طرح تولید زودهنگام گاز از میدان کیش سال آینده به بهره برداری می رسد

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: فاز نخست تولید گاز از میدان کیش در قالب تولید زودهنگام سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

احمد قلعه‌بانی در جریان بازدید از پیشرفت طرح توسعه میدان گازی کیش، این طرح را یکی از مهم ترین پروژه‌‌های شرکت ملی نفت ایران دانست و تاکید کرد: با این که میدان گازی کیش، یکی از میادین مستقل کشور است ولی برنامه داریم با بهره‌برداری به موقع از آن توان تولید گاز کشور را ارتقا دهیم.

وی یکی از اهداف اجرای این طرح را تامین گاز مورد نیاز مردم جزیره کیش، تزریق گاز به خط لوله هفتم سراسری و افزایش توان صادارتی کشور در این حوزه اعلام کرد و یادآور شد: پیش از این گاز منطقه کیش با خط لوله از جزیره سیری تامین می‌شده است.

قلعه‌بانی با بیان این که عملیات زیرسازی و حفاری این میدان با پیشرفت خوبی در حال انجام است، گفت: مطالباتی از سازمان منطقه آزاد کیش داریم که امیدواریم با پرداخت آن‌ به شرکت ملی نفت ایران و پشتیبانی بیشتر از این طرح، بتوانیم در زمان مقرر تولید زودهنگام از این میدان را انجام دهیم.

وی به بدهی 100 میلیارد تومانی سازمان منطقه آزاد کیش به شرکت ملی نفت اشاره و تصریح کرد: این مبلغ مربوط به گازتحویلی به این سازمان برای تولید برق منطقه است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در صورت تامین گاز این منطقه از طریق میدان کیش، می‌توانیم گازی را که از جزیره سیری به کیش می‌آید را در پروژه ان. جی. ال این جزیره تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتر کنیم.

موافقتنامه طرح توسعه میدان گازی کیش، اسفند ماه سال گذشته میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (کارفرما) به نمایندگی از سوی شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت های ناردیس، فراب و ناموران (پیمانکار) امضا شد.

این موافقتنامه با مدیریت و راهبری شرکت متن و در قالب FINANCE SERVICE CONTTRACT  با هدف احداث یک واحد پالایشگاهی به همراه اجرای خطوط انتقال منعقد شده و ارائه خدمات مهندسی به همراه تامین مالی طرح، به عهده پیمانکاران این طرح است.

ذخیره میدان گازی کیش حدود 66 تریلیون فوت مکعب و میعانات گازی آن حدود 514 میلیون بشکه برآورد می‌شود که در اعماق 4 هزار و 400 متری در زیر جزیره کیش قرار دارد.

با توجه به مطالعات اولیه، احتمال داده می‌شود روزانه حدود 3 تا 5 میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی کیش تولید شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد