ساختار صنعت نفت بازنگري مي‌شود

به گزارش نفت ديلي ، دکتر سيدمسعود ميرکاظمي گفت: بر اساس قوانين و نيازهاي آينده کشور، ساختار صنعت نفت بازنگري مي شود.

وزير نفت صبح امروز در همايش منابع انساني صنعت نفت، اصل 44 قانون اساسي، برنامه پنجم توسعه و قانون هدفمند کردن يارانه ها را مبناي حرکت آينده و بازنگري در ساختار صنعت نفت خواند و گفت: با تصوري روشن از آينده سازمان، برنامه جامع توسعه نيروي انساني ترسيم خواهد شد.

وي با بيان اينکه متناسب با اصل 44 قانون اساسي، دستگاه هاي اجرايي کشور نقش حاکميتي پيدا مي کنند، گفت: با پررنگ شدن بعد حاکميتي دستگاه هاي اجرايي، ماهيت سازمان بهره ور و نقش نيروي انساني آن با سازمان عمليات محور بسيار متفاوت خواهد بود.

وزير نفت با تاکيد بر اينکه بايد الگوهاي موفق سازمان هاي دنيا در بخش منابع انساني را بررسي کنيم، اظهار داشت: امروزه سازمان ها از حالت منطقه اي خارج شده و اگرچه کوچکند، اما گسترده عمل مي کنند.

وزير نفت دقت، سرعت، تکنيک و کيفيت را شاخص ارزيابي سازمان هاي بهره ور برشمرد و گفت: مديريت نظام يکپارچه، رمز موفقيت و ارتقاي سازمان هاي بهره ور است.

ميرکاظمي در مقايسه ميان سازمان هاي موفق و سازمان هاي سنتي، اظهار داشت: در سازمان هاي موفق «دانش» و در سازمان هاي سنتي، سرمايه گذاري و توسعه سخت افزار محور حرکت است، همچنين در سازمان هاي موفق بهره وري کل و سرمايه همواره شيب صعودي دارد، اما در سازمان هاي سنتي، ثابت يا شيب کاهشي دارد.

وزير نفت اظهار داشت: با بررسي موارد ياد شده مي توان دريافت که ترکيب نيروي انساني بايد از چه ويژگي هايي برخوردار باشد.
ميرکاظمي تصريح کرد: نگاهي به بهره وري کل در ايران، از دارا بودن شيبي ثابت يا کاهشي حکايت دارد و اين در حالي است که سرمايه گذاري در صنعت نفت (پارس جنوبي) در کمتر از يک سال، بازدهي کل سرمايه را خواهد داشت.

وي همچنين در باره رشد اقتصادي در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه گفت: در کشورهاي توسعه يافته 51 درصد از رشد اقتصادي آنها مرهون نهاده ها (توسعه سخت افزار) است و 49 درصد با بهره وري ارتباط دارد، اما در سازمان هاي در حال توسعه، سهم نهاده ها 69 درصد و سهم بهره وري 31 درصد و اين حاکي از آن است که با ترسيمي مناسب از سازمان و نيروي انساني، در دوره کوتاه تري مي توان سهم بهره وري را نسبت به سخت افزار ارتقا داد.

وزير نفت با تاکيد بر اين که بايد با ترسيم سازمان 20 سال آينده، از هم اکنون پايه هاي آن را بنا کنيم، گفت: نظام بهبود مستمر سرلوحه کار قرار مي گيرد.

ميرکاظمي با بيان اين که نيروي انساني محور توسعه است نه پول، گفت: جذب نيروي انساني بايد بر اساس نيازهاي آينده سازمان باشد.

وي با تاکيد بر بازنگري و اصلاح هرم سازماني گفت: بر اساس روابط جديد بخش منابع انساني تا زمان اصلاح هرم سازماني، اجازه جذب نيروي انساني با مدرک تحصيلي پايين تر از کارشناسي ارشد و دکترا را ندارد.

رئيس اوپک نقش نيروي انساني در ارتقاي سازمان را بسيار بالا توصيف کرد و افزود: بايد تلاش کنيم سازماني موفق در افق 1404 داشته باشيم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد