در غرب در بدبینانه ترین شرایط، رشد حداقل یک درصدی دارد که اگر بخواهیم رشد کشورهای در حال توسعه نظیر چین را نیز محاسبه کنیم، رشدی بیش از این خواهد داشت.

وزیر نفت با اشاره به این که رشد مصرف انرژی بستگی به زندگی مردم و هدف های اجتماعی شهروندان دارد، گفت: در سال های گذشته تلاش زیادی برای جایگزینی انرژی های فسیلی در کشورهای پیشرفته انجام شده است اما با این حال بعید به نظر می رسد تا 50 سال آینده جایگزینی برای انرژی های هیدروکربوری در دنیا پیدا شود.

وی با اشاره به وضعیت منحصر به فرد کشورمان در برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز تصریح کرد: داشتن این منابع عظیم و استفاده صحیح از مزایای آن به ویژه در صنعت پتروشیمی مزیتی برای بازار 75 میلیون نفری داخلی و کشورهای منطقه خواهد بود.

وزیر نفت تاکید کرد: صنعت پتروشیمی به طور قطع صنعت آینده خواهد بود و به زودی نقش جدی آن در جایگزینی صنایع چوب، حمل و نقل زمینی و دریایی روشن خواهد شد و به همین دلیل توسعه مراکز پتروشیمی در سراسر کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است و بخش خصوصی به دلیل مزیت های اقتصادی این حوزه آمادگی خوبی برای توسعه آن دارد.

مهندس قاسمی در مورد برخورداری از مزیت گاز در کشور گفت: خوشبختانه توزیع مناسبی در زمینه برخورداری مردم از گاز در کشور انجام شده است و هم اکنون 99 درصد شهرها و 57 درصد از روستاهای کشور از نعمت گاز بهره مند شده اند که رقم قابل قبولی است.

وزیر نفت همچنین درباره توسعه فراورش نفت خام و جلوگیری از خام فروشی گفت: پیشرفت هایی که در این زمینه انجام شده است کمتر از انتظار است که با موافقت هایی که با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری انجام شده است باید اهتمام بیشتری در تبدیل نفت خام به فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر انجام شود.

وزیر نفت با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی و آمریکا برای ایجاد محدودیت برای صنعت نفت ایران گفت: با وجود تمامی فشارهای برنامه ریزی شده هم اکنون که چند ماه از آخرین حد فشارهای تحریمی می گذرد مشکلی از لحاظ فروش نفت وجود ندارد و وضعیت صادرات کشور رو به بهبود است.

وی با تاکید بر این که بازار دنیا نمی تواند خودش را از نفت ایران محروم کند گفت: با توجه به ارزش های نفت خام ایران، در صورت قطع و یا کاهش صادرات نفت خام ایران، فشار زیادی به شهروندان کشورهای مختلف وارد می شود.

قاسمی با اشاره به این که توسعه ظرفیت های صنعت نفت به عنوان یک موضوع  بسیار جدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است گفت: اجرای همزمان 19 طرح پارس جنوبی در کشور بی سابقه است و در اوج فعالیت پارس جنوبی حدود 70 هزار نفر در این پروژه کار می کردند که این رقم امروزه به 100 هزار نفر رسیده است و پیشرفت های خوبی در این پروژه عظیم ملی به وجود آمده است.

وزیر نفت با اشاره به این که پیش از این و در شرایط مطلوب توسعه فازهای پارس جنوبی 62 ماه زمان نیاز داشت، گفت: در حال حاضر بعد از 28 ماه از آغاز توسعه همزمان 8 فاز پارس جنوبی، بیش از 70 درصد پیشرفت ساخت داریم که رقم بی نظیری است.

وزیر نفت درباره توسعه میدان های مشترک نیز افزود: تاکنون به جز در سه میدان که توسعه آن در حال مذاکره است، در بقیه میادین مشترک کار توسعه آغاز شده است و تا پایان برنامه پنجم با به مدار آمدن این میدان ها، تولید نفت خام کشور به روزانه 5.2 میلیون بشکه و تولید گاز طبیعی به یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

قاسمی با تاکید بر محور قرار گرفتن خودکفایی در ساخت کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در مجموعه پالایش و پخش گفت: خوشبختانه با وجود تحریم ها فرصت مناسبی برای توسعه صنعت نفت در ساخت کالاهای تحریمی با استفاده از توانمندی داخل به وجود آمده و بسیاری از کالاهای مورد نیاز صنایع پالایشگاهی در شرکت های ایرانی ساخته شد و این اقدام به صورت جدی در صنعت نفت ادامه دارد.

صبح امروز نسل جدید کارت های هوشمند سوخت، بنزین جدید با ترکیب متانول و کمپرسورهای سی ان جی ساخت داخل رونمایی شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد