گازهای سنگین تر از متان نباید سوزانده شود

به گزارش نفت دیلی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما حق نداریم گازهای سنگینتر از متان را بسوزانیم، چون اینها بهترین ماده اولیه برای تولید پلیمرهاست.

محمدرضا نعمت زاده افزود: زمانی که من در پتروشیمی بودم سعی کردیم بخشی مواد اولیه تولید شده در میدانهای نفتی را در ماهشهر و عسلویه با احداث مجتمعهای پتروشیمی به مواد با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم، اما هنوز بیدبلند ٢ و پارسیان را داریم که گاز غنی دارند و باید برنامه ریزی لازم برای تبدیل این گاز غنی به محصولات پتروشیمی را انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که برای ٢٥ سال آینده افق روشنی در زمینه توسعه صنایع پلیمری می بینم، افزود: امروز دوستان ما باید در پتروشیمی و بخش خصوصی تلاش کنند و با کمک بخش نفت و گاز این مواد را به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنند.

وی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درباره پرهیز از خام فروشی افزود: همانطورکه رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند ما باید از صدور مواد خام جلوگیری کنیم و یکی از بهترین زمینه های استفاده از گازها که انتقال آن گران و غیرمعمول است، تبدیل آن به مواد پتروشیمی و پس از آن نیز تکمیل زنجیره تولید است.

نعمت زاده با اشاره به این که تولید پلیمرها از اولویتهای صنعت پتروشیمی است، افزود: دلیل این است که ما گاز اتان را به صورت مخلوط در داخل گاز طبیعی و همچنین گازهای همراه نفت داریم که می تواند برای توسعه پتروشیمی و صنعت پلیمر موثر باشد، به همین دلیل سرمایه گذاری گسترده ای را با سرمایه دولت و سرمایه بخش خصوصی آغاز کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه براساس برنامه ها امروز باید به نزدیک ١٠ میلیون تن ظرفیت تولید پلیمر می رسیدیم افزود: البته امروز به عدد قابل توجه ٧,٨ میلیون تن رسیده ایم و تا آنجا که اطلاع دارم از این میزان حدود ٦.٥ میلیون تن نیز تولید می شود.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره نمایشگاه ایران پلاست در سال ١٣٨١ افزود: این میزان تولید پلیمر نیاز به صنایع پایین دستی داشت، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در سال ١٣٨١ چنین نمایشگاهی را در سطح بین المللی ایجاد کنیم تا درباره فناوری های جدید، روشهای ساخت، ماشین آلات و ساخت محصولات تبادل نظر و تجربه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حضور خود در نمایشگاه کادوسلدورف آلمان افزود: این نمایشگاه که هر سه سال یکبار برگزار می شود الگوی خوبی برای ما بود تا متوجه شویم که نمایشگاه پلاستیک را در چه سطحی و با چه تنوعی می توانیم برگزار کنیم.

وی با قدردانی از دست اندرکاران، مدیران و برگزار کنندگان نمایشگاه ایران پلاست نهم حضور ٥٠٠ شرکت داخلی و حدود ٢٥٠ شرکت خارجی در این نمایشگاه را نشان دهنده استقبال خوب و رونق این نمایشگاه دانست و افزود: امیدوارم با آغاز و برگزاری این نمایشگاه حرکت های جدیدی هم در صنعت پلیمر آغاز شود و رشد این صنعت شتاب بگیرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد