وزير نفت :
ثبات بازار نيازمند تعامل همه کشورهاست

به گزارش نفت دیلی ، سید مسعود میرکاظمی رئیس اوپک با تاکید بر هماهنگی با تولید کنندگان نفت غیر اوپکی گفت: تعامل این دو گروه تولید کننده می تواند دستاوردهای خوبی در زمینه ثبات بازار داشته باشد.

وزیر نفت امروز در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس اوپک با بیان اینکه نخستین جرقه های تشکیل اوپک در سال 1949 از سوی ایران، ونزوئلا، عراق و عربستان زده شد ، گفت: در آن زمان شرکت های بین المللی (هفت خواهر) به صورت یکجانبه برای قیمت نفت تعیین و تکلیف می کردند. وی تصریح کرد: در سال 1962 با افزایش نقش اوپک در بازارهای جهانی 8 کشور دیگر به این سازمان پیوستند و هم اکنون این سازمان با در اختیار داشتن 80 درصد از ذخایر نفت خام جهان بیش از 40 درصد بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است و نقش بسیار تاثیر گذاری در امنیت انرژی جهان دارد. وزیر نفت هماهنگی و ایجاد وحدت رویه بین تولید کنندگان نفت خام جهان را از اهداف مهم سازمان اوپک خواند و گفت: این سازمان می تواند با بهترین روش ها در زمینه تولید و عرضه ، ثبات را به بازارهای اقتصادی برگرداند.

وی با یادآوری اینکه اوپک از بدو تشکیل تاکنون با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده است ، گفت : برخی کشورها که خواهان تشکیل این سازمان نیستند حتی با نسبت دادن القابی به این سازمان مدعی هستند که این سازمان باید با افزایش تولید خود ثبات اقتصادی را به بازارهای جهانی برگرداند در حالی که ریشه بی ثباتی اقتصادی بازارهای جهانی در مالیات هایی است که این کشورها برای فرآورده های نفتی از مردم خود می گیرند. میرکاظمی با بیان اینکه آنچه باید در شرایط کنونی به آن توجه شود عرضه و تقاضای نفت است و با همدلی بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد خواهد شد ،گفت: هم اکنون با توجه به شرایط کنونی بازارهای بین المللی روش های یک جانبه برخی کشورها در زمینه تولید نفت پاسخگو نخواهد بود و باید حق حاکمیت کشورهای تولید کننده نفت در این زمینه حفظ شود.

وی با بیان اینکه رکود اقتصادی جهانی در سال های 2007 یکی از چالش های کنونی سازمان کشورهای تولید کننده نفت به شمار می رود، گفت : این بحران ها سبب شده است قدرت خرید و فروش کشورها در زمینه مواد هیدروکربوری کاهش یابد.

میرکاظمی ریشه بحران های بین المللی را انتشار اسناد و اوراق بدون پشتیوانه در کشورهای غربی دانست و گفت: آنچه که می تواند سرمایه گذاری مطمئن را برای کشورهای عضو اوپک رقم بزند امنیت تقاضاست و با شرایطی که این کشورهای غربی به وجود آورده اند این امنیت وجود ندارد. وزیر نفت با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز متناسب با رشد تقاضا و اقتصاد جهانی است ، گفت : امنیت عرضه و تقاضا برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان حیاتی است.

میرکاظمی با اشاره به فرا رسیدن عمر مخازن نفتی در کشور گفت: این امر ضرورت سرمایه گذاری در این میدان های نفتی را انکارناپذیر کرده است و در صورتی که از فناوری های جدید در این میادین استفاده نشود با کاهش تولید و رکود اقتصادی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اگر قیمت واقعی نفت را نسبت به دو سه سال گذشته در نظر بگیریم شاید قیمت مناسبی باشد ، گفت: اگر روند 40 ساله قیمت نفت را نسبت به افزایش قیمت سایر تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که قدرت خرید کشورهای تولید کننده نفت کاهش یافته است از این رو می بایست کشورهای تولید کننده و مصرف کننده با همکاری یکدیگر به دنبال سیاست های مالی باشند که منافع هر دو طرف را تضمین کند.

وزیر نفت درآمد سرانه کشورهای تولید کنندگان نفت را نسبت به رکود اقتصادی صورت گرفته در سال های گذشته پایین دانست و گفت: باید برای خروج این وضع به دنبال نظامی برنده - برنده میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان باشیم. رییس اوپک گفت: تلاش برخی کشورها برای کاهش قیمت نفت ، امکان اداره مناسب کشورهای تولید کننده نفت را که بیشتر بودجه آنها وابسته به نفت است ضعیف می کند و سبب می شود این کشورها نتوانند به طور واقعی از منافع نفت بهره مند شوند.

میرکاظمی با اشاره به افزایش درآمد برخی کشورهای تولید کننده نفت در جهان گفت: این کشورها متاسفانه مازاد درآمد خود را در بازارهای بین المللی که بیشتر به صورت حباب های اقتصادی است، سرمایه گذاری می کنند و بعد از بین رفتن این حباب ها ثروت این کشورها در کشورهای غربی به تاراج می رود. میرکاظمی گفت: برخی کشورهای تولید کننده دیگر نفت نیز مازاد درآمد خود را به صورت ارزهایی همچون دلار سرمایه گذاری می کنند که این امر سبب می شود با کاهش ارزش این ارزها خسارت های جبران ناپذیری به کشورها وارد شود و خوشبختانه ایران وابستگی مبادلات نفتی خود را در سال های اخیر کاهش داده است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه میزان دریافت مالیات کشورهای مصرف کننده نفت (گروه هفت) از درآمد 12 کشور تولید کننده نفت در اوپک بیشتر است گفت: برخی از صاحبنظران اقتصادی غربی معتقدند که اوپک باید با افزایش تولید نفت خود کمک کند اما اگر این کشورها مالیات بر فرآورده های نفتی را کاهش دهند این بحران اقتصادی زودتر ریشه کن خواهد شد.

رییس اوپک با اشاره به برخی کاغذ بازی ها در بورس های بین المللی برای ایجاد نوسان اختلال در بازارهای نفت گفت: امیدواریم اقتصاد جهانی در آینده منافع اقتصادی تولید کنندگان و مصرف کنندگان را حفظ کند تا کشورهای تولید کننده بتوانند برنامه ریزی اقتصادی خود را ترسیم کنند. میرکاظمی تاکید کرد: فشار بر اعضای اوپک برای کاهش قیمت نفت بدون اقدام مصرف کنندگان برای ثبات اقتصادی هیچگونه فایده ای نخواهد داشت.

وی درباره هماهنگی با تولید کنندگان نفت غیر اوپکی گفت: تعامل این دو تولید کننده می تواند دست آوردهای خوبی را در زمینه ثبات بازار در پی داشته باشد.

وزیر نفت با تاکید بر حفظ مسائل محیط زیستی در کشورهای تولید کننده نفت گفت: هم اکنون زغال سنگ 30 درصد از سوخت جهان را تشکیل می دهد که متاسفانه این سهم در افق 2030 جهان حفظ شده است در حالی که این سوخت یکی از منابع اصلی آلاینده به حساب می آید.

میرکاظمی با بیان اینکه نفت یک کالای اقتصادی است ، گفت: برخی کشورهای تولید کننده نفت از این کالا برای حفظ موقعیت های سیاسی خود استفاده های نامناسب انجام می دهند.
 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد