دستيابي ايران به تكنولوژي مخازن هوشمند

به گزارش نفت دیلی ، دستيابي به تكنولوژي مخازن هوشمند، توسط پژوهشگاه صنعت نفت محقق شده و اين تكنولوژي، به عنوان يكي از فناوري برتر صنايع بالا دستي نفت مطرح است. 

تورج بهروز؛ پژوهشگر طرح تكنولوژي مخازن هوشمند، با بيان اين مطلب افزود: اين تكنولوژي مجموعه‌اي از فرآيندهاي مديريتي تغيير است كه بهينه كردن موردي را به بهينه سازي مستمر تبديل و بهينه سازي مستمر را از دوران اكتشاف مخزن تا مرحله فــروش فرآورده‌ها دنبال مي كند.

وي توضيح داد: اين تكنولوژي مجموعه اي بين رشته اي ، جامع و به‌هم پيوسته از فرآيندها، نيروهاي انساني كارآمد، سخت افزارها و نرم افزارهايي است كه توليد نفت و گاز را پايش، مدل، كنترل و پيش بيني مي‌كند و پيوسته هر آنچه را مديران، كارشناسان و سيستم‌ها به آن نياز دارند را بموقع اعمال مي كند.
پژوهشگر طرح تكنولوژي مخازن هوشمند، هدف طرح تكنولوژي مخازن هوشمند را بومي سازي اين تكنولوژي در ايران جهت پياده سازي در مخازن هيدروكربني كشور عنوان كرد و گفت: اين تكنولوژي چنان بر صنايع تاثير گذاشته كه در بعضي از متون از آن به عنوان نسل جديد ميادين نفتي Next Generation Oil Field نام برده مي شود.
بهروز با بيان اينكه استفاده از تكنولوژي مخازن هوشمند مي تواند براي شركت‌ها مزيت رقابتي و ارزش افزوده ايجاد كند، گفت: بهبود مديريت فرآيندهاي توليد از چاه، مخزن و ميدان، كاهش هزينه هاي تعمير و تكميل، بهبود فني_اقتصادي فرايند توسعه ميدان، جايگزين كردن ديدگاه پيش‌گيرانه به جاي تصميم‌گيري‌هاي عكس‌العملي در مديريت مخزن و ايجاد فرآيند كاري جامع براي تسهيل و تسريع فرآيند تصميم‌گيري از جمله مزايايي راهبردي اين تكنولوژي است.
وي همچنين؛ ايجاد فهم مشترك و بهتر از سيستم جامع توليد، بهبود ارتباطات و تصميم‌گيري بين مديران، مهندسان و كاركنان عملياتي، يكسان كردن به‌هنگام و صحيح داده ها، افزايش امكان پايش و اعمال تصميمات به‌صورت كنترل از راه دور، كاليبره و به روز‌كردن سيستم‌هاي مدل‌سازي به‌وسيله داده هاي به روز، كاهش ريسك و عدم اطمينان در فرآيند مديريت مخزن، افزايش صحت پيش‌بيني و برنامه‌ريزي ها و جلوگيري از توقف توليد برنامه‌ريزي نشده را از ديگر مزاياي راهبردي اين تكنولوژي عنوان كرد.
بهروز در ادامه صحبت هاي خود گفت: طراحي و ساخت اولين پايلوت چاه هوشمند در خاورميانه، غربالگري ميادين شركت نفت مركزي براي پياده سازي اين تكنولوژي، مطالعه امكان سنجي اين تكنولوژي براي شركت نفت و گاز اروندان و مذاكره با ساير مديريت هاي شركت نفت براي متقاعد كردن آنها براي اجرا و پياده سازي تكنولوژي مخازن هوشمند، در دست اقدام است

پژوهشگر طرح تكنولوژي مخازن هوشمند، ياد آور شد: پژوهشگاه صنعت نفت با ارائه مقاله در كنفرانس هاي داخلي و خارجي در مورد تكنولوژي مخازن هوشمند موفق به دريافت عنوان مقاله برتر در چهاردهمين كنگره بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي و مقام دوم جشنواره ملي دانايي خليج فارس شد.
وي تاكيد كرد: پژوهشگاه صنعت نفت، با هدف فرهنگ سازي و كسب دانش، علم و ارزيابي  ديگر كشورهاي صاحب اين تكنولوژي در مقايسه با تيم هوشمندسازي مخازن پژوهشگاه صنعت نفت، با ارائه مقالات در كنفرانس هاي داخلي و خارجي شركت مي كند.
بهروز تصريح كرد: پژوهشگاه صنعت نفت پروژه ها، مطالعات و دوره هاي آموزشي زيادي را در زمينه تكنولوژي مخازن هوشمند برگزاركرده است و به همين منظورنيز كتابي با عنوان " تكنولوژي مخازن هوشمند " تاليف كرده است كه مولفان براي آگاه سازي ذهن مديران و اطلاع رساني به كارشناسان و دانشجويان علاقمند تدوين كرده‌اند كه در صورت نياز از طريق پژوهشگاه قابل دسترسي مي باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد