60 میلیارد دلار اعتبار برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت گفت: افزون‌بر 60 میلیارد دلار اعتبار برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص یافته است.

بیژن نامدارزنگنه امروز در آیین گشایش دهمین همایش بین‌المللی انرژی، با اشاره به عزم دولت برای پرداختن به مسایل محیط زیستی به‌ویژه بهینه‌سازی مصرف انرژی، اظهار داشت: در این حوزه گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها ازطریق خط لوله و CNG، افزایش کارآیی موتورخانه‌ها در واحدهای مسکونی، اداری، تجاری همراه با نصب کنتورهای هوشمند، برق‌دار کردن چاه‌های آب کشاورزی، توسعه خطوط مترو، کمک به نوسازی شبکه اتوبوس‌رانی شهرها، جایگزینی تاکسی‌های پایه CNG، ترویج بهره‌وری از موتورسیکلت‌ها و توسعه حمل‌ونقل ریلی در راس برنامه‌های دولت قرار دارد.

وی مدیریت کارآمد منابع انرژی و مشارکت در تامین امنیت انرژی جهان را از ارکان توسعه پایدار کشور عنوان کرد و افزود: این دو مفهوم همراه با توسعه اقتصادی کشور و بهبود محیط زیست در بلندمدت با هم هم‌گرایی کاملی خواهند داشت.

زنگنه با اشاره به قیمت حامل‌های انرژی در بازار، گفت: در دوران جدید قیمت حامل‌ها در بازار ‌باید به‌طور منطقی با تشویق قیمتی برای سوخت پاک‌تر همراه باشد و سیاست‌های مالی کشورها نیز مشوق این روندها باشد تا به‌طور طبیعی به سرمایه‌گذاری بیشتر برای تولید و مصرف سوخت‌های تمیزتر جهت بدهد و آنهایی که سوخت‌های ارزان آلاینده مصرف می‌کنند، باید هزینه‌های بهبود محیط زیست را بپردازند.

وی ایران را یکی از کشورهای غنی جهان از نظر منابع انرژی عنوان کرد و افزود: ایران با 33.7 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز و با در اختیار داشتن 157.3 میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات‌شده، بزرگ‌ترین کشور دارنده ذخایر نفت و گاز است و از این رو ایران مصمم به دستیابی به ظرفیت تولید متناسب با میزان ذخایر نفت و گاز خود است.

وزیر نفت ادامه داد: در این مسیر ایران در تلاش است با جلب همکاری و تعامل با دولت‌ها، شرکت‌های بین‌المللی نفتی و شرکت‌های خدمات مهندسی از دانش فنی برتر جهان و دسترسی به بازارهای مطمئن برخوردار شود.

زنگنه با اشاره به فرصت‌های بسیار برای همکاری و مشارکت بین‌المللی در نفت و گاز ایران، تاکید کرد: طرح‌های افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی، بهبود کیفی تولید فرآورده‌های نفتی، ارتقای صنایع پالایشی و پتروشیمی، کاهش شدت و بهینه‌سازی مصرف انرژی همراه با کاهش CO2 و سایر آلاینده‌ها از برنامه‌های اساس وزارت نفت بوده و آماده مشارکت شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز و خدمات مهندسی است.

وی در پایان تصریح کرد: اصلاح ساختار قراردادهای نفتی با نگاه برد-برد برای ما و شرکت‌های نفتی تراز اول بین‌المللی نیز ازجمله اقدام‌هایی است که با همین هدف طراحی و انجام شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد