سیاست عرضه بی حساب وکتاب دلارهای نفتی در بازار

به گزارش نفت دیلی، رئیس جمهوری با بیان این‌که برنامه ریزی دولت این است در سال ٩٥ کشور شاهد تورم یک رقمی باشد گفت: امسال با تدابیر اندیشیده شده، تورم به زیر ٢٥ درصد می‌رسد.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری امروز، (سه شنبه٢١ مردادماه) در همایش تبین سیاستهای اقتصادی دولت برای خروج از رکود اظهارکرد: دولت یازدهم در آغاز به کار فعالیت خود با مسائل و مشکلات بسیار پیچیده‌ای در بخشهای مختلف اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و اجتماعی و فرهنگی مواجه بود.

روحانی افزود: در بحث اقتصاد با یک رکود تورمی بی‌سابقه مواجه بودیم که در سالهای ٩١ و ٩٢ داشتیم و اگر آمارهای بانک مرکزی را از سال ١٣٣٨ در نظر بگیریم به غیر از سالهای ابتدای انقلاب ٥٧ تا ٦٠ هیچ‌گاه چنین رکودی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: پارسال رشد اقتصادی ما منفی ١,١ درصد بود و دو سال پشت سرهم رکود و تورم بالای ٣٠درصد چالش آفرین بوده و بی سابقه است.

رئیس جمهور گفت: دولت از سالهای ٨٥ تا ٩٠ دلارهای نفتی فراوانی را در اختیار داشت و آن را بی حساب وارد بازار کرد و با توجه به این‌که نفت گران شد و پرفروش، همه خوشحال شدند و این بهار زود گذشت و  نه تابستان بلکه پائیز و زمستان را در پی داشت.

روحانی در تشریح تزریق سیاست عرضه بی حساب وکتاب دلارهای نفتی در بازار افزود: ٢ هزار واحد تولیدی تعطیل شد، ٥٠٠ هزار نفر در بخش صنعت بیکار شدند، واحدهای صنعتی ما به خارج وابسته شدند، واردات روند صعودی گرفت که پیامد آن قطع رابطه واحد های صنعتی کوچک با واحد های صنعتی بزرگ بود.

وی با بیان این که بر اثر تحریم و در دسترس نبودن ارز واحدهای صنعتی با مشکل مواجه بودند گفت: حتی اگر تحریم هم نبود در سالهای ٩١ و ٩٢ با رکود مواجه بودیم.

رئیس جمهور افزود: دولت وارث مشکلات است و این مسئله ارث تحمیلی بر ما است.

وی تاکید کرد: دستهای بی مهابا در کیسه بانک مرکزی بود  و دیدیم که ٤٠ هزار میلیارد تومان از همین کیسه از بانک مرکزی برای ساخت مسکن مهر هزینه شد و ٨٠درصد پایه پولی ما را افزایش دادند و تورم به به بالای ٣٠ و ٤٠ درصد رسید.

روحانی ادامه داد: امروز از امید و آینده می‌گوییم و با کمک خداوند قادریم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم، در این مسیر باید با همفکری و تدبیر معضلات را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: در یک سال گذشته به طور متوسط تورم ١,١٤ درصد کاهش یافت، در حالی که پیشتر این رقم حدود ٥ درصد بود.

رئیس جمهور اظهار کرد: ار آغاز دبه کار دولت قول دادیم کاهش تورم را رقم بزنیم و تا پایان امسال تورم را به زیر ٢٥ درصد خواهیم رساند، البته این این رقم را در سال ٩٢ به زیر ٣٥ درصد رسانده بودیم.

وی با بیان این‌که رقم دقیق کاهش تورم امسال را در آینده اعلام خواهیم کرد، گفت: برنامه ریزی دولت این است که در سال ٩٥ کشور شاهد تورم یک رقمی باشد.

روحانی افزود: ایران در کمر بند خشک قرار دارد و امیدی به ترسالی در سالهای پیش رو نیست، با توجه به کم آبی کشور از امسال حداقل سالانه ٢ میلیارد دلار روی مسئله آب اعتبار تخصیص داده شده و هزینه خواهد شد، ضمن این‌که برای تامین آب و مهار و صرفه‌جویی در مصرف آب برنامه‌ریزی می شود.

وی ادامه با بیان این که دولت از سرمایه گذاران و کارآفرینان در بخش محیط زیست حمایت می‌کند افزود: در زمینه محیط زیست با چالشهای مختلفی مانند آلودگی هوای کلانشهر ها، خشک شدن تالابها و دریاچه‌ها،خشک شدن جنگلها و ریزگردها مواجه هستیم و دولت بر سلامت مردم و حفظ محیط زیست تاکید دارد.

روحانی با بیان این که در بخش سلامت اقدامهای بسیار خوبی انجام شده است گفت: دولت در بخش سلامت قدمهای مهمی بر داشته است و اکنون در بیمارستانهای دولتی مردم ٧,٥ درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد