تحقق پرداخت ٢٧ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه ها با فروش نفت خام

به گزارش نفت دیلی،وزیر نفت با بیان این‌که شرکت گاز و پالایش پخش کشش تامین منابع مالی پرداخت هدفمندی یارانه ها را ندارند، گفت: باید نفت خام بفروشیم تا بتوانیم منابع لازم را به خزانه واریز کنیم.

بیژن زنگنه امروز (٥ آبان) در حاشیه نخستین همایش صندوق توسعه ملی "ثروت ملی، تخصیص دارایی و مدیریت ریسک "در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر تأمین منابع یارانه نقدی از منابع وزارت نفت گفت: بر اساس قانون بودجه باید ٢٧ هزار میلیارد تومان از محل منابع دو شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ملی گاز برای پرداخت یارانه نقدی برداشت می‌شد، اما کشش این مقدار را نداشتیم که منجر به متلاشی شدن شرکت ملی گاز و پالایش پخش فرآورده های نفتی شد.

وی افزود: تأمین منابع یارانه نقدی از شرکت نفت به اندازه‌ای بود که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های شرکت گاز و پالایش پخش معطل مانده و بخش مهمی از منابع نقدی این شرکت‌ها برای یارانه نقدی اختصاص یافته است.

مشکلی برای تامین سوخت زمستانی وجود ندارد

این عضو کابینه دولت یازدهم درباره تامین سوخت زمستانی گفت: مشکلی درباره تامین سوخت زمستانی نخواهیم داشت؛ ضمن این‌که کمبود شدید گاز در شبکه داریم که ناشی از تاخیر در  بهره‌برداری از فاز‌های پارس جنوبی است.

وزیر نفت افزود: امسال حداقل کمبود تولید گاز از پنج فاز پارس جنوبی در شبکه گازرسانی سراسری احساس می‌ شود.

نیاز به سرمایه‌گذاری ١٠٠ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز

زنگنه با اشاره به نیاز به سرمایه‌گذاری ١٠٠ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز در چند سال اخیر گفت: در مورد تخصیص سهم ١٤ درصدی منابع بودجه‌ای به پروژه‌های نفتی عقب نیسیتم اما باید کمی بیشتر به پروژه‌های نفت و گاز اختصاص یابد.

واریز ٨ میلیارد دلار از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی

زنگنه گفت: پیش‌بینی می شود امسال ٨ میلیارد دلار از منابع صادرات نفت و گاز وارد صندوق توسعه ملی شود و امیدواریم پول‌های بیشتری وارد صندوق توسعه ملی شود و منابع این صندوق با منابع وام‌های خارجی تلفیق شده و به سرمایه‌گذاران در صنعت نفت و گاز اختصاص یابد.

وزیر نفت در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در میدان‌های مشترک نفت و گاز گفت: دولت مجاز به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی نیست، اما سرمایه‌گذاران خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک استفاده می‌کنند.

به گفته وی تاکنون بیش از ١٤ میلیارد دلار از منابع این صندوق به سرمایه‌گذاران در پروژه‌های میدان های مشترک تخصیص داده شده ولی هنوز به طور کامل پرداخت نشده است.

مذاکره با شرکت‌های اروپایی برای انعقاد قرارداد جدید

وی در مورد قرارداد با شرکت‌های خارجی گفت: با شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار در نفت و گاز مذاکره کردیم اما هنوز قراردادی منعقد نشده است که امیدواریم مذاکره های انجام شده منجر به قرارداد شود و همه باید با سخت‌کوشی و پایداری در این زمینه حرکت کنیم.

سناریو بنزین ١٠٠٠ تومانی شایعه است

وزیر نفت درباره سناریو بنزین ١٠٠٠ تومانی گفت: من هم این شایعه را شنیدم اما تا چیزی اعلام نشود همه چیز شایعه خواهد بود.

عرضه نفت خام در بورس انرژی مشکلی ندارد

زنگنه در ادامه درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت:‌ در این زمینه صحبت‌هایی را انجام داده و برای عرضه میزان نفت خام در بورس انرژی موافقت کرده‌ام تا سازوکارها و فرآیند عرضه تنظیم شود اما عرضه بیشتر به فعالیت بازار بورس بستگی دارد، به هر حال می‌توان گفت در این زمینه از نظر ما مشکلی وجود ندارد.

 واردات بنزین تداوم دارد

وزیر نفت درباره برنامه وزارت نفت برای واردات بنزین تاکید کرد:‌ واردات بنزین همیشه انجام می‌شده و اکنون نیز انجام می‌شود.

وی افزود: در سال‌های قبل نیز واردات بنزین انجام می‌شد که روزانه دو، سه و یا چهار میلیون لیتر بوده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد