انرژي مهم ترين منعفت مشترک منطقه اکو است

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت با بیان اینکه انرژی مهم ترین منعفت مشترک منطقه سازمان همکاری اقتصادی اکو است ، گفت: منطقه اکو با یک چهارم کل ذخایر گاز جهان و یک هشتم ذخایر نفت و بیش از پنج درصد کل برق باید همکاری و تجارت درون منطقه ای در حوزه انرژی را تقویت کند.

رستم قاسمی در نشست وزرای انرژی و نفت کشورهای عضو سازمان اکو گفت: با توجه به سهم سرزمینی و جمعیتی این منطقه که پنج درصد از جهان است ، این ظرفیت ها توانایی بالای بخش انرژی در این منطقه از جهان را نشان می دهد.

سازمان اکو با 434 میلیون نفر جمعیت، مجموع تولید ناخالص داخلی بیش از 1,5 تریلیون دلار و 174 میلیارد بشکه نفت (12.8 درصد جهان) در سه کشور ایران، قزاقستان و آذربایجان و 1461 تریلیون مترمکعب گاز (22.1 درصد جهان) می تواند به عاملی موثر و تعیین کننده در تجارت جهانی تبدیل شود.

نمایندگان و وزرای نفت و انرژی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان در سومین نشست وزرای انرژی و نفت کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) حضور دارند.

گسترش تجارت آزاد منطقه ای انرژی بین کشورهای عضو اکو شعار این دوره اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی است.

ایجاد چارچوب جدید همکاری های منطقه ای انرژی، تبادل تجارب و آموزش های تخصصی نفت و گاز به منطقه اکو، گسترش تجارت آزاد منطقه ای انرژی میان کشورهای اکو و آسان سازی تبادل انرژی میان آنها از اهدافی است که در سومین

همایش وزیران انرژی کشورهای عضو اکو دنبال می شود.

پیشینه تاسیس سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) به سال 1962 باز می گردد که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان سازمان همکاری های منطقه ای برای توسعه (RCD) را تاسیس کردند که تا سال 1979 فعالیت کرد.

در سال 1979 با وقوع انقلاب اسلامی ایران، فعالیت های این سازمان متوقف شد تا این که در سال 1985 با همکاری ایران، پاکستان و ترکیه، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) پایه گذاری شد و در سال 1992 با پیوستن کشورهای ازبکستان، جمهوری آذربایجان،قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان تعداد کشورهای عضو به 10 کشور رسید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد