قلعه بانی:'
افزایش صادرات نفت ایران صحت ندارد

به گزارش نفت دیلی ، معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچگونه کمبود نفتی در بازار جهانی وجود ندارد، اعلام کرد: با افزایش قیمت جهانی صادرات نفت ایران مطابق با نظام سهمیه‌بندی اوپک بوده و افزایش نیافته است.

"احمد قلعه بانی " درباره اظهار نظر برخی از مقامات اروپایی مبنی بر ضرورت افزایش سقف تولید نفت اوپک با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ گونه کمبود نفتی در بازار جهانی نفت وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی وضعیت عرضه و تقاضای جهانی نفت در شرایط مطلوبی قرار دارد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت همچنین با تاکید بر اینکه با وجود افزایش قیمت جهانی نفت خام ایران صادرات نفت خود را افزایش نداده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی میزان صادرات نفت ایران تابع نظام سهمیه بندی سازمان اوپک است.

برای نخستین بار در دو سال گذشته بهای سبد نفتی کشورهای عضو اوپک هفته گذشته با یک دلار و 55 سنت افزایش از مرز 12 دلار در هر بشکه عبور کرده است.

از سوی دیگر به دنبال ادامه روند نزولی ارزش دلار قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 87 سنت افزایش به 125 دلار و 89 سنت رسیده است ضمن آنکه قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک به 113 دلار و 93 افزایش یافته است.

 آمارهای رسمی وزارت نفت ایران نشان می دهد متوسط تقاضای جهانی برای نفت اوپک تا پایان نیمه اول سالجاری میلادی به روزانه 29 میلیون بشکه افزایش می یابد و پیش بینی می شود میزان تقاضا برای نفت اوپک تا پایان سال 2011 میلادی به 30 میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

در همین حال محمدعلی خطیبی نماینده ایران در اوپک روز گذشته یکی از دلایل افزایش قیمت جهانی نفت کمبود نفت خام شیرین در بازار عنوان کرده و گفته است: اوپک نمی تواند برای رفع نگرانی ها در بازار نفت کاری انجام دهد، زیرا هم اکنون با مازاد عرضه نفت خام ترش و از سوی دیگر افزایش تقاضا برای نفت شیرین روبه رو است.

 عبدالله سالم البدری دبیر کل اوپک هم پیشتر در مراسم سالگرد تاسیس پنجاه سالگی اوپک در تهران با اشاره به تثبیت سقف تولید نفت اوپک تا دسامبر 2011 میلادی، اعلام کرده بود: پیش بینی می شود تا سال 2012 میلادی قیمت جهانی نفت به کمتر از 100 دلار در هر بشکه کاهش نیابد.

معاون وزیر نفت همچنین در خصوص آخرین وضعیت واگذاری قرارداد ساخت کارخانه های گاز مایع (ال.ان.جی) پارس و پرشین، توضیح داد: هم اکنون ساخت هیچ یک از این دو طرح تولید ال.ان.جی در اولویت و دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار ندارد.

 این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت با اعلام اینکه حذف دو طرح پارس و پرشین ال.ان.جی صحت ندارد، اظهار داشت: فعلا ساخت پروژه ایران ال.ان.جی در اولویت قرار گرفته است و تا زمان بهره برداری از این کارخانه در خصوص دو طرح دیگر ال.ان.جی منطقه عسلویه تصمیم گیری خواهد شد.

 برنامه چهارم توسعه ایران برای تولید نزدیک به 70 میلیون تن LNG با ساخت 6 کارخانه جدید گاز مایع و تبدیل گاز فازهای مختلف پارس جنوبی، پارس شمالی و میادین گلشن و فردوسی برنامه ریزی کرده بود.

 در بین طرحهای مختلف LNG ایران تاکنون یک پروژه به طور رسمی عملیات اجرایی آن آغاز شده است به طوری که هم اکنون ساخت کارخانه ایران ال.ان.جی از بیش از 45 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است و پیش بینی می شود اولین محموله گاز مایع این پروژه تا سال 2012 میلادی به خریداران خارجی تحویل شود.

با وجود امضای قرارداد نزدیک به 25 میلیارد دلاری برای توسعه بخش بالادستی و ساخت کارخانه LNG با شرکتهای سینوک چین و پتروفیلد مالزی در میادین گازی پارس شمالی، گلشن و فردوسی عملا اجرای این دو طرح هنوز آغاز نشده است.

 در پارس جنوبی هم پس از کناره گذاشتن توتال فرانسه، رپسول اسپانیا، شل انگلیس و پتروناس مالزی ساخت کارخانه های LNG پارس و پرشین در مجموع به ظرفیت 27 میلیون تن گازمایع به حالت تعلیق درآمده است.

 بر اساس اعلام مسئولان وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه اولویت اول برای صادرات و انتقال گاز طبیعی ایران به بازارهای بین المللی از مسیر خطوط لوله است و مطابق با این سیاست جدید قرارداد فروش گاز به پاکستان از مسیر خط لوله هفتم سراسری امضا شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد