مدير عامل شركت ملي نفت ايران در اولين نشست خبري:
اوراق مشاركت ارزي توسعه فازهاي پارس جنوبي از فردا عرضه مي‌شود

به گزارش نفت دیلی ، مدير عامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه اگر توسعه ميدان پارس جنوبي به پايان برسد درآمد حاصل از آن با احتساب نفتي پنجاه دلار 3600 ميليارد دلار برآورد مي‌شود، از عرضه اوراق مشاركت ارزي توسعه فازهاي پارس جنوبي در بانك‌هاي سپه، صادرات و تجارت از فردا خبر داد.

 احمد قلعه‌باني مديرعامل شركت ملي نفت ايران در اولين نشست خبري خود كه در وزارت نفت برگزار شد، با اشاره به ميدان گازي پارس جنوبي كه بزرگترين ميدان مشترك در جهان است، گفت:‌ اين ميدان، ميداني مشترك بين ايران و قطر است كه برنامه ريزي برداشت از آن در سال 1378 آغاز شد به طوري كه در حال حاضر 10 فاز از اين ميدان در حال بهره برداري و 14 فاز نيز در حال توسعه است.

وي با اشاره به اينكه در صد سال گذشته تنها فروش نفت ايران به ميزان 900 ميليارد دلار بود، گفت: اگر اين ميدان به پايان برسد درآمد حاصل از آن با احتساب نفتي پنجاه دلار تقريبا 3 هزار و 600 ميليارد دلار مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه 14 فاز در حال توسعه تا سال 93 به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: درآمد حاصله از اين 14 فاز 120 تا 150 ميليارد دلار مي‌شود در صورتي كه ساليانه درآمد نفت ايران بين 60 تا 70 ميليارد دلار است.

وي با تأكيد بر اينكه اكثر اين فازها توسط پيمانكاران ايراني در حال انجام است، گفت: در سال 89 به ميزان 10.7 ميليارد دلار در اين فازها جذب سرمايه داشتيم در صورتي كه براي اتمام اين 14 فاز تا پايان سال 93 بايد مبلغ 60 ميليارد دلار ديگر هزينه كنيم.

وي با اشاره به اينكه تاكنون اين فازها از 8 درصد تا 62 درصد پيشرفت داشته‌اند، گفت: سال آينده قصد داريم مبلغي معادل 13 تا 15 ميليارد دلار را جذب كنيم و اين اولين بار است كه در سال 89 مردم كشور در توسعه نفت و گاز حضور فعال داشته‌اند.

موسوي با اشاره به اينكه قصد داريم 6 ميليارد دلار از محل فروش اوراق مشاركت ريالي تا پايان سال آينده جذب سرمايه كنيم، گفت: اشتغالزايي در اين رده بالغ بر 120 هزار نفر مي‌شود و سال آينده نيز با افزايش سرمايه گذاري 50 درصد به جمعيت شاغل افزوده خواهد شد.

مديرعامل شركت ملي نفت با اشاره به اينكه از فردا 3 ميليارد يورو به صورت اوراق مشاركت توزيع خواهد شد، گفت: سود اين اوراق 8 درصد و 4 ساله و سود آن از طرف شركت ملي نفت ايران تضمين شده است.

در ادامه اين نشست موسوي‌زاده مدير مالي شركت ملي نفت گفت: تأمين مالي شركت ملي نفت ايران رويكرد داخلي در تامين منابع داشته و قصد داريم منابع مورد نياز را از داخل كشور تأمين كنيم كه اين اوراق مشاركت در بانك‌هاي سپه،‌ صادرات و تجارت و از طريق شعب ارزي در داخل كشور به فروش مي‌رسد.

وي تصريح كرد: از 1.5 ميليارد يورويي كه قرار است بانك ملت عرضه كند، تنها يك ميليارد و 250 ميليون يورو عرضه مي‌شود.

موسوي با اشاره به اينكه سال 89 براي اولين بار مجوز صدور اوراق مشاركت ارزي را داشتيم، گفت: 9 ميليارد يورو از اين اوراق در بازار بين‌المللي به فروش رفت.

وي تصريح كرد: اوراق مشاركتي كه از فردا عرضه مي‌شود، براي توسعه فازهاي پارس جنوبي استفاده خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد