توسعه میدان های نفتی مشترک در غرب کارون شتاب می گیرد

به گزارش نفت دیلی،وزیر نفت با تاکید بر شتاب دهی توسعه میدان های مشترک غرب کارون، اقدام های انجام شده برای توسعه میدان مشترک آزادگان را متناسب با وضعیت و ظرفیت های کشور ندانست.

بیژن زنگنه با تاکید بر توسعه میدان های مشترک نفتی و گازی در کشور گفت: نه تنها در خلیج فارس بلکه در بخش خشکی بویژه در غرب کارون میدان های مشترک نفتی وجود دارد که بر اساس برنامه، توسعه این میدان ها نیز با قدرت دنبال خواهد شد ولی هم اکنون توسعه میدان های این بخش به ترتیبی که باید باشد، نیست.

وی تصریح کرد: توسعه میدان مشترک آزادگان یکی از محورهای کاری مهم است ولی کارهایی که هم اکنون در این میدان نفتی انجام می شود شایسته ظرفیت و وضعیت کنونی کشور نیست.

بر پایه این گزارش، تولید از میدان نفتی آزادگان در دو بخش شمالی و جنوبی انجام می شود. در روزهای پایانی فعالیت دولت هشتم مذاکراتی با شرکت اینپکس ژاپن برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی انجام شد و پس از خروج کنسرسیوم شرکت‌های ژاپنی (به رهبری اینپکس از سال ١٣٨٥)، همزمان با آغاز فعالیت دولت دهم، قراردادی بین شرکت سی ان پی سی چین و شرکت ملی نفت ایران و با درصد مشارکت ٧٠ درصد و ٣٠ درصد با مسئولیت اجرایی شرکت چینی به عنوان اپراتور امضا شد.

در فاز نخست طرح توسعه این میدان نفتی فوق عظیم نفتی، تولید ٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و در فاز دوم توسعه، افزایش تولید نفت تا سقف ٦٠٠ هزار بشکه در روز دیده شده است. بر اساس برنامه قرار شد ٥٢ ماه پس از تصویب RMDP ، فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی با حفر ١٨٥ حلقه چاه به بهره برداری برسد.

قرارداد مرحله نخست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی شهریور سال گذشته اجرایی شد و بر اساس اعلام شرکت متن، این طرح بر اساس برنامه زمان بندی امسال به بهره برداری نخواهد رسید و تولید جدیدی از این میدان نخواهیم داشت، ولی هم اکنون تولید روزانه ٥٤ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک استمرار دارد.

قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی نیز در قالب بیع متقابل میان شرکت متن و یک شرکت داخلی در سال ٩٠ امضا شد. ظرفیت نهایی تولید نفت در مرحله نخست توسعه این میدان روزانه ٧٥ هزار بشکه تعریف شده که بهمن امسال تولید نفت از این میدان به روزانه ٢٠ هزار بشکه می رسد و در اردیبهشت سال ٩٣ نیز روزانه ٤٠ هزار بشکه نفت از این میدان تولید خواهد شد.

محدودیتی در تامین منابع مالی فازهای در اولویت پارس جنوبی وجود ندارد

وزیر نفت درباره برخی مطالبات مطرح شده از سوی پیمانکاران از صنعت نفت برای بهره برداری از فازهای پارس جنوبی گفت: مشکل این پیمانکاران پولی و مالی نیست، بلکه مشکل آنان مدیریت است و بارها از سوی آنان بحث هایی در این زمینه که اگر ٢٠٠ میلیون دلار یا ٣٠٠ میلون دلار اعتبار باقی مانده پروژه را نفت پرداخت کند، طرح به بهره برداری خواهد رسید، که در نتیجه آن وجه درخواستی پرداخت شد، ولی در عمل هیچ اتفاقی از سوی پیمانکاران نیفتاد.

زنگنه تصریح کرد: با توجه خوبی که مجلس شورای اسلامی برای تامین منابع مالی بهره برداری از فازهای پارس جنوبی داشته، هیچ محدودیتی در تامین منابع مالی این طرح ها وجود ندارد ولی منبع مالی باید در زمان مناسب در اختیار پیمانکاران قرار گیرد و در صورتی که این مهم رعایت نشود، نه تنها تامین منابع اثر مثبتی ندارد، بلکه تاثیر منفی نیز خواهد داشت.

وزیر نفت تاکید کرد: هیچ محدودیتی در تامین منابع مالی فازهای در اولویت پارس جنوبی با هدف بهره برداری از این طرح ها در زمان تعیین شده، وجود ندارد.

وی گفت: برداشت هر چه سریعتر از میدان گازی پارس جنوبی نخستین هدف من در وزارت نفت است که با توجه به طرح های نیمه تمام، هم اکنون بهره برداری از سه طرح مهم فازهای ١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨ (که معادل هفت فاز متعارف گازی است) در اولویت قرار دارد.

بهره برداری از ٧ فاز استاندارد پارس جنوبی تا ٢ سال دیگرزنگنه با تاکید بر تلاش برای تولید بخشی از گاز این فازها برای مصرف در زمستان امسال، افزود: به تدریج تا دو سال آینده بیشترین برداشت را از این ٧ فاز متعارف خواهیم داشت.

وزیر نفت با تاکید بر این که توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی در اولویت دوم قرار دارد، افزود: با توسعه فازهای گازی میدان مشترک پارس جنوبی، علاوه بر تامین نیازهای داخلی و خوراک واحدهای پتروشیمی، قابلیت های زیادی برای توسعه صادرات گاز در کشور ایجاد خواهد شد.

صادرات گاز توسعه می یابد

زنگنه افزود: هم اکنون برنامه ریزی برای صادرات گاز از فازهای پارس جنوبی آغاز و قراردادهایی نیز امضا شده است که با توسعه فازهای این میدان مشترک گازی امیدواریم این قراردادها به خوبی اجرایی شود و ظرفیت صادرات گاز افزایش یابد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد