عرضه روزانه صد هزار بشکه نفت خام در بورس انرژي از مهر امسال

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت گفت: با مذاکراتی که با بورس انجام دادیم بزودی صد هزار بشکه نفت را روزانه در بورس انرژی با نرخ رسمی ارز مبادله ای به صورت ریالی خواهیم فروخت که اولین عرضه در مهر امسال خواهد بود.

بیژن نامدار زنگنه در نشست صبحانه کاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران افزود: امیدواریم وضع گاز در مقایسه با سال گذشته بسیار بهتر شود و مشکلی از نظر تأمین سوخت و خوراک به واحدهای تولیدی تحمیل نشود.

وی اضافه کرد: دو طرح گازی صد میلیون مترمکعبی را بر اساس تعهدی که داریم تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهیم رساند و برای سالهای آینده مشکلی در تأمین گاز نخواهیم داشت.

زنگنه همچنین گفت: ارزش تفاوت قیمت عرضه فرآورده های نفتی و گاز طبیعی که در داخل عرضه می شود با قیمت بین المللی آن هشتاد میلیارد دلار است که

یک تهدید است اما در بودجه امسال آمده است از محل صرفه جویی در مصرف انرژی اصل و سود طرحهای صرفه جویی را پرداخت خواهیم کرد که می تواند به فرصتی تبدیل شود.

وی افزود: سه میلیارد دلار سوخت مایع نفت سفید و نفت گاز سالانه در روستاها مصرف می کنیم که اگر کل روستاها را گازرسانی کنیم کمتر از چهار میلیارد دلار هزینه دارد.

وزیر نفت با اشاره به 9 طرح اولویت دار بهینه سازی مصرف انرژی در وزارت نفت، بهینه سازی مصرف انرژی در موتورخانه ها ، تاکسیها ،‌کامیونها ، چاههای آب ، جایگزینی موتورسیکلت برقی بجای موتورسیکلتهای کنونی و توسعه راه آهن و مترو را از این طرحها بیان کرد.

زنگنه گفت: در طرحهایی که به افزایش جابجایی مسافر ، بار ، راه آهن یا مترو منجر شود بازای هر مسافر 12 سنت پرداخت می کنیم.

وی افزود: شهرداریها هر چه می خواهند زیرساخت اضافه کنند اقدام کنند و ما پول آن را پرداخت خواهیم کرد مشروط به اینکه ظرفیت حمل و نقل مسافر اضافه شود.

وزیر نفت گفت : همچنین اگر یک تن کیلومتر بار اضافه شود معادل ارزش cc 33 گازوئیل و اگر یک نفر کیلومتر اضافه شود معادل ارزش cc 16 گازوییل پول پرداخت می کنیم، البته این تسهیلات حد ندارد و به اقتصاد کشور وابسته است.

زنگنه با اشاره به اینکه این تسهیلات در حوزه تاکسیها اجرایی شده است ، گفت: برای هر چاه کشاورزی که برق دار شود به ازای هر یک هزار لیتر صرفه جویی در مصرف گازوئیل ، هزار دلار پرداخت می کنیم.

وزیر نفت گفت: در حوزه ساخت نیز دو روز قبل بخشنامه کردیم در مناقصه ها در محاسبه نرخ ارز و شفاف سازی ها اقدامات لازم صورت گیرد همچنین 10 گروه تجهیزات مورد نیاز نفت و گاز را مشخص کرده ایم تا ساخت داخل آن همراه با انتقال فنآوری صورت گیرد البته ساخت داخل هم باید رقابتی باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه سالانه چهارصد تا پانصد میلیارد دلار تجهیزات نیاز

داریم ، گفت: با داخلی شدن ساخت این تجهیزات می توانیم صادر هم بکنیم.

وی افزود: فهرست این تجهیزات و نیز شرکای خارجی شرکت های داخلی استخراج شده است و تا آخر‌ آذر امسال قراردادهای ساخت داخل این ده گروه تجهیزات از جمله تجهیزات درون چاهی ، لوله ای بدون درز و مته های حفاری منعقد می شود و بازار بزرگی را برای فعالان اقتصادی داخل فراهم می کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد