مشروح سخنرانی ریاست محترم جمهور در افتتاح 8 طرح پتروشیمی

به گزارش نفت ديلي ، خدای بزرگ را سپاسگزارم که توفیق حضور در جلسه به بهره برداری رسیدن چند خدمت را عنایت کرد. در آستانه ولادت عظیم پیامبر گرامی اسلام و فرزند برومند ایشان امام صادق علیه السلام این هدیه بزرگ خدا به بشریت را به شما عزیزان و ملت ایران، جامعه بشری و همه هستی تبریک می گویم.

 

 

 

 بسم ا... الرحمن الرحیم
خدای بزرگ را سپاسگزارم که توفیق حضور در جلسه به بهره برداری رسیدن چند خدمت را عنایت کرد. در آستانه ولادت عظیم پیامبر گرامی اسلام و فرزند برومند ایشان امام صادق علیه السلام این هدیه بزرگ خدا به بشریت را به شما عزیزان و ملت ایران، جامعه بشری و همه هستی تبریک می گویم.

امیدوارم خدای متعال این توفیق را به جامعه بشری عنایت کند که برگردیم به راه آن عزیز و سعادت و آرامش و کمال خودمان را در آموزههای خاتم پیامبران جستجو کنیم و باز خدا را شکر می کنم که توفیق داد یکبار دیگر به سرزمین مردآفرین، سرزمین شجاعان خوزستان سفر کنیم و از همین جا یک سلام گرم به مردم عزیز این استان به خصوص شهرستان هایی که نزدیک ماهشهر و بندرامام و شادگان، رامشیر، هندیجان و همه خوزستان سرسبز هستند می کنم و از عزیزانی که زحمت کشیدند این پروژههای ارزشمند را به نتیجه رساندند،‌تشکر می کنم.

دو نکته بگویم : این ملت اگر بخواهد روی پای خودش بایستد و آرمانها و آرزوهای خودش را محقق کند باید خودش را باور کند. اگر یک ملتی توانمندی های خودش، استعدادهای خودش، داشتههای خودش را به خوبی بشناسد و آنها را باور کند هیچ قلهای از دسترس دور نخواهد بود.

 ما خدا را سپاسگزاریم که شاهد اوج خودباوری در ملت ایران هستیم در بخش های گوناگون می‌بینیم که هر روز دستاوردهای نو، فن‌آوری‌های نو، محصولات جدید هر روز یک افتخار خوشبختانه این خودباوری را ما در صنعت نفت و در مجموعه مدیریت و متخصصین و کارگران و مشاوران و پیمانکاران به وضوح و آشکارا می بینیم.

در همین جا طرح های تحقیقاتی افتتاح شد که به نظرم بسیار بسیار ارزشمند بود و اگر از محصولات علمی آن خوب استفاده کنیم ‌یک تحولی در تولید فرآوردهها در کشور ایجاد خواهد شد، هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت. یعنی میشود‌ سوخت اتومبیل تولید کرد،‌ هم پاکتر و هم سالم تر، هم با ذخیره انرژی بیشتر و هم ارزانتر. یعنی سوختی که پاک باشد و آلودگی ایجاد نکند، با مقدار کمتر مصرف، انرژی بیشتری تولید بکند، ارزان‌تر هم باشد.

در دورههای گذشته بر این کشور دوره سیاهی که ناشی از حاکمیتِ افرادِ ناصالحِ ناشایستِ وابستة به بیگانه آنچنان سدی در برابر ملت ایران درست کردند و سعی داشتند القا بکنند که ملت ایران‌ ناتوان ترین ملت های عالم است.

چقدر تحقیر می کردند، چقدر داستان می ساختند، چقدر مقایسه‌های نادرست انجام می دادند که باورها و توانمندی های ملت ایران را بشکنند. این که می‌بینید سعی می کنند مشکلات اقتصادی درست کنند به قول خودشان فشار بیاورند و سر و صدا درست کنند، همه اینها برای این است که ملت ایران توانمندی های خودش را باور نکند یا به تعبیر دیگر خودباوری ملت ایران احیا نشود. اون روح سازنده، اون روح تحول آفرین ملت ایران بیدار نشود.

‌خدا را شکر می‌کنیم امروز این روح بیدار است، در صنعت نفت، در مجموعه عظیم صنعت نفت با سرعت بسیار بالا و افتخار آفرین در حال حرکت است، در بخش های گوناگون فکر میکردند که اگر نیایند صنعت می خوابد و دست نیاز به سوی او دراز می کنیم و امتیازات سیاسی می دهیم، اما این اتفاق نیفتاد. من به شما عرض کنم به فضل الهی به خاطر این خود باوری و ایستادگی ملت ایران روزی خواهد رسید که صف بکشند و التماس کنند برای همکاری با ملت ایران و ملت ایران آن روز برای انها شرط خواهد گذاشت. این روز در پیش است و باز به فضل الهی روزی را می بینیم بسیار نزدیک که دانش فنی، خدمات فنی مهندسی از ایران به همه دنیا به خصوص در صنعت نفت صادر خواهد شد.

 آقای وزیر یک جمله میگویند و همینطور رد میشوند.  میگویند که، 7 تا 8 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح کردیم. انقدر کم اهمیت شده که 7 هزار تا 8 هزار نه برای ایشان یعنی در کشور این عددها آنقدر در ذهن ملت کوچک شده، پروژه ها کوچک شده، پیچیدگی ها باز شده، هزار میلیارد تومان یعنی یک عدد یک و دوازده تا صفر جلویش. یعنی آنقدر روان شده که آقای وزیر که مسئول کار است میگوید، 7، 8 هزار تا افتتاح کردیم. یعنی اینکه چیزی نیست این کار را برای ما. اونا از همین نکته می ترسیدند که ملت ایران به جایی برسد که این پیچیدگی هایی که با فروش اونها سیاست های خودشون را تحمیل می کردند و دیگران را تحقیر می کردند،  این ها امروز مثل موم در دست متخصصین ایران نرم است.‌

زمانی بود که تصمیم می‌گرفتند که 200 میلیارد تومان یه پروژه ، صفر تا صدش داخلی باشد؛ دست و پاها می لرزید و می گفتند: آقا نمی شود، باید بریم کلید در دست بگیریم بیاریم، باید قرارداد ببندیم با خارجی ها، باید انها نظارت کنند، انها باید دانش فنی بدهند! الان کجا هستیم؟ پروژه های بسیار خوب امروز افتتاح شد. مجموعه تولیدات را بالا برد. من هم تشکر می کنم از مجموعه نفت، از وزیر محترم، مدیرعامل  پتروشیمی و همکارانشان، متخصصین، پیمانکاران، مشاورین، کارگران و  از همه.

 من توصیه می کنم به همه ملت ایران، همه بخش ها که این احساس اعتماد به نفس را باید محکم حفظ کنیم. این ما را به قله ها خواهد رساند. همه لوازمش را فراهم و حفظ کنیم. معلومه که اعتماد به نفس نیازمند توکل به خداست نیازمند ایمان به خداست نیازمند شناخت توانمندی ها و استعدادهای کشور است هنوز استعدادهای ایران شکوفا نشده.

موتور روشنه و داره حرکت می کنه ولی من اعتقادم اینه که هنوز موتور به دور آخر نرسیده، موتور حرکت ملت ایران به دور آخر برسه، همه دنیا را دگرگون می کنه؛ این تجربه تاریخی است. همان طور که می بینید به لحاظ فرهنگی و اندیشه ملت ایران دنیا را دگرگون می کنه. الان همه مناسبات جهان تحت تأثیر فرهنگ ملت ایران است. یه موجی است که داره میره هی می خوره توی صورت قلدرهای دنیا و نظامات ظالمانه یک سویه دنیا و اونها سراسیمه برای حفظ این نظامات دست به طراحی ها و فریبکاری ها و حرکات نامعقول و بچه گانه می زنند.

این را باید حفظ کرد. اگر می خوان نام ایران بره روی بالاترین قله های عالم تثبیت بشود این معناش این نیست که در کشور مشکلی نیست و اشکالی نیست و همه چیز الحمدا... روبراه است. کسی همچنین ادعایی را نمی کند. اگه همه چی روبراه بود که ما برای چی اینجا نشستیم. زمانی همه چیز روبراه می شود که حاکمیت عدالت جهانی مستقر بشود. همه جای دنیا مشکلات هست، ما در جهت حل مشکلات باید حرکت کنیم. رو به جلو بریم این موضوع باید به پایین ترین  لایه-های اجتماعی ، در ذهن ما ، در فرهنگ ما ، در آداب و رسوم ما ، رفتار اجتماعی ما نهادینه بشود، قدرت ملت ایران قدرت انسان کمال جو ، قدرت انسانی الهی، قدرت انسان متصل به آسمان.

باید همه آدما بگن نه به این معنا که اونها سیطره پیدا کنند و ظلم کنند و چپاول کنند ، خیر یعنی باید همه قلب ها رو فتح بکنه، همه اندیشه ها را فتح بکنه، همه رفتارها رو اصلاح بکنه، مناسبات عالم را به نفع عدالت و پاکی اصلاح بکند و اینها شدنی است می بینیم که شدنی است خیلی وقت ها من سعی می کنم خودم را از فضای کشور و این اطلاعات و اخباری که ریز در جریان هستیم بکشم بیرون، از بیرون نگاه کنم از یه فاصله نگاه کنم ببینم چه خبر است .

مقایسه کنم با بقیه، خیلی سرعت حرکت ایران بالاست، خیلی دارد می درخشد. روزی نمی گذرد که مجموع رسانه‌های دنیا حوادث رو بیان کنند و نامی از ایران نبرند. 200 تا کشور در دنیاست چقدر حادثه اتفاق می افتد اما روزی نمی گذرد که اون ها یه تحلیلی راجع به ایران نکنند و در متن اون تحلیلشان شگفت زدگی و تحسین ملت ایران مشاهده نشود.

باید خودباوری را حفظ بکنیم با این خودباوری بریم همه قله ها را فتح کنیم. سخته یه ملتی بخواد رو پای خودش بایسته، سخته، اما شیرینه! اون چیزی که یک ملت با اندیشه خودش با ابتکار خودش با قدرت فکر و بازوی خودش بدست میاره این ماندگاره! این می شه سکوی پرش به مرحله بعدی.

این رو باید حفظ کنیم در صنعت نفت بخصوص که خود صنعت نفت موتور حرکت صنعتی کشور است هنوز ظرفیت‌های صنعت نفت فعال نشده. نه اینکه فعال نشده، همش فعال نشده. خیلی هنوز صنعت نفت کار داره. حالا فعلاً ما تو بالادستی داریم حرف می زنیم برنامه ریزی ها با نگاه بلند، با اعتماد به توانمندی های داخلی می رویم جلو خوشبختانه درآمدمان هم خوبه منابع هم داریم دیگه نیاز نداریم برای یک میلیارد دلار بریم پشت در فلان بانک جهانی و فلان بانک بین المللی بانک جهانی منظورم بانک جهانی نیست اون حالا جای خودشو داره پولای ما رو می گیرن اونجا می گذارند اروپا دچار بحران می شه 50 میلیارد دلار 50 میلیارد دلار می گیرن از کشورهای ورشکسته میرن می گیرن بعد ماها که پول داریم یه پروژه 100 میلیون دلاری که می خوایم ببریم 5 سال می برن میارن 200 تا دستور استعماری رو دیکته می کنند. ما منابع داریم ، خودمون میایم، فکر داریم توان داریم علم داریم پول هم داریم الحمدا...  می ایستیم کارمون رو انجام میدیم دیگران هم اومدن، اومدن، بسم ا... . نیومدن ما را به خیر تو امید نیست. این نکته اول

نکته دوم درباره کارهایی است که باید در ادامه بالا دستی انجام بشه. خوب الان صنایع پتروشیمی بالادستی اش خوب داره کار می کنه. خیلی خوبه 51 میلیون تن ظرفیت اینطور که من شنیدم 4/33 میلیون تن هم تولید ده ماهه است. معناش اینه که 12 ماهه می شه 40 میلیون تن حالا با خوراکی که داخل خودشون رد و بدل می کنند می گیم مجموع خروجیش سر جمع بشه 20 میلیون ، 21 ـ 22 میلیون خیلی عدد بالایی است. در بالادستی سرمایه گذاری زیاد، اشتغال کم ارزش افزوده کم، خب پایین دستی چه خبر، پایین دستی سرمایه گذاری کم اشتغال زایی بالا ارزش افزوده زیاد.

اینجوری که آقای بیات به ما گفتند در بعضی بخش های اشتغال یک به 14 است ارزش افزودش هم بالاخره نسبت داره با اشتغال. همین حدوده. امروز زمان آن رسیده است که ما کل پایین دستی را در کشورمون گسترش بدیم. ما هم نیروی توانمند آماده بکار داریم هم مواد تولید شده داریم منابع مالی هم داریم برای اولین بار در تاریخ این کشور در سال 89 بیست درصد از درآمد نفت کنار گذاشته شد تا پایان سال یه چیزی حدود 14 تا 15 میلیارد دلار می شه سال آینده هم همین قدر میشه. یعنی تا سال آینده 30 میلیارد دلار یا 30 هزار میلیارد تومان علاوه بر منابع موجود کشور ما فرصت سرمایه گذاری داریم.

یکی از بهترین محل ها برای سرمایه‌گذاری پایین دستی پتروشیمی است باید در کشور گسترش بدیم خود پتروشیمی جلو بیفته معرفی کنه اطلاعیه بده دعوت بکنه کارآفرینان سرمایه گذاران صندوق توسعه ملی هم کمک می‌کنه و برای این کار اولویت رو هم بدید استان خوزستان و بوشهر که منطقه نفت و گاز ماست. حق هم همینه آقای استاندار گفتند ما 85 هزار تا شغل درست کردیم در سه سال آینده باید 396 هزار عدد دیگر بسازیم. خوب چطوری می تونیم این شغل را ایجاد کنیم. یکی از بهترین محل‌هایش هم پتروشیمی است. منابع هم داریم واحدهای پایین دستی ده تا 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توی یک سال می‌شه 50 عدد نصب کرد و همان سال به بهره برداری رساند.‌ می شه ظرف 2 سال ما پایین دستی پتروشیمی را در کل کشور گسترش بدیم و قطعاً ریشه این بیکاری رو بکنیم. می شه واقعاً. حالا که پول داریم مواد هم داریم دنیا آماده فروختن تجهیزاتند نفروختند خودمون می سازیم. 

آقای وزیر من خواهش می کنم مدیران را بسیج کنید دعوت کنند در سراسر کشور از سرمایه گذاران همینو بگیرید محکم از تمام کشور دعوت کنید سهمتون از صندوق توسعه ملی را هم بگیرید بیارید بذارید وسط تو استان به استان از همین خوزستان و بوشهر شروع کنید. شهر به شهر مجوزها رو بدید،  یه ستاد درست کنید برای این کار یک ستاد عملیاتی که پشتیبانی می کنه نروند گیر کنند یه جا زمینش ، برقش، آبش مجوزش واقعاً پشتیبانی کنید.

بیاید ظرف 2 سال کاری کنید که این محصولات پتروشیمی شما به جای اینکه مستقیم صادر شود برود توی کارخونه ای محصولش صادر بشود. من فکر می کنم این شدنی است. همت کنیم شدنی است. اطلاعیه بدید همه رو دعوت کنید هر کسی که بالاخره بتوانید ارزیابی کنید که این توانمندی داره می تونه کار تولید کنه، می تونه تو این زمینه پشتیبانی ایش کنیم.

این صفاتی است که خداد داده به ملت ایران و بیشترین ظرفیتش باید همین جا تخلیه بشود. الان بطور متوسط موادی که می فروشید یک کیلویش را چند می فروشید. یک کیلویش 1300 تومان. همتون جاروبرقی دارید تو خونتون. این قلاف جاروبرقی چیه از همین مواد است دیگه. یک کیلو می شه؟ نمی شه! اگه خراب شده باشه یا شکسته شده باشه مراجعه کنید بخواهید بخرید تو بازار باید 30 هزار تومان، 40 هزار تومان، 50 هزار تومان بایت همین قلاف بدهید.‌

پلی اتیلن است. اینها به نظرم نوعاً 40 هزار تومان بابا داره موادشو می فروشه. 1300 تومان فاصله اش تا 40 هزار تومان بمونه. ته این خاک بمونه تو این سرزمین نوش جان ملت. اینا شدنی است ما از اینجا میدیم کجا یه کشوری 7 هزار کیلومتر انورتر گرمش می کنه می زنه تو قالب در می آره می بنده به جاروبرقی 40 هزار تومان بر می گردونه به خودمون. قانع شدیم که یک ستاد قوی درست کنیم وزارت صنایع هم بیاد پای کار ما هم در خدمت شما صندوق توسعه ملی هم در خدمت شما یه برنامه بیارید برای ما دو ساله اولویت هم با این 2 استان. حرکت کنیم بریم، بذاریم، ما بیاییم تو جمعیت البته خیلی زحمت کشیده شده واقعاً امسال یک میلیون و600 ـ 700 هزار شغل داره درست می شه، شده 1600 تا پیش بینی این است که 1800 تا شود.

اصلاً بی سابقه است در ایران. اما بازم داریم همینطور جوان ها ماشاءا... خدا را شکر این ذخیره عظیم این جوان‌های تحصیلکرده جوان های با استعداد دارن میان، ثروت ملی ما، کاری کنیم که اگه رفتیم تو مردم جوانی پیدا نشه بگه آقا من کار می خوام این شدنی است .بخش مهمی اش باید بیاد تو بخش پایین دستی این الان آماده است تو کشاورزی هم می شه رفت تو کشاورزی الان شروع کنیم یه زمین رو زهکشی کنیم شبکه درست کنیم 5 سال طول می کشه تا 4 نفر برن سرکار اما پتروشیمی آماده است. موادش بسم ا... را بگید یا علی را بگید ما هم در خدمتتون هستیم یک انقلابی در این زمینه در کشور بوجود بیاد از همه ظرفیت پتروشیمی انشاءا... در کشور استفاده بشه همه ارزش افزوده اش بذارید در این سرزمین الهی و سرزمین الهام بخش از همه شما صمیمانه تشکر می کنم و مطمئن هستم که این اتفاق خواهد افتاد.

 و السلام و علیکم و رحمت ا....




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد