مديرعامل شركت ملي نفت خبر داد:
تاسيس بانك نفت در اوايل امسال و نامه به بورس براي راه‌اندازي بورس نفت

به گزارش نفت دیلی ، مدير عامل شركت ملي نفت از احتمال تاسيس بانك نفت در ماههاي ابتدايي سال جاري خبر داد و گفت: در نامه‌اي كه به صالح‌آبادي (رئيس سازمان بورس) نوشتم اعلام كردم كه شركت ملي نفت آمادگي دارد بورس نفت را در فاز اول راه‌اندازي كند.
 
احمد قلعه‌باني مديرعامل شركت ملي نفت ايران در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، پالايش و پتروشيمي برگزار شد گفت.

وي با اشاره به اينكه در گذشته اعلام شده بود حجم ذخاير نفتي ايران 151.3 ميليارد بشكه است گفت: با اكتشاف ميادين جديدي كه سال گذشته صورت گرفت اين حجم ذخيره به 155 ميليارد بشكه رسيد.

وي ادامه داد: در سال 89 چهار ميدان توس، فروز، خيام و كوه سفيد كشف شد.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر ميادين بزرگ نفتي به نيمه دوم عمرشان رسيده‌اند گفت: به عنوان مثال يك ميدان نفتي در زمان اوايل انقلاب 26 هزار بشكه نفت توليد مي كرد؛ اما در حال حاضر همان ميدان تنها دو هزار بشكه نفت در اختيار ما قرار مي‌دهد.

مديرعامل شركت ملي نفت تصريح كرد: اين شركت با استفاده از روش‌هاي ازدياد برداشت و توليد صيانتي و همچنين حفر تعداد چاه‌هاي بيشتر قصد دارد ميزان توليد نفت را به طور ثابت نگه ‌دارد.

قلعه‌باني در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه تمام فازهاي پارس جنوبي به پيمانكاران داخلي واگذار شده است تصريح كرد: ما از پيمانكاران داخلي درخواست كرديم در صورت لزوم مي‌توانند در بخش‌هايي نيز از پيمانكاران خارجي استفاده كنند.

وي با اشاره به اينكه پيمانكاران داخلي توانايي بالايي در خصوص اجراي پروژه‌هاي نفتي دارند گفت: پيمانكاران داخلي مي‌توانند در تمام بخش‌هاي صنعت نفت ايران حضور پيدا كنند و حتي شركت پترو ايران نيز كه حرف‌ها و حديث‌هاي زيادي در خصوص آن وجود داشت مي‌تواند با حضور در مناقصه‌ها پروژه‌هاي نفتي ما را برعهده بگيرد.

قلعه‌باني با اشاره به ميزان سرمايه‌گذاري كه سال گذشته در پارس جنوبي صورت گرفت خاطر نشان كرد: سال گذشته بيش از 10ميليارد دلار سرمايه گذاري در ميدان مشترك پارس جنوبي انجام شد كه از اين ميزان 4 ميليارد دلار از منابع خود شركت ملي نفت و 6 ميليارد نيز از طريق فروش مشاركت ارزي و ريالي تأمين شد اما امسال نيز قصد داريم اين ميزان سرمايه‌گذاري را تا حد 13 الي 16 ميليارد دلار افزايش دهيم.

وي با اشاره به ميزان سرمايه‌گذاري كه قرار است در طول برنامه پنجم توسعه انجام شود گفت: ميزان سرمايه‌گذاري كه در برنامه آمده است 143 ميليارد دلار است كه براي رسيدن به اين رقم نيازمند هستيم تا سالانه 30 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري صورت پذيرد.

در ادامه اين نشست زارعي معاون سرمايه‌گذاري شركت ملي نفت ايران با اشاره به اين حجم سرمايه‌گذاري گفت: ما قصد داريم 90 ميليارد دلار را از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي غيرنفتي و مابقي را از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي نفتي انجام دهيم.

قلعه‌باني در ادامه اين نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد وضعيت بانك نفت چه خواهد شد گفت: طبق توافقات صورت گرفته با بانك مركزي قرار بود بانك نفت در سال 89 به طور رسمي افتتاح شود؛ اما به دليل مشكلاتي كه پيش آمد اميدواريم تأسيس اين بانك در ابتداي سال 90 صورت پذيرد كه سرمايه اوليه آن حدود 350 ميليارد تومان است.

وي همچنين با اشاره به تاسيس بورس نفت گفت: تأسيس اين بورس پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد اما براساس نامه‌اي كه به جناب آقاي صالح‌آبادي نوشتم اعلام كردم كه شركت ملي نفت آمادگي دارد بورس نفت را در فاز اول راه‌اندازي كند.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به فروش اوراق مشاركت ارزي داخلي كه در روزهاي آخر سال 89 صورت گرفت تصريح كرد: براساس مصوبه بانك مركزي ما موظف بوديم 5 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي بين‌المللي در سال 89 به فروش رسانيم اما تنها در 4 روز آخر اسفند‌ماه به ما اجازه داده شد كه 300 ميليون يورو از اين ميزان به فروش رسد و خوشبختانه تمام اين مبلغ در طول اين مدت به فروش رفت.

وي ادامه داد: كشف ميدان و افزايش توليد نيازمند بودجه زيادي است كه سال گذشته ما حدود 600 ميليون دلار در اين خصوص درخواست كرده بوديم اما تنها با 400 ميليون دلار آن موافقت شد بنابراين توانستيم تنها 4 ميدان را كشف و به توليد برسانيم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد