صرفه جویی ٣ میلیارد لیتری مصرف انرژی با اسقاط خودروهای فرسوده سبک

به گزارش نفت دیلی،  اسقاط خودروهای فرسوده سبک و جایگزینی آن با خودروهای نو، منجر به سه میلیارد لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت سالانه کشور می شود.

بخش حمل و نقل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در بررسی ها و مطالعات خود، صرفه جویی حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده را برآورد کرده است که بر مبنای آن، با اسقاط خودروهای فرسوده سبک و جایگزینی آن با خودروهای نو، روزانه بالغ بر ٨,٢ میلیون لیتر و سالانه سه میلیارد لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

بر پایه این گزارش، در صورتی که در یک برنامه پنجساله، کل موتورسیکلت های فرسوده کشور که بالغ بر ٢ میلیون دستگاه است، اسقاط  و نیمی از آن با موتورسیکلت های بنزینی نو و نیمی دیگر با موتورسیکلت های الکتریکی جایگزین شود، پس از پنج سال میزان صرفه جویی در مصرف بنزین به بیش از ٢,٦ میلیارد لیتر می رسد.

بر اساس این گزارش، مصرف انرژی در بخش حمل و نقل در دهه های اخیر رشد فزاینده ای داشته است؛ به طوریکه مصرف سالانه انرژی در این بخش از ١٢,٥ میلیون بشکه معادل نفت خام در سال ١٣٤٦، به ٢٩٤.٣١ میلیون بشکه در سال ٩٠ رسید که نشان دهنده رشد حدود ٢٣ برابری آن است. در این میان از مجموع مصرف انرژی بخش حمل و نقل در سال ٩٠، حدود ٤٠ درصد مربوط به بنزین و بیش از ٤٢ درصد مربوط به گازوئیل (نفت گاز) است.

قانون توسعه حمل و نقل عمومی مصوب سال ٨٦ که اجرای آن تا پایان برنامه پنجم توسعه تمدید شده، به موضوع های مدیریت مصرف سوخت با اجرای توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت ریل و مترو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سبک و سنگین، استفاده از سامانه هوشمند حمل و نقل، حمل ترکیبی کالا از مبدا تا مقصد نهایی با شبکه ریلی و مکمل جاده ای، بهینه سازی تولید خودرو، حمایت از خودروهای برقی و هیبریدی، استانداردسازی خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت اشاره کرده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد