بهینه سازی مصرف سوخت با اجرای بند «ق» بودجه

به گزارش نفت دیلی، هدف اصلی بند «ق» تبصره ٢ لایحه بودجه، بهینه سازی مصرف انرژی بوده و ازاین موضوع می توانیم حداکثر استفاده را ببریم.

وزیر نفت در میزگرد سیاستهای نفت، گاز و پتروشیمی برای خروج از رکود گفت: بهینه سازی مصرف انرژی بدون آ که به رفاه و تولید آسیب برساند انجام می شود.

بیژن رنگنه افزود: کاهش مصرف سوخت، باعث افزایش صادرات می شود و در ادامه به کاهش رکود منجر شده و تقاضا برای کالاهای صنعتی و خدمات افزایش می یابد.

وی با بیان این که هم اکنون ٣ میلیون خانوار از گاز طبیعی استفاده نمی کنند، اظهار کرد: این خانوارها سالانه، ٤ میلیارد لیتر نفت سفید و ٢ میلیون تن ال پی جی مصرف می کنند.

به گفته وی، برای گازرسانی به این خانوارها ٤ میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم و این اعتبار، هزینه مصرف نفت سفید یکسال این ٣ میلیون خانوار است.

وی با اشاره به مصرف سالانه ٢ میلیارد دلار گازوییل و مازوت در نیروگاههای بخار و سیکل ترکیبی ایرانشهر، زاهدان، کرانک، چابهار در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این در حالی است که برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، ١,٤ میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

به گفته وزیر نفت: سالانه ٢ میلیارد لیتر گازوییل مصرف می کنیم و با صادرات یکسال این فرآورده، هزینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تامین می شود.

وی یادآور شد: پیمانکار ایرانی با در اختیار داشتن منابع مالی ٨ ماه نخست پروژه، عملیات گازرسانی به ایرانشهر را آغاز می کند و با درآمدزایی حاصل از این پروژه، گازرسانی به زاهدان را اجرا می کند.

زنگنه ادامه داد: در ادامه، گازرسانی به کنارک را انجام داده و پس از آن نیز گازرسانی به خاش و زابل  اجرا می شود.

وی با بیان این که برای گازرسانی به روستاها نیز نیاز نیست یکباره ٤ میلیارد دلار هزینه شود گفت: اگر پیمانکاری ١٥ درصد از اعتبار این پروژه را داشته باشد می تواند آن را اجرا کند.

به گفته وی، با نخستین انشعاب گازی که واگذار می کنیم صرفه جویی آغاز می شود و با این کار، در مدت حداکثر ٣ سال گازرسانی به روستاها و شهرهای باقیمانده به پایان می رسد.

کاهش ٣٠ درصدی مصرف سوخت در موتورخانه ها

وزیر نفت با بیان این که در حال حاضر نزدیک به ٢,٥ میلیون موتورخانه واحدهای مسکونی، اداری و تجاری در کشور وجود دارد گفت: با انجام اقدامهای ساده از جمله عایقکاری و ٤ میلیون تومان سرمایه گذاری می توان ٣٠ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کرد.

زنگنه افزود: با انجام این کار در مدت ٣٠ ماه، به ازای هر متر مکعب صرفه جویی در مصرف گاز، ٥٠٠ تومان پرداخت می شود و به عبارتی ما گاز صرفه جویی شده را ٣٠ سنت می خریم.

به گفته وی، با انجام این پروژه، حجم بالایی از کار برای مهندسان و شرکتهای تاسیساتی ایجاد می شود.

٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاهها تحویل داده شد

وزیر نفت در باره روند مصرف سوخت در نیروگاه های کشور گفت: پارسال، ١٢ میلیارد لیتر گازوییل و ١٥ میلیارد لیتر نفت کوره معادل ١٨ میلیارد دلار از سرمایه کشور که میتوانستیم صادر کنیم، در نیروگاهها سوزانده شد.

بیژن زنگنه افزود: علاوه بر سوزانده شدن سرمایه های کشور در نیروگاهها، به محیط زیست نیز آسیب وارد شد.

افزایش صادرات نفت منجر به خروج از رکود می شود

وزیرنفت تاکید کرد: اقتصاد کشور با کاهش صادرات نفت وارد رکود شد و برای خروج از رکود باید صادرات نفت افزایش یابد.

زنگنه یادآورشد: با افزایش صادرات نفت درآمد ارزی نیز افزایش می یابد همچنین تراز تجارت خارجی بهبود یافته و در ادامه رشد تولید سرمایه گذاری به خروج از رکود منجر می شود.

وی با بیان اینکه با افزایش درآمد، بودجه نیز افزایش می یابد، گفت: با افزایش درآمدها بودجه های بیشتری به طرحهای عمرانی اختصاص می یابد.

افزایش ٢٠٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز

وزیر نفت با اشاره به اینکه همه تمرکز خود را برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و صنعت نفت در افزایش تولید گاز قرار داده ایم، اظهار کرد: تولید گاز برای بسیار مهم است.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم خطوط گاز را افزایش دهیم و گاز را با سوختهای مایع جایگزین کنیم، این مهم سبب افزایش صادرات فرآورده های نفتی و همچنین تامین منابع برای طرحهای صنعت نفت می شود، از سوی دیگر افزایش تولید گاز خوراک پتروشیمی ها و صنایع عمده نیز تامین می شود.

زنگنه با بیان اینکه با افزایش تولید گاز، تولید محصولات پتروشیمی ١٠ تا ١٢ افزایش می یابد، یادآور شد:  امسال ١٠٠ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز و سال آینده نیز ١٠٠ میلیون به این ظرفیت افزوده می شود.

به گفته وزیر نفت، با این افزایش، امسال صادرات فرآورده ٥ میلیارد دلار و سال بعد نیز ١٢ میلیارد دلار افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: این تحول مهمی در ساختار طرحهای نفت، اقتصاد کشور است.

زنگنه اظهار کرد: صادرات فرآورده بسیار ساده تر از صادرات نفت خام بوده و دسترسی به پول آن نیز راحت تر است.

حمایت از سازندگان داخلی

وزیر نفت افزود:  برای حمایت از سازندگان داخلی، قیمت تجهیزات پس از محاسبه هزینه حمل، بیمه و هزینه گمرک، ارزیابی می شود.

بیژن زنگنه افزود: در صورتیکه منع قانونی وجود نداشته باشد، پرداخت قرارداد سازندگان ایرانی در زمان سر رسید نیز با ارز انجام می شود.

وی با اشاره به تامین ماشین آلات مترو برای ٨ کلان شهر از سوی وزارت نفت در قالب بند «ق» گفت: با انجام این کار، اعتبار شهرداریها در حوزه ساخت و ساز متمرکز می شود.

وزیر نفت تصریح کرد: در ازای استفاده مسافرهای اتوبوس، تاکسی و سواری از مترو، ١٢ تا ١٨ سنت در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

زنگنه با بیان اینکه هر تن کیلومتر باری که از سوی راه آهن حمل می شود، ٣٠ سی سی صرفه جویی در مصرف گازوییل بهمراه دارد، گفت: هر یک نفر کیلومتر مسافری که توسط راه آهن حمل می شود نیز ٥٠٠ سی سی در مصرف گازوییل صرفه جویی می شود.

وزیر نفت افزود: با کاهش شدت انرژی، اقتصاد کشور بهبود می یابد.

حمایت از ساخت بخاری با رده انرژی بالا

زنگنه یادآور شد: در حال حاضر ٢٠ میلیون بخاری با تغییر رده مصرف انرژی، به کلاس B تبدیل و در مصرف گاز صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت آمادگی ورود این بخاریها را در طول ٢ سال آینده دارد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر قدرت تولید این میزان بخاری در کشور وجود ندارد.

داخلی سازی ١٠ قلم کالای اصلی وزارت نفت

به گفته زنگنه، وزارت نفت در نظر دارد ١٠ قلم خانواده اصلی از کالاها را ساخت داخل کند.

وزیر نفت افزود: شرکتهای ایرانی که می توانند این ١٠ قلم کالا را تامین کنند گزارش امکان پذیری آن را تهیه و به وزارت نفت اعلام کنند.

وی یادآور شد: تجهیزات سرچاهی، درون چاهی، پمپهای درون و سرچاهی، مته های حفاری، شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی آن، انواع لوله های بدون درز، ماشینهای دوار و ...، از جمله اقلامی است که در این لیست قرار گرفته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد