برترین شرکت های ایران معرفی شدند

به گزارش نفت دیلی ، دومین جشنواره معرفی برترین شرکت های ایران (TOPEX)، چهارشنبه 6 آذر در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد. در این مراسم که جمعی از شخصیت های سیاسی، هنری و فرهنگی در آن حضور داشتند، به چند شرکت، صنعتگران و سازمان های اقتصادی کشور نشان برتر اهدا و از آنان تقدیر به عمل آمد. این مراسم با حضور مجید نصیرپور قایم مقام معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری، دکتر حسینی قائم مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر حسین کمالی وزیر سابق کار و امور اجتماعی ایران، دکتر جهانبخش سنجابی شیرازی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق و آرمان خالقی مدیرعامل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران برگزار شد

در این همایش شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، همراه اول، استراتوس، ساختمان نصب صنایع پتروشیمی، نفت ایرانوال، نفت پاسارگاد، نفت سازه قشم، لاستیک دنا، ماشین سازی اراک، لوله سازی اهواز، ماهان سپاهان،سیمان زابل ، سیمان شمال، گروه صنعتی سدید،لینا نیک ،دمنده ،آریکا، گروه فن آوا، صحت، نساجی بروجرد، گلوکزان،کبیر پانل،پارس کیهان، پتروسازه مبین، پلی اورتان ایران،شاهین سازه فجر،ابربسپارآرمان،پارس آزمای طب(سریتا)، توسعه نیروگاه های دیزلی پارسیان،داده پردازی ایران، فراساحل(صف)،بانک پاسارگارد، سوپرپایپ اینترناشنال، بازرسی مهندسی ایران، پتروشیمی مسجد سلیمان،توزین الکتریک و....... به عنوان برترین ها شناخته شدند وتندیس همایش را دریافت کردند.

جشنواره منسجم بود

مجید نصیرپور قایم مقام معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری در حاشیه این همایش اظهار کرد: این جشنواره از نظر کیفیت منسجم و بسیار خوب برگزار شد و آنچه که باید در یک همایش و جشنواره وجود داشته باشد، در این جشنواره وجود داشت.

قایم مقام معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری افزود : در این جشنواره به لجاظ محتوایی نیز این مهم است  که گروهی در عرصه اقتصاد و صنعت وارد شدند و بهترین ها را شناسایی و معرفی می کنند بسیار ارزشمند است و نشان می دهد که بخش خصوصی ما با وجود تمام مشکلاتی که در سال های اخیر چه در حوزه تجارت و چه در حوزه های تولید و صادرات داشته است، هنوز توانسته است پایدار بماند.این نشان دهنده خلاقیت بخش خصوصی است

عملکرد قابل دفاع خصوصی ها

وی تاکید کرد: اگر دولت توجه ویژه ای به بخش خصوصی داشته باشد و امکانات بخش خصوصی را برای فعالیت سالم فراهم کند، شرکت های تولیدی و تجاری کشور موفق خواهد بود و عملکرد آنها قابل دفاع است.

نصیرپور به سند چشم انداز 1404 اشاره کرد و گفت: بر اساس این چشم انداز ایران باید قدرت نخست منطقه شود و این نیاز به برنامه ریزی ویژه دارد که با توجه به شرایط تحریم و سومدیریت ها به رسیدن به این اهداف اسیب وارد کرد و فاصله ای جدی با رشد اقتصادی که داشتیم ایجاد شد.

قایم مقام معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری ادامه داد: در سال های گذشته نه تنها رشد اقتصادی نداشتیم بلکه ذشد اقتصادی کشور منفی هم شد. اما با فضایی که در 100 روز گذشته دولت تدبیر و امید ایجاد کرد، امید به فعالیت ها در کشور افزایش یافت.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه محدودیت های کشورهای غربی در حال کاهش است، امیدواریم به زودی شاهد توسعه اقتصاد کشور باشیم. اقتصاد کشور باید در دست اقتصاددانان باشد. سیاست های حمایتی هم طوری نباشد که برخی بیایند با استفاده از تسهیلات بانکی، در کارهای غیر مولد سرمایه گذاری کنند.

گفتمان بخش خصوصی با دولت

دکتر حسین کمالی وزیر سابق کار و امور اجتماعی ایران نیز در این همایش اظهار کرد: برگزاری چنین همایش هایی کار ارزشمندی است و در حقیقت گفتمانی بین شرکت کنندگان در بخش خصوصی و دولت است که خصوصی ها بتوانند استعدادها و توانمندی های خود را بیان کنند.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی دارای مزیت ها و توانایی های بسیاری است، افزود: برگزاری این جشنواره ها و همایش ها می تواند در بین شرکت های خصوصی رقابت پذیری ایجاد کند. فعالیت های اقتصادی باید رقابتی باشد تا بتوانیم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم البته رقابت ها باید در چارچوب اقتصاد کشور قرار گیرد و شرکت ها از فرصت های موجود استفاده کنند.

وزیر پیشین کار با انتقاد از رفتارهای غیر علمی متولیان عرصه اقتصاد در کشور گفت: عرضه و تقاضا تعریف سابق خود را ندارد. مرزهای سیاسی شکسته شده و تئوری های اقتصادی روی همدیگر تاثیر گذاشته اند. در حالی که ما هنوز در چارچوب های سابق در حال تجسس هستیم و رفتارهای علمی پیشه نمیکنیم.

آمارهای نادرست بیکاری در دولت های متفاوت

وزیر کار دولتهای هاشمی رفسنجانی و محمدخاتمی، در ادامه سخنان خود با انتقاد از ارایه امارهای نادرست در زمینه بیکاری در دولت های متفاوت، خاطر نشان کرد: در آغاز کار هر دولتی، موسسات آماری نرخ بیکاری را  بالا  و در روزهای پایانی آمار پایینی از بیکاری ارایه می دهند! اما مهم این است که  این آمار ها را چه کسانی تولید می کنند. برای مثال در اواخر کار دولت پیشین اعلام کردند که 8 میلیون شغل ایجاد کردیم. اما هیچ گاه نگفتند که 8 میلیون شغل هم از بین بردیم!  در چنین شرایطی که کسی به مردم،  صنعتگران و اقتصادیون جواب درستی نمیدهد، مگر می توان بدون آمار و ارقام درست می توان کار علمی انجام انجام داد؟

کمالی در پایان گفت: در صورتی که مردم را صاحب این مملکت ندانیم هیچ گاه اطلاعات و آمار دقیقی به آنها ارایه نخواهیم کرد. ما باید از این سیاست ها برگردیم و  موسسات اماری باید مستقل از دولتها عمل کنند. چون با با خود فریبی مساله ای حل نمی شود و این مشکل همیشه پیش روی ما باقی می ماند.

انتقال تجربه بین شرکت ها

دکتر مهدی فتح الله، رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نیز در حاشیه این جشنواره اظهار کرد: یکی از رسالت هایی که ما دنبال می کنیم این است که شرکت های موفق بتوانند تجربیات خود را در اختیار دیگر شرکت ها قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند در شرکت های مختلف تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند دانش و تجربه های بخش های مختلف صنعت را به نمایش گذارد. شرکت های موفق می توانند تجربیات خود را دراین جشنواره ها و همایش ها در اختیار کسانی قرار دهند که می خواهند در این بخش سرمایه گذاری کنند.

فتح الله گفت: تجربیات شرکت های موفق می تواند به شرکت های نوپا و تاه وارد بسیار کمک کند و با استفاده از این تجربیات، می توان توسعه صنعت را شاهد باشیم.

ارتقا سطح کمی و کیفی شرکت ها

وی ادامه داد: این جشنواره ها باعث می شود که شرکت ها خود را چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی ارتقا دهند و هر روز بهتر از روز گذشته شوند. چرا که به دست آوردن رتبه در این جشنواره ها برای شرکت های مختلف اهمیت خاصی دارد و شرکت ها همواره به دنبال بهتر شدن هستند.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به ویژگی های 3 مدل از بنگاه های اقتصادی در ایران گفت:  دسته اول بنگاه هایی هستند که خواست و اراده خود را پیاده می کنند. دسته دوم بنگاه هایی که تماشاگر رخدادها هستند و سومین گروه هم بنگاه هایی که مات و مبهوت دیگران هستند.

وی  افزود: ما میخواهیم از جمله بنگاه های دسته اول باشیم که هدف انها ارزش آفرینی است. ما باید بدانیم که هیچ بازاری کاملا امن نیست و با مدل و ارزش های قدیمی نمیتوان بنگاه های ارزش آفرین خلق کرد. رویکرد های قدیمی منسوخ شده اند. همچنین  تمرکز بر ایجاد خلاقیت، ایجاد کننده مزیت رقابتی است.

حرکت چرخه صنعت و توسعه کشور

دکتر جهانبخش سنجابی شیرازی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق نیز در حاشیه این جشنواره اظهار کرد: حرکت های اقتصادی که چرخه صنعت و توسعه کشور را چه در عرصه تجارت داخلی و چه بین الملل به گردش درآورد مثبت ارزیابی می کنم.

وی گفت: صرف نظر از اینکه این همایش در تجارت داخلی و خارجی تاثیر دارد یا خیر، برگزاری چنین جشنواره ها و همایش هایی جوانانی را دور هم جمع می کند تا برای شرکت های مختلف فراخوان بدهند و بنابر شاخص هایی وارد این همایش یا جشنواره شوند.بنابراین برگزاری این چنین برنامه هایی اشتغال زایی در پی دارد. بنابراین برگزاری این همایش ها در کوتاه مدت یا بلند مدت مشاغلی پایدار و موردی ایجاد می کند. بنابراین ایجاد شغل کار بسیار با ارزشی محسوب می شود.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق گفت: اگر بخواهیم از منظر تخصصی به این جشنواره ها و همایش ها نگاه کنیم در حقیقت یک طرف پایه این کار، چرخه ارتباط است. یک مبدا پیام، یک پیام و یک مقصد در برگزاری این جشنواره ها وجود دارد.اگر از مبنای تبلیغ به این هماش ها نگاه کنیم یک مبلغ، مجتوای تبلیغ و مخاطب وجود دارد. اگر بخواهیم ببینیم که این همایش ها و جشنواره ها تاثیر گذار است یا خیر، باید مخاطب چنین برنامه هایی را مشخص کنیم.

مخاطب شناسی، شرط نخست

سنجابی شیرازی با اشاره به اینکه شرکت ها خود را در این همایش ها تبلیغ می کنند، تاکید کرد: این جشنواره ها و همایش ها با شاخص های ویژه شرکت های منتخب را انتخاب می کنند، بنابراین برنده شدن در این جشنواره ها برای شرکت ها بسیار مهم است چرا که در بهتر مطرح شدن تبلیغ تاثیر می گذارد و همین امر موجی خواهد شد تا مشتریان ویژه ای را جذب کند.

وی گفت: به اعتقاد من بهتر است این همایش ها و جشنواره ها مخاطب شناسی دقیقی داشته باشد تا بتواند موفق تر عمل کند. درصورتی که هدف مخاطب عرصه تجارت داخلی است باید شبکه تامین کننده، تولیدکننده، توزیع کننده و مشتری نهایی مشخص شود. اگر بخواهیم این جشنواره را ارزیابی کنیم، باید بگوییم که مخاطب شناسی در این همایش به درستی تبیین نشده است و امید است در سال های آینده این مخاطب شناسی به درستی انجام شود.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق گفت: در عرصه صادرات امید است برند بودن را به نوعی متوجه بازارهای صادراتی کنیم، می توان در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشت.

سنجابی برگزاری این جشنواره را در افزایش میزان صادرات تاثیر گذار دانست و افزود: تمامی کتاب هایی که در این همایش ها عرضه می شود، به دست برخی از افراد فعال بازارهای صادراتی می رسد و برای آنها یک راهنمای خوب است که ایده را به واردکننده در کشور مقصد می دهد که این شرکت ها توانایی تولید کالای باکیفیت را در شرایط امروزه ایران و تحریم های بین المللی داشته اند.

تاثیر این همایش ها روی صنعت

آرمان خالقی مدیرعامل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران نیز در حاشیه این جشنواره اظهار کرد: برگزاری این همایش ها و جشنواره ها در بخش صنعت تاثیر گذار است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه تعداد همایش ها و جشنواره ها زیاد شدند و برخی از آنها کیفیت خوبی ندارد، گفت: تشخیص شناسایی این جشنواره ها بسیار برای شرکت ها سخت شده است اما دومین جشنواره معرفی برترین شرکت های ایران (TOPEX)، عملکرد قابل قبولی داشت.

خالقی ادامه داد: برگزاری این جشنواره ها فرصتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد تا بتوانند دستاوردهای خود  را به دیگر شرکت ها نشان دهند. همچنین می توانند این افراد از طریق همین تریبون مشکلات خود را اعلام کنند.

وی تاکید کرد: برگزاری این جشنواره ها باید نظام مند شود و هر کسی نتواند این همایش ها را برگزار کند.

مدیرعامل خانه صنعت و معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اگر این جشنواره ها واقعی برگزار شود و بحث تندیس فروشی نداشته باشد، تاثیر به سزایی در بخش صنعت و توسعه کشور خواهد داشت، افزود: البته این همایش با استقبالی که از آن شده است قطعا توانسته است اعتماد سازی کند و این نشان دهنده صداقت در برگزاری این همایش و جشنواره است.

مدیرعامل خانه صنعت و معدن و تجارت نیز با اشاره به گزارش 100 روزه رییس جمهوری و مذاکرات هسته ای گفت: ما بیش از آنچه فکر می کردیم به دست آوردیم. موفقیت ایران در گفتگو با غرب اتفاق مبارکی بود. پس امروز مردم و بخش صنعت باید پاسخ این گام بلندی که برداشته شد  را بدهند و به این دلیل که تحریم ها اقتصاد را هدف قرار داده بود، پس پاسخ صنعتگران نیز باید اقتصادی باشد.

مهندس آرمان خالقي اضافه کرد:  بخشی از تورمی که این چند سال بر ما چیره گشت، به تحریم ها بر میگشت و بخش دیگری از آن به سومدیریت ها. ما زمانی که با بحران اقتصادی روبرو شدیم،  به جای تصمیمات درست برای عبور از بحران،  باعث تشدید بیشتر اوضاع شدیم و ضرر زیادی کردیم.

85 درصد اهداف محقق شد

سینا سنجری دبیر جشنواره برترین شرکت های ایران(TOPEX) در این همایش موفقیت هیات ایرانی در مذاکرات با کشورهای 1+5 را تبریک گفت و افزود: هیچ چیز نمی تواند مانع پیشرفت و آبادانی ایران شود، ما همیشه دو نسل را دیده ایم که با نیروی تدبیر و جهاد جلوی مشکلات ایستادند. این دو گروه رزمندگان و صنعتگران کشور بوده اند. شاید صنایع کوچک در برهه هایی از زمان متضرر و یا تعلیق شده اند،  اما صنعت ایران، مهندسین و خدمات ایرانی همیشه از پرغروترین صنایع جهان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این همایش به بیش از 85درصد اهداف خود در این همایش دست پیدا کرد، گفت: بیش از 850 نفر مهمان را پذیرایی کردیم. از این تعداد مهمان ها حدود 15 نفر مقامات بودند و بین 50 تا 70 نفر مهمان خارجی در این مراسم حضور داشتند.

سنجری اظهار کرد: ما تونستیم بیش از 60 شرکت برتر کشور را در این جشنواره معرفی کنیم و در نمایشگاه جانبی که برگزار شد توانشتند شرکت های مختلف دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

دبیر جشنواره برترین شرکت های ایران(TOPEX) گفت: برای نخستین بار جایزه ویژه حمایت از فرهنگ و هنر توسط بخش صنعت را در این همایش داشتیم که توسط ولی الله رشیدی خواننده قدیمی کشور به بانک پاسارگاد تقدیم شد.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد