بازار و مدیریت ناکارآمد انرژی از جمله موانع اجرای صحیح بهینه سازی مصرف انرژی کشور

به گزارش نفت دیلی، بازار و مدیریت ناکارآمد انرژی از جمله موانع اجرای درست بهینه سازی مصرف انرژی در کشور است.

یدالله سبوحی، دبیر ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی، گفت: با توجه به وجود پتانسیلهای بسیار زیاد در استانهای مختلف، این ستاد در نظر دارد تا دانشگاههای استانهای مختلف کشور را به صورت یک شبکه با همکاری نهادهای اجرایی بخش انرژی استان تشکیل شود تا پتانسیلهای موجود در این استانها را شناسایی و مطالعات منطقه‌ای را برای بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست انجام دهد.

وی افزود: شبکه دانشگاهها باید در تعامل با دستگاههای اجرایی هر استان مانند استانداریها، شرکت گاز و مواردی از این قبیل باشند تا با حمایت ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست مطالعات منطقه‌ای برای شناسایی پتانسیلهای موجود در حوزه انرژی در هر استان انجام شود.

سبوحی به موانع بهینه‌سازی در مصرف انرژی در ایران اشاره کرد و گفت: بازار و مدیریت ناکارآمد انرژی از جمله موانع اجرای درست بهینه سازی در مصرف انرژی در کشور است.

وی افزود: حاکمیت انحصار دولتی بر بازار انرژی، تغییرات دستوری قیمت انرژی برای تحقق اهداف سیاسی و تامین تعادل انرژی از طریق توسعه ظرفیت عرضه انرژی از جمله مباحثی است که موجب فراهم شدن بازار ناکارآمد انرژی می‌شود.

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی درباره مدیریت ناکارآمد انرژی نیز عنوان کرد: نقش دولت در عرضه انرژی و تامین تعادل انرژی، اجرای بهینه‌سازی انرژی توسط دولت و نهادهای شبه دولتی،عدم وجود تقاضا برای بهینه سازی انرژی (نبود مطالبات اجتماعی) وعدم دسترسی به منابع، اطلاعات، فناوری و دانش فنی از جمله دلایل مدیریت ناکارآمد انرژی است.

وی درباره الزامات بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، گفت: اجرای طرحهای صنعتی، توسعه فناوری، پژوهش و تحقیقات کاربردی و پتانسیل سنجی و ایجاد ساختار اولویت‌بندی فناوری از جمله الزامات مبحث بهینه سازی انرژی و محیط زیست در کشور است.

سبوحی در ارائه این گزارش به تجربه‌های بین‌المللی دهه ١٩٧٠ اشاره کرد و افزود: ساز و کار بازار برای انتقال اطلاعات کمیابی منابع به مصرف کننده حاملهای انرژی، اجرای سیاستهای صرفه‌جویی و کاهش شدت انرژی در سطح ملی و بین‌المللی و تسهیل فعالیت بخش خصوصی و تسهیل دسترسی آن به منابع و فناوری از جمله مواردی بوده که در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی مطرح بوده است.

وی همچنین درباره تجربیات بین‌المللی سالهای بعد از ٢٠٠٠ نیز گفت: سیاستهای توسعه پایدار و ایجاد تعادل از طریق مدیریت تقاضا، مدیریت یکپارچه انرژی و تدوین استانداردهای فناوری کارآمد، گسترش مطالبات اجتماعی برای بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، شبکه‌سازی اجتماعی و نقش نهادهای مردمی برای بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و دسترسی آزاد به منابع، اطلاعات و فناوری جزو مباحث و مواردی بوده که در سالهای بعد از سال دو هزار درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی به آن پرداخته شده است.

سبوحی درباره ماموریت این ستاد تصریح کرد: ساماندهی نظام نوآوری در زمینه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، حمایت از توسعه و ترویج بهینه سازی انرژی و محیط زیست، حمایت از شبکه‌های شرکتهای خدمات انرژی و دانش بنیان و دانشگاهها، مشارکت در تلاشهای بین‌المللی فناور محور برای و بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ابعاد ملی و جهانی از جمله ماموریتهای ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی است.

وی در ادامه به برنامه‌های این ستاد اشاره کرد و گفت: هماهنگی سیاستهای بهینه سازی انرژی و محیط زیست، راه اندازی مرکز نوآوری و توسعه فناوری، ایجاد شبکه اطلاعات انرژی، توسعه بازارهای خدمات انرژی، فناوری و دانش فنی و توسعه همکاریهای بین‌المللی برنامه‌های اصلی ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست است.

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی همچنین افزود: توسعه بازارهای خدمات انرژی، فناوری و دانش فنی عناوین و سرفصلهای مختلفی از جمله سازماندهی شبکه دانشگاهها در سطح استانها، توسعه فناوریها و شبکه شرکتهای دانش بنیان، حمایت از شرکتهای دانش بنیان، توسعه شبکه شرکتهای خدمات انرژی و مدیریت انرژی موتورخانه‌ها در ساختمانها را شامل می‌شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد