سالانه 250 میلیون دلار در مصرف انرژی ساختمان‌ها صرفه‌جویی می‌شود

به گزارش نفت دیلی، رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت از تلاش متخصصان این پژوهشکده برای دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت پکیج موتورخانه (دیگ و مشعل) برمبنای فناوری چگالشی خبر داد.

محمد ایازی تاکید کرد: براساس تحقیقات انجام شده، اگر تنها 10 درصد از ساختمان‌های کشور از این فناوری پیشرفته در پکیج موتورخانه‌ها استفاده کنند، سالانه نزدیک به 250 میلیون دلاری در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

وی کاهش گازهای آلاینده و افزایش راندمان موتورخانه‌ها و دستیابی به دانش فنی موتورخانه چگالشی، بومی‌سازی این فناوری و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی را از مهم ترین دستاوردهای این طرح اعلام کرد.

ایازی با بیان این که هم اکنون مطالعات فاز صفر این طرح در پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی در دست انجام است، گفت: این فاز از مطالعات تا بهمن ماه به پایان می‌رسد.

وی هدف از انجام مطالعات فاز صفر را تدوین نقشه راه برای این طرح عنوان و تصریح کرد: این فاز مطالعاتی در زمینه اقدام های ارزیابی وضعیت ایران در زمینه فناوری، شناسایی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه دیگ و مشعل به عنوان توسعه‌دهنده بالقوه، شناسایی مراکز دانشگاهی و قطب‌های پژوهشی فعال، انتخاب قطب پژوهشی برای طرح، تدوین ساختار مدیریت و تجمیع دانش و تدوین ساختار نظارت و کنترل پروژه است.

ایازی عمر فناوری‌های به کار رفته در موتورخانه‌های کشور را مربوط به 50 سال گذشته دانست و تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای جهان هر 10 سال یک بار این فناوری‌ها به روزرسانی می‌شود.

به گفته رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت، قدیمی بودن فناوری به کار رفته در موتورخانه‌ها و حجم بالای مصرف انرژی در آنها بوده که پژوهشگران این پژوهشکده را به فکر طراحی و ساخت پکیج موتورخانه برمبنای فناوری چگالشی انداخته است.

وی با بیان این که بخش عمده‌ای از مصرف سوخت ساختمان‌ها مربوط به بخش تولید حرارت (موتورخانه‌ها) است، افزود: به این ترتیب دستیابی به فناوری‌های نوین و به کارگیری آنها در این بخش کمک شایان توجهی به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد