سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی ارزش افزوده و اشتغال بالایی ایجاد می کند

به گزارش نفت ديلي ، رئیس جمهوری با تاکید براینکه برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی باید ستاد عملیاتی تشکیل شود، گفت: مسئولان صنعت پتروشیمی با مشارکت وزارت صنایع و صندوق توسعه ملی هر چه سریعتر این ستاد را برای پشتیبانی بهتر تشکیل دهند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم بهره‌برداری از 8 طرح پتروشیمی در منطقه ماهشهر اظهار داشت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری وزارت صنایع و بخش خصوصی با اولویت استان‌های خوزستان و بوشهر باید برای توسعه صنایع پایین‌دستی گام‌های بزرگی بردارند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های که در بخش بالادستی پتروشیمی انجام شده است، گفت: صنایع پایین‌دست پتروشیمی با سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به بالادست آن ارزش افزوده و اشتغال بیشتری دارد، بنابراین امروز زمان آن رسیده که این صنایع در کشور توسعه یابد.

وی با بیان اینکه در سال جاری برای نخستین بار 20 درصد از درآمدهای نفتی کنار گذاشته شده است، تصریح کرد: علاوه‌بر منابع موجود، تا پایان سال 14 تا 15 میلیارد دلار نیز از درآمدهای نفتی را کنار می گذارین و به نظر می‌رسد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی محل مناسبی برای جذب این سرمایه‌ها باشد.

احمدی‌نژاد افزود: تا سه سال آینده باید 396 هزار شغل در استان خوزستان ایجاد شود که صنایع پایین‌دست پتروشیمی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد فرصت‌های شغلی در این استان باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر واحدهای پایین‌دستی بین 10 تا 50 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند که می‌توان با استفاده از مواد اولیه موجود در کشور،‌ نیروی جوان و جویای کار و منابع مالی در یک سال 50 واحد تولیدی در این بخش ساخت، بنابراین می‌توان ظرف 2 سال در جای جای ایران واحدهای پایین‌دستی ایجاد کرد.

به گفته احمدی‌نژاد باید با دعوت از بخش خصوصی و علاقه‌مندان صنایع پایین‌دست پتروشیمی کاری در کشور انجام بشود که ظرف دو سال به جای صادرات مواد اولیه، کالا و محصولات نهایی به دنیا صادر شود.

وی با تاکید براینکه در کشور فکر، توان، علم و پول وجود دارد، خاطرنشان کرد: متخصصان صنعت پتروشیمی باید بیش از گذشته ظرفیت‌های این صنعت را فعال کنند تا روزی برسد که دانش و خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت ایران به همه جای دنیا صادر شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به بهره‌برداری 6 تا 7 هزار میلیارد تومان پروژه مرتبط با صنعت نفت در دهه فجر امسال اظهار داشت: امروز پروژه‌ها برای صنعتگران نفت ما کوچک و پیچیدگی‌های آن‌ها نیز روشن شده است و از این‌روست که می‌توانند در بسیاری از موارد از صفر تا 100 یک پروژه را به راحتی و بدون حضور خارجی‌ها انجام دهند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون روح سازنده و تحول آفرین متخخصان صنعت نفت بیدار و برای رسیدن به اهداف عالی با سرعت بالا در حرکت است، افزود: امروز شاهد بهره‌برداری از سه طرح تحقیقاتی پتروشیمی بودیم که می‌توانند سوخت پاک، ارزان و با مصرف پایین تولید کنند و اگر از دستاوردهای این پروژه‌ها استفاده به مناسب شود، تحولی در تولید فرآورده‌های مورد نیاز کشور به وجود می‌آید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد