وزير نفت اعلام كرد:
برداشت گاز از پارس جنوبي را به 700 ميليون متر مكعب مي‌رسانيم

 به گزارش نفت دیلی ،  وزير نفت با اشاره به اينكه بايد ميزان برداشت گاز از منطقه پارس جنوبي بيش از 700 ميليون متر مكعب در روز شود، گفت: بخشي از اين گاز كه شيرين است در ميادين نفتي تزريق، بخشي از آن در داخل كشور مصرف و بخشي نيز با خط لوله و يا LNG صادر كنيم.

سيد مسعود ميركاظمي در دومين همايش توسعه پايدار، يكپارچه و دانايي محور كه در منطقه اقتصادي پارس جنوبي برگزار شد، گفت: در اين منطقه استعدادهاي خوبي وجود دارد از جمله اينكه هشت درصد از ذخاير گازي جهان در اين منطقه است و تاكنون بيش از 200 ميليون متر مكعب به صورت روزانه از آن برداشت ‌شده است. 

وي با اشاره به اينكه بايد ميزان برداشت گاز از منطقه پارس جنوبي بيش از 700 ميليون متر مكعب شود، گفت: بخشي از اين گاز كه گاز شيرين است در ميادين نفتي تزريق، بخشي از آن در داخل كشور مصرف و بخشي نيز با خط لوله و يا LNG صادر كنيم. 

وي تصريح كرد: گاز يكي از پاك‌ترين سوختها است كه بايد جايگزين سوخت مايع شود تا بتوانيم اين سوخت مايع را صادر كنيم. 

وي با اشاره به اينكه نگاه خود را بايد به منطقه پارس جنوبي از يك ديد ملي به ديد فراملي تغيير دهيم تصريح كرد: با جذب سرمايه‌گذاري خارجي و توسعه زنجيره ارزش در صنايع پايين‌دستي و ميان‌دستي مي‌توانيم بيش از پيش در رشد و شكوفايي اين منطقه تأثير‌گذار باشيم. 

وزير نفت با اشاره به اينكه در حال حاضر تنها از 21.7 ميليون تن ظرفيت احداث پتروشيمي‌ها استفاده شده گفت: تا پايان برنامه پنجم اين رقم بايد به 55 ميليون تن برسد. 

وي در خصوص طرح‌هاي استاني كه در اين منطقه وجود دارد، گفت: با همكاري استاندار مي‌توانيم در توسعه طرح‌هاي پايين‌دستي و ميان‌دستي سرعت عمل بيشتري به كار بريم زيرا كه در حال حاضر زمين مورد نياز براي اين طرح‌ها فراهم شده اما متأسفانه تاكنون هيچ كدام از اين طرح‌هاي ميان دستي و پايين‌دستي اجرايي نشده است. 

وي با اشاره به اينكه بيش از 60 ميليارد دلار بايد در حوزه بالادستي و فعال كردن و اتمام همه فاز‌هاي پارس‌جنوبي سرمايه‌گذاري كنيم، يادآور شد: خوشبختانه تمام فاز‌هاي پارس جنوبي با پيمانكاران داخلي مشغول احداث و راه‌اندازي هستند كه اميدواريم در موقع مقرر اين فاز‌ها به بهره‌برداري برسد زيرا كه اتمام اين فازها در اين موقع يك ركورد جهاني محسوب مي‌شود. 

وي با اشاره به اينكه اين همايش نقش بسيار مؤثري مي‌تواند در توسعه اين منطقه از كشور داشته باشد گفت: خوشبختانه قرار است بعد از اتمام اين همايش كارگروه‌هاي تخصصي تشكيل شده تا بتوانند از دستاوردهاي آن استفاده عملي كنند. 

وي با اشاره به اينكه بايد از كارهاي احساسي و بخشي پرهيز كرد گفت: براي توسعه اين منطقه بايد ديدي جامع و يكپارچه داشت زيرا كه اكنون و به طور معمول هر كس از منظر فعاليت خودش به توسعه نگاه مي‌كند بعضي‌ها از ديد نرم‌افزاري و بعضي ديگر ديدي سخت‌افزاري دارند اما بخش مغز‌افزار و نيروي انساني مجهول مانده است. 

ميركاظمي با اشاره به اينكه در توسعه، نيروي انساني اگر چه حرف آخر را مي‌زند ولي اين سه بخش بايد در كنار هم ديده شوند به طوري كه هر كدام از آنها سه محور توسعه محسوب مي‌شوند و بايد در يك راستا حركت كنند تا به توسعه برسيم. اما اگر اين سه محور در جهت‌هاي مخالف حركت كنند هرگز نبايد انتظار توسعه را داشت. 
وزير نفت در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر طرح جامع توسعه منطقه پارس جنوبي در حال تدوين و بررسي است گفت: اميدواريم هر چه زودتر اين طرح نيز تصويب و اجرايي شود. به شرط آنكه بتوانيم از دستاوردهاي خود صيانت كنيم و كمترين توقف را در زمان اجرا داشته باشيم. 

وزير نفت با اشاره به اينكه در توسعه بايد انعطاف نيز ديده شود گفت: انعطاف يعني اگر بخشي از يك فعاليت توسعه‌اي در طول مدت زمان اجرا متوقف ماند بتوان از آن در جاي ديگري استفاده و بهره‌برد. 

وي ادامه داد: در وزارت نفت سعي شده توسعه به صورت زنجيره ارزش باشد به طوري كه اگر قرار است واحدهاي پتروشيمي را توسعه دهيم بايد قبل از آن خوراك اين واحدها نيز آماده باشد. 

ميركاظمي افزود: اين منطقه از ويژگي‌هاي مهمي مانند دسترسي به آب‌هاي آزاد و زمين زياد و توليد برق برخوردار است كه با اين شرايط مي‌توان اميد داشت اين منطقه هر چه زودتر فرايند توسعه را طي كند اما نبايد از پدافند غيرعامل نيز غافل ماند. 

وي در خصوص وضعيت محيط زيست اين منطقه گفت: وضعيت محيط زيست اين منطقه نيز نسبت به گذشته تفاوت‌هاي زيادي داشته است و همين امروز نيز من در جمع مديران نيز با اشاره به اينكه در هفته درختكاري هستيم پيشنهاد دادم مي‌توان در زمين‌ها به كشت و زراعت هستند و خاك مناسبي دارند چندين اصل درخت را كاشت تا بتوان توسعه فضاي سبز را نيز در كنار توسعه اقتصادي داشته باشيم. 

وزير نفت با اشاره به اينكه در حال حاضر تمام فاز‌هاي پارس جنوبي در حال توسعه هستند گفت: اميدواريم توليد صيانتي نيز بيش از پيش صورت پذيرد به همين دليل بايد مطالعه را بر روي مخازن به صورت مرتب پيگيري كرد. 

ميركاظمي با اشاره به استفاده از نيروهاي انساني مشغول در اين منطقه گفت: تا جايي كه امكان دارد تمام پيمانكاران و شركت‌هاي دولتي و غيردولتي كه در اين منطقه مشغول به كار هستند از نيروي انساني بومي استفاده كنند حتي اگر نيروي متخصص در اين منطقه وجود داشته باشد ارجحيت دارد نسبت به نيروي متخصص غيربومي اما اگر نيروي متخصصي وجود نداشت مي‌توان از ديگر جاهاي كشور نيز استخدام كرد زيرا اين منطقه يك منطقه ملي است. 

وي در ادامه گفت: بايد نيروها به سمت افزايش كيفيت در كارهاي خود پيش روند به همين منظور در وزارت نفت مكلف شده كه سالانه 150 ساعت آموزش ضمن خدمت ببينند. 

وي در پايان گفت: اگر بخواهيم به اهداف افق 1404 برسيم بايد از هم اكنون برنامه‌ريزي كرد. اتمام فاز‌هاي پارس‌جنوبي منجر به بالا رفتن درآمد ملي مي‌شود و اين درآمد نيز درآمدي است كه مي‌تواند كل كشور را بهره‌مند سازد. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد