مرحله نخست طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه لاوان افتتاح شد

به گزارش نفت دیلی ، طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت پالایشگاه لاوان با هدف افزایش تولید فرآورده های سبک و بر اساس استاندارد روزآمد دنیا در این پالایشگاه با 74 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا و قرار است تا اواخر سال 90 به بهره برداری برسد.

عملیات راه اندازی فاز نخست طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت پالایشگاه لاوان با روشن شدن پایلوت مشعل کوره 1100 اتمسفریک واحدهای تقطیر با موفقیت انجام و سپس در روز چهارم اردیبهشت سال 1390 مراحل تکمیلی راه اندازی پروژه با دریافت نفت خام انجام شد.

همزمان با اجرای مرحله نخست این طرح، با بهره گیری از ظرفیت 20 هزار بشکه ای گاز مایع فازهای پارس جنوبی، ظرفیت پالایش نفت خام این پالایشگاه از 30 هزار بشکه کنونی به 50 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

افزایش تولید گاز مایع از روزانه 30 تن به روزانه 110 تن، نفت گاز از روزانه یک میلیون و 756 هزار لیتر به روزانه دو میلیون و 751 هزار لیتر و تولید روزانه یک میلیون و 913 هزار لیتر نفتا برای نخستین بار در این پالایشگاه، از دیگر دستاوردهای اجرای مرحله نخست طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت در پالایشگاه لاوان است.

همچنین ارتقای کیفیت فرآورده های تولیدی بر اساس استانداردهای جهانی سال 2005 اروپا، حفظ و صیانت از محیط زیست با کاهش گوگرد از فرآورده ها برای مثال کاهش میزان گوگرد نفت گاز از 10 هزار ppm به 50 ppm، احداث واحد آمین، احداث واحدهای بازیافت گوگرد، آب ترش، فاضلاب صنعتی و ... به منظور حفظ محیط زیست، از دیگر زیر پروژه های طرح جامع پالایشگاه لاوان است.

با بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت و بهبود فرآیند شرکت پالایش نفت لاوان، واحد بنزین سازی دوم در این پالایشگاه احداث و تغییراتی در واحد بنزین سازی موجود و ارتقای فناوری سیستم کنترل واحدهای موجود زیر پوشش طرح جامع پالایشگاه ایجاد می شود.

افزایش تولید بنزین موتور به روزانه 2 میلیون و 800 هزار لیتر در روز، گاز مایع به روزانه 210 تن، نفت گاز به روزانه یک میلیون و 765 هزار لیتر، نفت کوره به روزانه یک میلیون و 700 هزار لیتر و تولید سوخت جت و گوگرد برای نخستین بار به ترتیب با ظرفیت یک میلیون لیتر در روز و 30 تن در روز، از دیگر دستاوردهای اجرای طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت در پالایشگاه لاوان است.

احداث واحد سرویس های جانبی و واحد تصفیه آب های ترش، احداث واحد فاضلاب صنعتی،‌ احداث چهار دستگاه توربین بخار مولد برق هر یک به ظرفیت 7 مگاوات و احداث 12 مخزن ذخیره سازی با ظرفیت 240 میلیون لیتر در دستور طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت پالایشگاه لاوان قرار دارد.

 وزیر نفت پس از بازدید و افتتاح فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه نفت لاوان از اسکله صادراتی گاز مایع جزیره لاوان بازدید خواهد کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد