٧٠ درصد انرژی کشور از گاز طبیعی تامین می شود

به گزاش نفت دیلی، وزیر نفت گفت: هم اکنون ایران با توسعه گازرسانی و رشد مصرف سی ان جی دارای یکی از کم آلاینده ترین سبدهای سوخت جهان است.

بیژن زنگنه در دهمین همایش بین المللی انرژی گفت: تلاش می کنیم برای دستیابی به ظرفیت تولید متناسب با میزان ذخایر نفت و گاز با همکاری شرکتهای بین المللی نفتی، خدماتی و مهندسی از دانش فنی برتر جهان و دسترسی به بازارهای مطمئن برخوردار شویم.

وزیر نفت افزود: از این طریق نه تنها اهداف اقتصادی کشور محقق خواهد شد، بلکه به اهمیت عرضه انرژی و تثبیت و تقویت جایگاه ایران در بازارهای جهانی نفت نیز کمک می شود.

وی با اشاره به این که با وجود تحریمها هم اکنون حدود ٧٠ درصد انرژی ایران از گاز طبیعی تامین می شود، افزود: فرآورده های نفتی مایع حدود ٣٠ درصد مصرف انرژی کشور را شامل می شود. هم اکنون ٨٧ درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارد و گستردگی مصرف گاز در میان مصرف کنندگان شهری به ٩٨ درصد رسیده است.

وزیر نفت با بیان این که ایران یکی از کم آلاینده ترین سبدهای مصرف انرژی جهان را دارد، افزود: در بخش حمل و نقل هم اکنون بیش از ٢ هزار جایگاه عرضه سوخت در کشور وجود دارد که روزانه معادل ٢٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در این جایگاه ها به بیش از سه میلیون خودرو عرضه می شود و این رقم در جهان بی همتا است.

تحریمهای ناعادلانه به جامعه بشری آسیب رسانده است

وزیر نفت با بیان این که اعمال تحریمهای نفتی با انگیزه های سیاسی آثار مخربی بر تولید نفت و گاز (متناسب با ذخایر کشورها) داشته است، افزود: تحریمهای نفتی سبب برهم خوردن توازن و ایجاد خطر ناپایداری در زمینه عرضه جهانی نفت و گاز شده است.

زنگنه ادامه داد: این وضعیت ضمن بر هم زدن تعادل بازار، سبب افزایش وابستگی مصرف کنندگان به یک یا دو تولیدکننده عمده شده و یا مصرف کنندگان را به استفاده از سوختهای ناپاک ناچار کرده است.

به گفته وی این نوع عملکردها از منظر بین المللی سبب ناکارآمدی مدیریت منابع می شود که باید در این زمینه تجدید نظر شود.

وزیر نفت به نمونه ای از اعمال تحریمهای ناعادلانه در بخش انرژی ایران اشاره کرد و گفت: تحریمهای ناعادلانه علیه ایران سبب تاخیر در اجرای پروژه های تولید گاز از میدان عظیم پارس جنوبی شده است. تاخیر در اجرای این پروژه تنها در یک مورد در سال ٢٠١٣ سبب شد به ناچار در نیروگاههای کشور به جای سوخت پاک گاز طبیعی، ٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع آلاینده و عمدتا نفت کوره با سولفور بالا مصرف شود.

زنگنه تصریح کرد: در اینجا این سوال مهم در اذهان بی پاسخ می ماند که با چنین تحریمهایی در یک جامعه بشری چه کسی آسیب می بیند؟

اختصاص ٦٠ میلیارد دلار برای اجرای طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی

وزیر نفت با اشاره به اینکه مسائل محیط زیستی به ویژه بهینه سازی مصرف انرژی از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید است، گفت: بر این اساس امسال در قالب یکی از تبصره های بودجه اعتباری نزدیک به ٦٠ میلیارد دلار برای طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی اختصاص داده شده است.

وی به برخی از طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی اشاره و تصریح کرد: گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها از طریق خط لوله و سی ان جی، افزایش کارایی موتورخانه در واحدهای مسکونی، اداری و تجاری، برقدار کردن چاه های آب کشاورزی، توسعه خطوط متروی کلانشهرها و کمک به نوسازی شبکه اتوبوسرانی شهرها برخی از این طرح ها و قرار است در این حوزه اجرا شود.

جایگاه عمده منابع نامتعارف در تامین انرژی دنیا

زنگنه با بیان این که مدیریت کارآمد منابع انرژی کشور و مشارکت در تامین امنیت انرژی جهان از ارکان توسعه پایدار کشور است، گفت: این دو مفهوم همراه با توسعه اقتصادی کشور و بهبود محیط زیست در بلندمدت کاملا با یکدیگر همگرایی دارند.

وزیر نفت با اشاره به این که در شرایط کنونی پیشرفت فناوریهای نوین در بهره برداری از منابع غیر متعارف از جمله، شنهای آغشته به نفت، نفت و گاز رسی یا ذخایر هیدروکربوری پر هزینه آبهای عمیق به توسعه این منابع کمک کرده است، افزود: برخی از نگرانیهای امنیت انرژی در برخی از مناطق جهان با این منابع غیر متعارف در میان مدت کمرنگ شده است و ایران نیز از آن استقبال می کند.

وی ادامه داد: پیش بینی های بلندمدت نشان می دهد که نفت و گاز بدست آمده از منابع نامتعارف همچنان از جایگاه عمده ای در تامین نیاز انرژی برخوردار خواهد بود.

وزیر نفت با بیان این که چالشهای بلندمدت عرضه قابل تداوم برای تقاضای رو به رشد با پاسخ کافی همراه نبوده است، افزود: هنوز مشارکت جهانی برای حفظ و بهبود محیط زیست روند تخریب را متوقف نکرده است و حتی در مواردی مانند، استفاده از ذغال سنگ سیاستهای مالی و انرژی در کشورهای مصرف کننده با میزان آلایندگی حامل های انرژی مصرفی آنها متناسب نیست.

ارائه مشوقهای قیمتی برای استفاده از سوختهای پاک

وی با اشاره به این که استفاده از سوختهای پاک باید با مشوقهای قیمتی همراه باشد، افزود: سیاستهای مالی کشورها نیز باید مشوق این روند باشد تا به طور طبیعی به سرمایه گذاری بیشتر برای تولید و مصرف سوختهای پاکتر منجر شود و افرادی که سوخت ارزان آلاینده مصرف می کنند باید هزینه بیشتری برای بهبود محیط زیست بپردازد.

زنگنه با بیان اینکه ایران با ٣٣,٧ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی و با در اختیار داشتن حدود ١٥٧.٣میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده بزرگترین کشور دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است، گفت: باید تولیدی متناسب با این جایگاه داشته باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد