بخش اعظمی از سود صادرات گاز به جیب شرکت‌های خرده‌فروش می‌رود

به گزارش نفت دیلی، بخش اعظمی از سود صادرات گاز به جیب شرکت‌های خرده‌فروش می‌رود که اقدام به توزیع گاز به مبادی مصرف می‌کنند و ایران در کنار صادرات گاز می‌تواند اقدام به خرده‌فروشی گاز صادراتی خود در کشورهای هدف کند.

چهارم شهریورماه سال گذشته در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز این کشور با وزیر نفت کشورمان دیدار کرد.

در این دیدار بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان در مجموعه سعدآباد تهران در زمینه صادرات گاز یک یادداشت تفاهم جدید امضا کردند.

براساس این یادداشت تفاهم دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود و صادرات گاز ایران به میزان سالانه 10 میلیارد متر مکعب به عمان برای مدت ٢٥ سال برنامه ریزی شد.

بر این اساس مقرر شده است، خط لوله انتقال گاز به‌ طول 350 کیلومتر بین دو کشور احداث شود که 200 کیلومتر آن از زیر دریا و 150 کیلومتر آن در خشکی احداث خواهد شد.

این خط لوله صادراتی از طریق رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می شود و  سپس به شبکه داخلی عمان وصل می شود.

بر اساس این قرارداد، شرکت مشترکی با سهام مساوی ایرانی - عمانی ثبت می شود و این شرکت کار بازاریابی و عملیات راهبری و تعمیر و نگهداری خط لوله را بر عهده می گیرد.

وزیر نفت پس از امضای این تفاهم نامه اعلام کرد ایران برای اولین بار وارد بازار خرده فروشی می شود.

در ادامه این گزارش به برخی از شرکتهایی که در منطقه اقدام به خرده فروشی گاز می کننده اشاره می کنیم زیرا جدای از درآمد حاصل از صادرات گاز به کشور واردکننده که عاید کشور صادرکننده می شود، معمولا بخش اعظمی از سود نصیب شرکت های خرده فروش گازمی‌شود.

«شرکت بوتاش و باشکنت گاز ترکیه»

ایران براساس قراردادی که با ترکیه به منظور صادرات گاز به این کشور منعقد کرده است باید سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به این کشور صادر کند اگرچه این قرارداد بین دولت ایران و ترکیه منعقد شده است اما شرکت بوتاش ترکیه به نیابت از دولت این کشور اقدام به احداث خط لوله گاز در خاک ترکیه کرد و هم اکنون نیز گاز ایران توسط شرکت توزیع گاز ترکیه «باشکنت گاز»به مبادی مصرف ارسال می شود.

«شرکت دانه گاز»

حدود چهار ماه پس از قرارداد صادرات گاز ایران با شرکت نفت الهلال شرکتی به نام دانه گاز (dana gas) در امارات توسط هیئت مدیره شرکت نفت الهلال به ثبت رسید. این شرکت قرار بود گاز دریافتی از ایران را در قالب شبکه توزیع به مصرف‌کنندگان امیرنشین شارجه برساند.

ایران نیز می تواند از طریق پذیره نویسی یعنی همان کاری که منجر به تشکیل شرکت دانه گاز شد اقدام به تشکیل شرکتی خصوصی کند که گاز صادراتی ایران را به مبادی مصرف در کشور های خریدار ارسال کند و حتی می توان این کار در توزیع گاز صادراتی ایران به عراق نیز به عنوان نزدیکترین قرارداد، اجرایی کرد.

البته لازم به توضیح است قرار بود در اواخر دولت گذشته به دلیل واگذاری بخشی از فعالیت تصدی گری در شرکت ملی گاز ایران شرکتی به نام توزیع گاز تشکیل شود که این شرکت متشکل از 31 شرکت گاز استانی و شرکت گاز خودرو و بازرگانی گاز است که اگرچه به گفته مجتبی شیخ بهایی مدیراسبق گازرسان شرکت ملی گاز ایران این شرکت تشکیل شده است اما هنوز در بورس پذیره نویسی نشده و مشخص نیست که آینده این شرکت به کجا خواهد رسید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد