تشکیل کار گروه مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و پیمانکاران عمومی

به گزارش نفت دیلی، پژوهشگاه صنعت نفت و نمایندگان شرکتهای پیمانکار عمومی با هدف انتقال و توسعه فناوری در اجرای طرحهای بزرگ صنعت نفت، کارگروه مشترکی تشکیل می دهند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت صبح امروز (سه شنبه ٢٨ مردادماه) در میزگرد تخصصی با موضوع "تبیین نقش پژوهشگاه در تعامل با شرکتهای پیمانکار عمومی در اجرای طرحهای بزرگ صنعت نفت"، پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک بین پژوهشگاه صنعت نفت و نمایندگان شرکتهای پیمانکار عمومی را با همکاری معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت مطرح کرد و گفت: لازم است چالشهای موجود بر سر راه پیمانکاران به منظور بهره مندی از فناوری در طرحهای بزرگ صنعت نفت، شناسایی و در کوتاه ترین زمان برطرف شود.

حمیدرضا کاتوزیان، بررسی مسائل مربوط به نظام بانکی، قانون کار، نظام مالیاتی و مواردی از این دست را در این کارگروه خواستار شد و افزود: همچنین دخالت سیاستگذاران در فعالیتهای اجرایی، از مشکلاتی است که مانع انتقال و توسعه فناوری در طرحها می شود.

وی در نگاهی گذرا به تشریح نمای کلی اقتصاد کشور پرداخت و گفت: ایران دارای مجموعه عظیمی از ذخایر نفت و گاز است و متاسفانه روند وابستگی بودجه به نفت که به دوران قبل از انقلاب بر می گردد تاکنون ادامه یافته است بطوریکه هرساله با هدف برآورد هزینه های مورد نیاز کشور از محل درآمدهای نفتی، قیمتی برای نفت در بودجه تعیین می شود.

کاتوزیان ادامه داد: درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی نیز در مقابل درآمدهای نفتی به قدری کم است که تاکنون نتوانسته است به طور چشمگیری در کاهش وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت موثر باشد.

به گفته وی، سیاستگذاران آمریکایی در دهه ٥٠ میلادی برای تسخیر منابع کشورهای دیگر و به مصرف رساندن کالاهای تولیدی خود در آن کشورها برنامه ریزی کردند؛ هدفی که اکنون در بسیاری از کشورهای خاورمیانه به آن دست یافته اند و ایران جزو معدود کشورهایی است که در مقابل این جریان منفعت طلبانه مقاومت کرده است.

این مقام مسئول با بیان این که در طراحی صنایع کشور، تولید علم و دانش و حرکت به سوی فناوری دیده نشده است، اظهار کرد: اگرچه طی این سالها اقدامهای بسیاری نیز انجام شده که از عزم و اراده جدی برای ایجاد تغییر و استفاده بیشتر از توانمندیهای ساخت داخل حکایت داشته است، اما این سیاستگذاریها و حمایتها از عمق کافی برخوردار نبوده است.

کاتوزیان با تاکید بر این که پژوهشگاه صنعت نفت با اراده و استقامت در مسیر سیاستهای اقتصاد مقاومتی حرکت می کند، ابراز امیدواری کرد که گستره تعامل و همکاری بین پژوهشگاه صنعت نفت و پیمانکاران عمومی افزایش یابد و با ایجاد کارگروهی مشترک و انجام کار به صورت فشرده، زمینه لازم برای حرکت بیشتر پیمانکاران به سمت بهره مندی از ظرفیتهای پژوهش و فناوری در کشور فراهم شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد