عده ای نفت را بردند و پول آن را ندادند و بنا هم نداشتند پول آن را بدهند

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون قوه ی عاقله ای در کشور وجود دارد که عاقلانه کار انجام می دهند و از تصمیمهای شخصی در انجام امور اقتصادی پرهیز می کنند، گفت: عده ای هم اکنون در کشور تنها با رانت زندگی می کنند.

بیژن زنگنه  با اشاره به این که عزم جدی برای حل مشکلات اقتصادی در دولت وجود دارد، افزود: رئیس دولت هم اکنون هفته ای دو جلسه ٥ ساعته با مشاوران و وزیران برای حل مشکلات اقتصادی برگزار می کند.

وزیر نفت با اشاره به این که تمرکز وزارت نفت در دو سال آینده روی افزایش تولید گاز است،گفت: پارس جنوبی نقش بسزایی در افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در دوسال آینده دارد، به گونه ای که طبق برنامه قرار است تا سال ٩٤، ٢٠٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت گازی کشور افزوده شود.

وی با اشاره به این که در سال ٩٢ بیش از ٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاههای کشور سوزانده شد، افزود: ارزش این میزان سوخت حدود ١٨ میلیارد دلار بوده که امسال با افزایش تولید گاز و اختصاص آن به نیروگاهها از سوزاندن سوخت مایع در کشور جلوگیری شد.

زنگنه افزود: با جلوگیری از سوزندان شدن سوخت مایع در نیروگاههای کشور امسال ٥ میلیارد دلار و سال آینده ١٠ میلیارد دلار بر درآمد اقتصادی کشور افزوده می شود.

وزیر نفت در بخشی از گفتگو در برنامه پایش با بیان این که کشور با رانت رشد نمی کند، افزود: تا زمانیکه مردم خود را باور نداشته باشند کشور پیشرفت نمی کند، متاسفانه در حال حاضر عده ای هستند که تنها با رانت زندگی می کنند.

وی درباره تغییر مدیران نفت گفت: عده ای غیر نفتی در دولت گذشته وارد نفت شدند که جایگاهشان در وزارت نفت نبوده  و در شلوغی وارد وزارت نفت شدند.

زنگنه افزود: از همان ابتدا در مجلس عنوان کردم که مدیران غیر نفتی جایی در وزارت نفت ندارند، این درست نیست که یک گروهبان در جایگاه سرهنگی حضور داشته باشد.

اوضاع صندوق ملی در دولت گذشته خراب بود

در این بخش برنامه، گزیده ای از سخنان وزیر نفت در سال ٧٨ که در مقابل محمد نهاوندیان برای پاسخگویی قرار گرفته پخش می شود، او در برنامه سال ٧٨ گفت: نفت از یک حدی بالاتر نباید صرف بودجه شود و باید به سرمایه های رو زمینی تجدیدپذیر تبدیل شود.

وی در آن برنامه گفت: وزن نفت در اقتصاد بسیار مهم تر از داشتن یا نداشتن آن است، اگر حجم تولید بالا برود و وزن نفت در آن کم باشد نوسانهای ارزی کمتر در اقتصاد به وجود می آید و کمتر به اقتصاد ضربه وارد می شود.

وزیر نفت حالا پس از ١٥ سال و در سال ٩٣ در برنامه پایش از حرفهای آن روز خود (که در سال ٧٨ گفته بود) بدون هیچ کم و کاستی دفاع کرد و گفت: آنچه که آن روز گفته و منجر به تشکیل حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی شد، بعدها نیز ثابت شد که درست بوده است.

وی درباره این که آیا در ١٥ سال گذشته در این زمینه درست عمل شده است،گفت: در ٨ سال دولت گذشته در این زمینه بسیار خراب کردیم. پیش از این دولت پول زیادی به حساب ذخیره ارزی واریز شد.

زنگنه با اشاره به این که پولهای کلانی در دولت گذشته از محل فروش نفت نصیب کشور شد، گفت: باید از محل فروش نفت در دولت گذشته بیش از ١٠٠ میلیارد دلار پول به حساب صندوق ذخیره ارزی واریز می شد که واریز نشده است.

وی با بیان این که تلاش شده از سال ٩٢ بخشی از درآمدهای نفت به حساب ذخیره ارزی واریز شود، گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی این است که از درآمدهای نفتی به صندوق واریز و از طریق آن در کشور سرمایه گذاری شود.

زنگنه با بیان این که هم اکنون از محل صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی در صورت تمایل و داشتن شرایط، وام داده می شود، گفت: البته در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد، اگرچه حتی در تحریم هم پول به حساب این صندوق واریز می شود، ولی خیلی با زمانیکه تولید نفت ایران ٤ میلیون بشکه در روز بوده متفاوت است.

وی افزود: برای قوی شدن اقتصاد ایران این سازوکار درست است و باید اجرا شود.

وزارت نفت ٥٠ هزار نیروی مازاد دارد

حجم سوالات درباره آزمون استخدامی  صنعت نفت آنقدر زیاد بود که با وجود مخالفت مجری برنامه پایش، این سوال مطرح شد، وزیر نفت اما در این زمینه گفت: از این که بسیار از جوانهای ما بیکار هستند، بسیار افسوس می خورم.

وی با بیان این که کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از وظایف دولت است، افزود: یکی از برنامه های خروج غیر تورمی از رکود، ایجاد اشتغال است و من از این که در زمینه بیکاری صحبت می شود، بسیار ناراحت می شوم.

وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون هیچ خانواده ای وجود ندارد که چند بیکار نداشته باشند، افزود: جوانهایی که در این ساعت شب این پیامکها را ارسال می کنند به طور قطع از روی خوشی نیست و مشکل دارند.

وی با یادآوری این که زمانیکه وزارت نفت را در سال ٨٤ ترک کردم حدود ٨٠ هزار نفر در آن شاغل بودند، افزود: هم اکنون با وجود این که تمام پتروشیمی ها و پالایشگاهها واگذار شده اند اما ١٤٠ هزار نیرو در وزارت نفت مشغول کار هستند.

زنگنه با بیان این که هم اکنون وزارت نفت ٥٠ هزار نیروی مازاد دارد، گفت: هفته ای نیست که ١٠٠ تا ١٥٠ نفر از کسانی که به من دسترسی دارند از من تقاضای کار نکنند.

وزیر نفت با اشاره به این که آزمون استخدامی در اردیبهشت سال ٩٢ برگزار شده است، گفت: ١٢٠ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و مراحل آن طی شده و برخی از آنها استخدام خواهند شد، اما مشکل کشور ٢ هزار نفر نیست، بلکه بیش از اینهاست که باید حل شود.

 نفت را نفتی ها اداره می کنند نه غیر نفتی ها

یکی از خبرگزاریها با ارسالی سوالی به سایت برنامه از وزیر نفت درباره جابجایی مدیران و تغییرات مدیریتی در صنعت نفت پرسید و وزیر نفت پاسخ داد: عده ای صلاحیت حضور در وزارت نفت را نداشتند و بدون بلیط سوار اتوبوس شدند که آنها را پیاده کردیم.

وی با بیان این که مگر قرار است عده ای بیسواد یا ناتوان که در شلوغی جا گرفتند و نشستند تا ابد حضور داشته باشند، افزود: این افراد ناتوان باید به انتهای صف بروند و افراد لایق جایگزین آنها شوند.

زنگنه با بیان این که در مجلس متعهد شدم که نفت توسط نفتی ها اداره شود، گفت: تمام مدیران نفت در حال حاضر از مدیران باسابقه و با کفایت نفت هستند، البته من نمی گویم با صلاحیت ترین، چون با صلاحیت ترین یک کلمه مطلق است، اما همه مدیران نفتی با سابقه و سالم هستند که برای من بسیار مهم است.

وی با بیان این که هم اکنون آرامش در صنعت نفت ایجاد شده است، گفت: در گذشته هر روز یک نفر بیرون از مجموعه نفت وارد صنعت نفت و به عنوان رئیس برگزیده می شد و سپس دوستانش را دور خود جمع می کرد، اینگونه که نمی توان کار کرد.

زنگنه در این زمینه به نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: در نیروی انتظامی هیچگاه یک سروان را در سمت سرتیپی قرار نمی دهند.

وزیر نفت با یادآوری این که مدیران غیر نفتی در دولت گذشته، مدیران باسابقه نفت را تحقیر کردند،افزود: عده ای گروهبان در صنعت نفت حضور داشتند (البته گروهبانی بد نیست اما هر کسی باید در جایگاه خود باشد) که آمدند و مدیران نفت را تحقیر کردند که چیز خوبی نبوده است اگر هم کسی عوض شده این گروهبانها بودند که تغییر کردند.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر این خبرگزاری درباره کاهش صادرات نفت گفت: آیا کاهش صادرات موجب خوشحالی است؟ حالا فرض که شد باشد، آیا من باید کاری می کردم، که انجام ندادم.

وزیر نفت در پاسخ به مجری هم که پرسید چرا میزان صادرات کاهش یافت،گفت: نوسان صادرات نفت زیاد است، اما تمام تلاشمان را برای افزایش میزان صادرات انجام می دهیم ولی نمی توان دلیل نوسان را از  تریبون رسانه ملی بیان کرد چون ارتباطی به مردم ندارد.

وی با این که ایران هیچگاه در فروش نفت کوتاه نمی آید، گفت: ما همه تلاشمان را برای خدمت به مردم انجام می دهیم . پشتوانه عملکرد ما باید قوی باشد.

پدیده ای به نام زنجانی

وزیر نفت دربخشی از این برنامه در پاسخ به سوالی درباره بازنگرداندن پول نفت از سوی بابک زنجانی گفت: عده ای نفت را بردند و پول آن را ندادند و بنا هم نداشتند پول آن را بدهند، در واقع اشتباه نکردند و عمدا تیم بابک زنجانی نمی خواستند پول نفت را بپردازند.

وی با اشاره به این که بابک زنجانی مقداری اموال در ایران دارد که قرار است پس از ارزیابی به دولت داده شود،گفت: میزان مبلغ اموال بابک زنجانی در داخل کشور خیلی کمتر از ٨ هزار میلیارد تومانی است که ایشان به خزانه بدهکارند.

زنگنه در پاسخ به سوالی درمورد سپردن فروش نفت به اشخاص خاص گفت: بخشی از این موضع در مورد فروش نفت این بوده که پس از فروش نفت خام  مبلغ آن به خزانه واریز شود که نشد.

وی درباره این که جاهای دیگری هم نفت بردند،گفت: این بحث جدا از موضوع زنجانی است.

زنگنه با بیان این که تنها نفت نبوده که در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته، افزود: به عنوان مثال قرار بود بابک زنجانی وامهایی به شرکت ملی نفت برای اجرای طرحها بدهد تا در اختیار پیمانکاران قرار گیرد که البته این کار انجام نشد.

وی درباره جزئیات این موضوع گفت: بابک زنجانی یک بانک بی اعتبار به نام (اف اف آی آی بی) در تاجیکستان تاسیس کرده بود که میزان سرمایه آن کمتر از ٥٠٠ هزار دلار بود اما دولت قبلی با مصوبه کارگروه نفت که رئیس بانک مرکزی و چند وزیر آن را  امضا کرده بودند بیش از ٢ میلیارد دلار پول دولت در اختیار بانک او قرار داده بود.

وی در پاسخ به مجری برنامه درباره این که وزیران دولت قبل اعلام کردند بابک زنجانی را نمی شناسند،گفت: امضاها همه موجود است.

زنگنه درباره این که آیا این میزان داراییهای ایران برمی گردد، اظهار کرد: میزان دارایی بابک زنجانی در مقابل بدهی او بسیار کم است.

وزیر نفت در ادامه با بیان این که طبق توضیحات دادستانی، زنجانی یک پدیده است، گفت: ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار پول بیت المال را او به تنهایی برده است.

وی با بیان این که برخی از آقایان در این زمینه زبانشان دراز است و حالا هم طلبکارند، گفت: ما نجابت می کنیم و حرف نمی زنیم.

وزیر نفت درباره این که آیا این پولها قابل ردیابی است یا خیر، گفت: مگر می شود قابل ردیابی نباشد، چون به طور قطع او که تنها نبوده، مگر شخصی به تنهایی می تواند این حجم از اموال بیت المال را به تنهایی بخورد و برود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد