اجرای بیش از ٣ هزار پروژه در صنعت نفت با پیشرفت ٥٠ تا ٨٠ درصدی

به گزارش نفت دیلی،وزیر نفت از اجرای بیش از سه هزار پروژه در صنعت نفت خبر داد و گفت: بخش عمده ای از پروژه های در دست اجرا، بیش از ٥٠ درصد و بخش دیگر نیز بالای ٨٠ درصد پیشرفت دارند.

مهندس رستم قاسمی  در تشریح اقدام های برجسته ای که در دوران تصدی وزارت نفت در دولت دهم انجام شده است، گفت: از جمله این پروژه های می توان به طرح توسعه میدان رشادت، پروژه ذخیره سازی مخزن گازی شوریجه و برخی از طرح های توسعه میدان های مشترک اشاره کرد و این پروژه ها به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در مدت دو سال پایانی دولت دهم که توفیق خدمت داشتم، افزایش ظرفیت تولید نفت کشور، نخستین دغدغه کاری من بود و به همین منظور پروژه های افزایش ظرفیت تولید نفت اجرا و قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد شد.

رستم قاسمی با بیان این که براساس برنامه تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید نفت ایران باید به روزانه پنج میلیون بشکه برسد، افزود: بر همین اساس برنامه ریزی برای تولید نفت در وزات نفت پیش می رود.

ناکامی دشمن در تحریم در صنعت نفت

وزیر نفت دولت دهم با اشاره به آغاز تحریم ها همزمان با ورود خود به صنعت نفت، گفت: جلوگیری از فروش نفت ایران، ایجاد مشکل در تولید نفت و تامین فرآورده های نفتی داخل کشور همچنین جلوگیری از توسعه صنعت نفت از هدف های اصلی تحریم ها عیله این صنعت استراتژیک بود که به عامل بازدارنده توسعه تعریف شد.

وی در تشریح برجسته ترین اقدام های انجام شده در صنعت نفت در دوسال گذشته گفت: تلاش های زیادی برای بازاریابی و فروش نفت کشور در این دوران انجام شد؛ این در حالی است که بسیاری از کشورها به دلیل منافع مشترک با آمریکا و اروپا، صنعت نفت ایران را تحریم کردند و در دوره زمانی هیچ کشتی برای خرید نفت وارد آب های ایران نمی شد و حمل و نقل نفت به ایران متوقف شده بود.

قاسمی افزود: محدودیت هایی برای استفاده از پرچم ایران روی نفتکش ها وجود داشت، و در حالی که نفتکش های دیگر کشورها از بیمه بین المللی P&I استفاده می کردند، نفتکش های ایرانی اجازه استفاده از بیمه بین المللی را نداشتند و این موضوع ها شرایط سختی را برای صادرات نفت کشور ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست با بکارگیری کشتی های بیشتر توان صادراتی کشورافزایش یافت؛ به گونه ای که هم اکنون توان صادرات کل نفت ایران به خارج از کشور در داخل وجود دارد و با راه اندازی بیمه P&I کیش، مشکل بیمه کشتی های حامل محموله های نفتی رفع شد همچنین با رایزنی با کشورهای مختلف، مشکل پرچم نفتکش های ایرانی نیز برطرف شد.

وزیر نفت در باره روند سیاستگذاری برای تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاه های داخل کشور گفت: تا پیش از شروع تحریم ها بسیاری از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور از جمله بنزین، نفت گاز و سوخت هواپیما به کشور وارد می شد ولی همزمان با آغاز تحریم ها، ستاد طرح های ویژه برای شتاب بخشی در اجرای طرح های توسعه پالایشگاهی در وزارت نفت ایجاد شد که با فعالیت شبانه روزی این ستاد امروز شاهد بهره برداری از این طرح ها و تولید بنزین مورد نیاز در داخل کشورهستیم؛ ضمن آنکه علاوه بر افزایش تولید فرآورده های نفتی، کیفیت این فرآورده ها نیز ارتقا یافت.

قاسمی بهره برداری از طرح  توسعه پالایشگاه تهران و تولید بنزین یورو ٤ و توسعه پالایشگاه لاوان را یکی از دستاوردهای مهم در زمینه تولید فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور اعلام و تصریح کرد: پالایشگاه اراک با تولید روزانه هشت میلیون لیتر بنزین یورو ٤، به عنوان یکی از پیشرفته ترین پالایشگاه های کشور است که بسیاری از تجهیزات این پالایشگاه از خارج وارد شده بود ولی به دلیل تحریم ها راه اندازی این تجهیزات از سوی شرکت های داخلی انجام شد؛ این درحالی است که شرکت های خارجی سازنده تجهیزات تصور هم نمی کردند که این تاسیسات بدون حضور آنها راه اندازی شود.

وی از راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه های بندرعباس تا پایان امسال و پالایشگاه اصفهان در مهر امسال خبر داد و گفت: طرح توسعه پالایشگاه تبریز با هدف افزایش ٢ میلیون لیتری تولید بنزین نیز به زودی افتتاح می شود که با راه اندازی این طرح های توسعه علاوه بر افزایش میزان تولید فرآورده نفتی، این فرآورده ها بر اساس استاندارد روز اروپا تولید خواهد شد. 

وزیر نفت دولت دهم تاکید کرد: با اجرای به موقع طرح های توسعه پالایشگاهی و افزایش ظرفیت تولید فرآورده های نفتی اقدام بزرگی برای تامین سوخت کشور انجام شد و در صورت انجام نشدن این پروژه ها، در زمینه تامین سوخت کشور دچار مشکل می شدیم.

حرفهای پایانی وزیر نفت دولت دهم

وزیر نفت شیرین ترین خاطره دوران وزارت خود را به تولید رسیدن و توسعه فازهای پارس جنوبی دانست و گفت: تصمیم گیری برای شتاب بخشی در روند توسعه فازهای پارس جنوبی و بازدید از فازهای این میدان مشترک گازی از شیرین ترین خاطرات دوران تصدی من در وزارت نفت است.

وی در پاسخ به این سوال که "در دوران تصدی وزارت نفت چه اقدامی دوست داشتید انجام دهید ولی موفق به انجام آن نشدید؟"، گفت: شتاب بخشی بیشتر در کارها و فعالیت های صنعت نفت یکی از مهمترین اقدام هایی بود که باید انجام می شد ولی به دلیل شرایط تحریم ها و مشکلاتی که در زمینه تامین کالا از خارج وجود داشت موانعی در این زمینه ایجاد شد.

قاسمی با تاکید بر بالا بودن حجم فعالیت ها در صنعت نفت و نقش برجسته این صنعت در اقتصاد کشور و دیپلماسی بین اللملی، افزود: با توجه به صادرات نفت ایران به بیش از ٦٠ کشور دنیا، تحریم های اقتصادی مشکلاتی را برای صنعت نفت ایجاد کرد و در صورتی که این شرایط بهتر بود علاقه مند بودم در دوران تصدی خود بر وزارت نفت، توسعه میدان های مشترک و پروژه های بزرگ این صنعت را با شتاب بیشتری پیش ببرم.

وی افزود: هم اکنون توسعه صنعت نفت در حال انجام است ولی نه با آن شتابی که مورد نظر بود ولی تشدید تحریم ها علیه صنعت نفت سبب رشد و تقویت ساخت داخل شد که با توجه به شرایط موجود آینده روشنی پیش روی این صنعت بزرگ اقتصادی وجود دارد.

وزیر نفت در باره تلخ ترین خاطره خود در دوران دوسال خدمت در وزارت نفت گفت: با توجه به شرایط تحریم ها و بزرگی کار در صنعت نفت، دشواری های کار در این صنعت نیز زیاد بود؛ به گونه ای که همزمان با شروع تحریم ها در حالی که کشور نیاز به درآمد حاصل ار فروش نفت داشت، در فروش این محصول با مشکل مواجه بودیم و " وقتی دور جدید تحریم ها شروع شد حدود یک ماه شبانه روز نداشتم و حتی خیلی مواقع شب ها نمی توانستم بخوابم و موضوع هایی نظیر اینکه فردا چقدر می توانیم تولید کنیم و وضع کشتی ها چگونه خواهد شد مدام در ذهنم بود  و در شرایط بحرانی به سر می بردم".

قاسمی افزود: در دوران جنگ با وجود بمباران های دشمن، بیش از دهها نفتکش مورد اصابت دشمن قرار گرفتند ولی صادرات نفت و جابه جایی ارز انجام می شد ولی در جنگ اقتصادی کنونی سختی بیشتری ایجاد شده است و این مسایل سبب تاخیر در برخی تصمیم گیری ها شد ولی امروز بسیاری از این مشکلات را موفق شدیم پشت سر بگذاریم.

وی در نقد عملکرد خود در دوران تصدی وزارت نفت دولت دهم گفت: "ما روی دیپلماسی خارجی کمتر تمرکز و کار کردیم؛ این در حالی است که بیشتر می توانستیم به این مهم توجه کنیم".

وزیر نفت دولت دهم نقطه قوت فعالیت خود در صنعت نفت را انجام کارهای توسعه معرفی و تصریح کرد: "بیشتر آدم فنی و تکنیکال هستم و در پروژه های مختلفی حضور داشتم ولی اگر قرار باشد توانمندی خود را بگویم بیشتر در زمینه کارهای توسعه ای و پروژه ای فعالیت داشتم و این ها برند کاری من است".

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که "در صورتی که قرار باشد نمره رضایتمندی به عملکرد خدمت رسانی خود در صنعت نفت بدهید از ١٠٠ چه نمره ای را در نظر می گیرد"، گفت: صنعت نفت با همکاری جمع بزرگی از کارکنان اداره می شود و نمره ٦٠ را به عملکرد کارکنان صنعت نفت می دهم.

وی افزود: "درباره نمره عملکرد من در وزارت نفت مردم باید قضاوت کنند ولی از عملکرد خودم در وزارت نفت خیلی راضی نیستم اگر قرار باشد نمره ای به خودم بدهم، نمره ٥٠ به پایین (ار ١٠٠ نمره) برای عملکرد خودم در نظر می گیرم".

وزیر نفت با بیان این که "سرباز و کارمند دولت هستم" درباه مقصد بعدی خود پس از پایان دوران خدمت در وزارت نفت گفت: بنده از کارکنان سپاه پاسداران هستم و به همین نهاد بازمی گردم و مدت کوتاهی در بخش نظامی فعالیت می کردم ولی تخصص من کار سازندگی و علاقه و تجربه بنده نیز در این بخش است و هدف هم خدمت به کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که "تغییر و تعویض کابینه تلخ یا شیرین است" گفت: تغییر بد نیست ولی ثبات مدیریت در برخی زمینه های تکنیکی و فنی نیز مهم است و بین این دومقوله "تغییر و ثبات مدیریت" باید تعادل حفظ شود، زیرا در برخی مواقع تعادل حفظ نمی شود و تغییرات مکرر برای سازمان تخصصی خوب نیست.

قاسمی در سخن پایانی گفت: مردم کشور ما مردم بی نظیر و فوق العاده ای در دنیا هستند و ما شرمنده آنها هستیم، زیرا در مسئولیت هایی که داشتیم نتوانستیم خدمتی که لایق مردم باشد، انجام دهیم و از مردم می خواهیم ما را ببخشند و عاقبت به خیر شویم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد