25 میلیارد دلار در طرح های بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری شده است

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت از سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در طرح های توسعه بخش بالادستی صنعت نفت از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: این سرمایه گذاری با همکاری بانک مرکزی و از محل قراردادهای بیع متقابل و اوراق مشارکت انجام شده است.

مهندس رستم قاسمی صبح امروز (یکشنبه 17 دی) در پنجمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران اظهار کرد: صنعت نفت ایران با دارا بودن مزیت های فراوان در زمینه نفت و گاز قابلیت پیشرفت فراوانی دارد.

مهندس قاسمی افزود: بستر سرمایه گذاری در صنعت نفت یک امر اجتناب ناپذیر است و برای رسیدن به برنامه پنجم توسعه نیازمند 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری به ویژه در صنایع بالادستی نفت هستیم

وزیر نفت گفت: از 27 میدان مشترک کشور برای 23 میدان قرارداد توسعه نهایی شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است

مهندس قاسمی گفت: سرمایه گذاری این میدان ها برخی با منابع موجود، بیع متقابل با کشورهای خارجی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حال انجام است و تا کنون 20 میلیارد دلار از سوی کشورهای خارجی در صنایع بالادستی نفت سرمایه گذاری شده است و باید گفت که وضع کنونی ما بسیار بهتر از چند ماه قبل است.

قاسمی با اشاره به این که بانک مرکزی پیش از این در بانک های خارجی سرمایه گذاری می کرد، افزود: بر اساس توافقی که با بانک مرکزی انجام شده قرار است این بانک در صنعت نفت سرمایه گذاری کند

وی افزود: در بحث میان دستی نفت نیز با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریم های غیر قانونی موجود باید ظرفیت تولید را افزایش دهیم و با توجه به حساس بودن بازار نفت برای حفظ جایگاه تولید خود در اوپک و جلوگیری از خام فروشی برنامه ریزی کنیم.

پتروشیمی، مزیتی بزرگ برای سرمایه گذاران

 

وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه گذاری و مشارکت نظام بانکی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی سودآور خواهد بود، گفت: اگر مواد خام را تبدیل به فراورده کرده و بفروشیم این امر بسیار سودآور بوده و موجب رونق اقتصادی کشور نیز خواهد شد.

قاسمی افزود: محصولات صنعت پتروشیمی در آینده جایگزین بسیاری از صنایع مانند ساختمان، چوب و یا سنگ خواهد شد و تبدیل محصولات پتروشیمی به محصولات تکمیلی به دلیل وجود خوراک گاز فراوان در کشور یک مزیت بزرگ برای ایران به شمار می رود.

وی تصریح کرد: توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در زندگی امروز ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت گفت: هم اکنون 57 میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی در کشور وجود دارد و 70 واحد پتروشیمی با پیشرفت 5 تا 95 درصد نیز در حال ساخت است که با بهره برداری از آنها، طبق برنامه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از 100 میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی یک مزیت مطلوب برای سرمایه گذاری در کشور بوده و سوددهی این صنعت بیش از هر صنعت دیگری است.

قاسمی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت سوددهی شرکت های پتروشیمی در حال حاضر بسیار مطلوب است و این نشان از سودآور بودن سرمایه گذاری در این صنعت با ارزش دارد.

وزیر نفت با بیان این که با افتتاح پتروشیمی پلیمر کرمانشاه که هفته گذشته با حضور ریاست محترم جمهوری انجام شد اشتغال زایی مطلوبی در منطقه ایجاد می شود، گفت: خط لوله اتیلن غرب که اتیلن را از عسلویه به کرمانشاه می رساند در آینده با تکمیل فازهای بعدی به تبریز خواهد رسید و خوراک ده ها کارخانه در صنایع تکمیلی را تامین خواهد کرد.

قاسمی با اشاره به وجود 28 درصد از گاز هلیوم جهان در پارس جنوبی و روند مطلوب توسعه 19 فاز این میدان مشترک گازی ادامه داد: در صنعت نفت امسال با وجود تحریم ها و محدودیت های موجود خوشبختانه محدودیت ها کاهش یافته و روند توسعه صنعت نفت با برنامه ریزی های انجام شده مسیر مطلوبی را می پیماید.

وی با بیان اینکه برای همه بخش های توسعه صنعت نفت سند تهیه شده گفت: به طور مثال برای مواد شیمیایی سند تهیه شده و قطب های علمی و فناوری کشور با مشارکت در این امر صنعت نفت را در مسیر توسعه خود یاری می کند.

همکاری مطلوب بانک ملت با صنعت نفت

وزیر نفت اظهار کرد: تا کنون شش میلیارد دلار سرمایه گذاری در قالب استفاده از منابع صندوق انرژی از سوی بانک ملت در صنعت نفت صورت گرفته که 80 درصد این  رقم دریافت شده است.

وی ادامه داد: باید تشکر ویژه ای از بانک ملت به عمل آورد چون این بانک در میان بانک های کشور پیشرو بوده و بیشترین میزان همکاری را در مسیر توسعه صنعت نفت داشته است.

اشتیاق سرمایه گذاران خارجی از اوراق سلف نفتی

وزیر نفت افزود: انتشار اوراق سلف نفتی در آینده ای نزدیک تحولی بزرگ را در سرمایه گذاری صنعت نفت و مشارکت مردم برای توسعه این صنعت به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: نماد ریالی و دلاری برای این اوراق مشارکت انتخاب شده و تمام پیش بینی های لازم برای انتشار این اوراق انجام شده است.

قاسمی افزود: برخی از شرکت های بین المللی مذاکره هایی را برای خرید این اوراق آغاز کرده اند و بدون تردید فروش اوراق سلف نفتی به مردم و نیز شرکت ها می تواند صنعت نفت ایران را در مسیر توسعه خود شتاب بخشد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری مردم و فروش اوراق مشارکت صنعت نفت حتی تا 50 درصد می تواند بهره داشته باشد ولی ساختار بانکی کشور به ما اجازه افزایش سود اوراق مشارکت را نمی دهد اما اوراق سلف نفتی به دلیل جذاب بودن و امکان تسویه آسان یک سرمایه گذاری سودآور و مطمئن است.

وزیر نفت با بیان این که سرمایه گذاری بانک های داخلی و موسسات مالی در صنعت نفت ایران یک سرمایه گذاری مطمئن خواهد بود، گفت: با کمک بانک ها و نظام مالی کشور می توان روش های جدید سرمایه گذاری را نیز برای توسعه این صنعت در نظر گرفت و اگر سیستم مالی کشور عملکرد خوبی داشته باشد در شرایط کنونی می توانیم بسیاری از پروژه های صنعت نفت را در زمان مقرر به بهره برداری برسانیم.

ارائه طرح تحول صنعت نفت به مجلس

وی ادامه داد: طرح تحول در صنعت نفت تهیه شده و به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که همه ساختارهای صنعت نفت را در بر می گیرد.

وزیر نفت ادامه داد: توسعه، ضرورت سرمایه گذاری و توجه به منابع انسانی از ارکان این طرح هستند.

وزیر نفت ادامه داد: از میدان گازی پارس جنوبی روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز برداشت می شود که تا پایان 6 ماه اول سال آینده 150 میلیون مترمکعب به آن اضافه خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد