وزير نفت خبر داد:
توقف سرمايه‌گذاري نفتي و اخلال در تراز ارزي، برنامه جديد دشمن عليه ايران

به گزارش نفت دیلی ، وزير نفت گفت: دشمن به دنبال مختل كردن تراز ارزي و درآمدي كشور از طريق محدود كردن نفت است و در اين خصوص محور توقف سرمايه‌گذاري در صنعت نفت ايران را دنبال مي‌كند.

سيدمسعود ميركاظمي در اولين كنگره ملي چشم‌انداز صنعت نفت در افق 1404 كه در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي برگزار شد، اظهار داشت: نقش موثر ايران در عرضه انرژي به جهان، موقعيت سوق‌الجيشي كشور، بازار مصرف بزرگي كه كانون مصرف را از غرب به شرق حركت داده و رشد مصرف انرژي به سمت شرق جهان حركت كرده از جمله مواردي كه در خصوص ملزومات صنعت نفت در افق 1404 بايد مورد توجه قرار بگيرد.

وي با بيان اينكه سالانه بيش از 50 درصد منابع اداره كشور از منابع نفتي تامين مي‌شود اضافه كرد: براي بدست‌ آوردن يك تصوير روشن از تراز نفت و گاز و درآمد كشور در افق 1404 يك كار پژوهشي انجام داديم كه نمايانگر روند افزايش مصرف ا نرژي در كشور بود.

ميركاظمي افزود: در حال حاضر در كشور 4 ميليون بشكه نفت و 600 ميليون متر مكعب گاز معادل 3.7 دهم ميليون بشكه نفت و 370 هزار بشكه ميعانات گازي معادل 8 ميليون بشكه نفت در كشور توليد مي‌شود كه معادل 2.5 ميليون بشكه از آن صادر شده و مابقي به مصرف داخلي كشور مي‌رسد.

وي اظهار داشت: امسال تراز فرآورده‌هاي نفتي حتما مثبت خواهد بود و در گاز هم با كاهش مصرف اميدواريم در تراز مثبت صادرات و واردات قرار بگيريم.

وزير نفت گفت: در مورد نفت تغيير چنداني در مصرف داخلي نداشته‌ايم اما نگراني در مورد كاهش توليد در اثر كمبود سرمايه‌گذاري وجود دارد كه به دليل قرار گرفتن ميادين نفتي ما در نيمه دوم عمرشان رخ مي‌دهد كه يك نگراني جهاني است.

وي اضافه كرد: نگاه ما پس از انقلاب سياست توليد براي جايگزيني واردات بوده اما در مقابل بعضي كشورها نگاه توسعه صادرات‌گرا را دنبال كرده‌اند كه آنها موفق‌تر بوده‌اند.

وي تاكيد كرد: تركيه در سال 1985 و كره جنوبي در سال 1965 اين تغيير نگاه راهبردي را انجام داده‌اند و پيشرفت خودشان را سامان داده‌اند.

وي با بيان اينكه در برنامه پنجم به توليد گاز كشور 700 ميليون متر مكعب و به توليد نفت يك ميليون بشكه اضافه خواهد شد اظهار داشت: اين مطلب علي‌رغم علم به اين موضوع است كه سالي 10 درصد كاهش توليد نفت را خواهيم داشت و براي جبران آن بايد سرمايه‌گذاري انجام شود.

وي با تاكيد بر اينكه نگاه ما در توسعه نفت و گاز به نگاه صادرات‌گرا تغيير كرده است اضافه كرد: در حوزه‌هاي مشترك در بعضي موارد ما و در بعضي موارد كشورهاي مقابل ما جلو هستند كه براي افق 1404 يكي از مهمترين محورهايي كه مد نظر ماست همين ميادين مشترك است و اميدواريم در بودجه‌هاي سنواتي و برنامه‌هاي 5 ساله توجه جدي به اين موضوع انجام شود.

ميركاظمي تصريح كرد: دشمن به دنبال مختل كردن تراز ارزي و درآمدي كشور از طريق محدود كردن نفت است چنانكه بعد از رفع مشكل بنزين محور توقف سرمايه‌گذاري در صنعت نفت ايران را دنبال كنند كه تير آنها در اين خصوص نيز با همكاري دولت و مجلس به سنگ خواهد خورد.

وي تاكيد كرد: خط قرمز ما اين است كه در ميان مدت درآمدهاي نفتي حفظ شود تا بتوانيم تا در برنامه‌هاي غيرنفتي را در بلندمدت دنبال كنيم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد