محمد نژاد خبر داد
ورود شرکتهای خدمات انرژی به بازار

به گزارش نفت دیلی ، حمد الله محمدنژاد با اشاره به برنامه وزارت نفت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمانها همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: به زودی به منظور ممیزی و تعیین راهکارهای کاهش مصرف انرژی در صنایع عمده، غیر عمده و ساختمانها شرکتهای خدمات انرژی (ESCO) تاسیس می شوند.

معاون مهندسی و ساخت داخل وزیر نفت با بیان اینکه شرکتهای خدمات انرژی در قبال دریافت هزینه راهکارهایی را برای کاهش مصرف حاملهای مختلف انرژی ارائه می کنند، تصریح کرد: مشترکان با استفاده از راهکارهای مختلف می توانند در کوتاه مدت مصرف انرژی خود را به میزان قابل توجه ای کاهش دهند.
 
رئیس هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه در حال حاضر تدوین آئین نامه تاسیس شرکتهای خدمات انرژی مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، اظهار داشت: پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک آئین نامه این شرکتها ابلاغ و فعالیتهای این شرکتهای خدماتی به طور رسمی آغاز شود.
 
وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی حدود 40 درصد انرژی کشور در بخش ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند، یادآور شد: با اجرای مبحث 19 ملی ساختمان و اجرای طرحهای بهینه سازی در ساختمانها همچون پنجره های دو جداره، عایق کاری، نصب و راه اندازی سامانه کنترل هوشمند موتورخانه، شیر ترموستاتیک رادیاتور مصرف انرژی ساختمانها بین 20 تا 25 درصد قابل کاهش است.
 
پیش بینی می شود از ابتدای سال آینده فعالیت شرکتهای خدمات انرژی (ESCO) در تمامی استانهای کشور آغاز شود به طوری که در فاز اول اجرای این طرح حداقل در هر استان باید یک شرکت خدماتی برای ساماندهی مصرف انرژی در بخش خانگی، تجاری و صنایع فعال شود.
 
بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر در کمتر از 20 درصد ساخت و سازهای کشور اجرای قانون مبحث ملی 19 ساختمان اجرایی می شود که پیش بینی می شود با اجرای کامل این قانون در ساخت و سازهای جدید مصرف انرژی به 120 کیلو ولت کاهش یابد.
 
همچنین در ساخت و سازهای قدیمی با اجرای مبحث 19 ملی ساختمان متوسط مصرف انرژی در هر متر مربع به 150 کیلوولت کاهش می یابد و این در حالی است که در شرایط فعلی مصرف انرژی در ساختمانهای اتحادیه اروپا 60 کیلو ولت در هر متر مربع است. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد