مديرعامل بهينه سازي مصرف سوخت : شدت مصرف انرژي نصف خواهد شد

به گزارش نفت دیلی، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به بند 7 سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف گفت: با اجرای این ابلاغیه باید میزان مصرف انرژی در سال 1404 به 50 درصد سال 1389 کاهش یابد.

نصرت اله سیفی در نشست خبری پیش از برگزاری همایش مصرف بهینه، خرید صرفه جویی انرژی گفت : مصرف انرژی در سال 1389 معادل 1760میلیون بشکه نفت خام بود و برآوردها نشان می دهد سال 1400 نباید بیش از 1148 میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف شود.

طبق سیاستهای ابلاغی میزان مصرف سال 94 باید حدود 30 درصد نسبت به سال 89 کاهش یابد و این در حالی است که متاسفانه در 4 سال گذشته فرصت سوزی کردیم و مسیری را که باید 10 ساله بپیماییم، باید در 6 سال باقیمانده طی کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، ادامه داد: با وجود اینکه ایران رتبه اول منابع گازی و رتبه چهارم منابع نفتی را دارد، اما میزان مصرف نیز در کشورمان بالاست به طوری که جایگاه یازدهم را در مصرف به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در صرفه جویی انرژی 3 برابر هزینه در بالادستی و تولید ، کارآیی دارد ، گفت : با سرمایه گذاری تجمیعی 231 میلیارد دلاری در 6 سال آینده نه تنها 3 و نیم میلیون اشتغال پایدار ایجاد می شود ، بلکه ارزش صرفه جویی حاصل از آن تا سال 1400 بیشتر از سرمایه گذاری یعنی 449 میلیارد دلار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این حال یادآور شد: در صورتیکه عمر مفید سرمایه گذاری تجمیعی مورد نیاز(231میلیارد دلاری)، 10 سال در نظر گرفته شود، ارزش صرفه جویی تجمیعی تا سال 1409 و با در نظر گرفتن هر بشکه نفت خام - 72 دلار ، حدود 1065 میلیارد دلار خواهد بود.

بررسی های این شرکت همچنین نشان می دهد با کاهش 50 درصدی مصرف انرژی تا سال 1400 علاوه بر ظرفیت صرفه جویی انرژی معادل 6200 میلیون بشکه ای نفت خام، از انتشار 2 میلیون و 200 هزار تن معادل کربن و گازهای آلاینده جلوگیری می شود.

وی در باره شدت مصرف انرژی در ایران و دیگر کشورها گفت : ایران پس از برزیل جایگاه دوم شدت مصرف را دارد در حالی که فاصله معناداری با کشورهای بزرگ صنعتی و تولیدکننده جهان دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه در سال 1391 حدود 125 میلیارد دلار انواع حامل های انرژی در کشور مصرف شد، گفت: در صورتی که استانداردها در این بخش رعایت شود میزان مصرف انرژی نباید از 45 میلیارد دلار فراتر برود و براورد می شود که بر اساس استانداردهای جهانی سالانه 80 میلیارد دلار از منابع انرژی در کشور اتلاف می شود.

سیفی خاطرنشان کرد:‌ در اجرای بند ق تبصره 2 قانون بودجه سالجاری، متقاضیان و سرمایه گذاراناز بخش خصوصی و عمومی خواهند بود، توجیه فنی اقتصادی و زیست محیطی و زمان بندی و اجرا و بازپرداخت با تصویب شورای اقتصاد است، اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل تعیین شده اشت و روش سرمایه گذاری هم متنوع

در نظر گرفته شده است ضمن آن که طبق تصویب مجلس 100 میلیارد دلار به روش بیع متقابل برای کاهش مصرف انرژی در کشور سرمایه گذاری خواهد شد.

بر اساس برآوردهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در فاصله سال های 1401 تا 1404 ، میزان تولید و مصرف انرژی در ایران برابر می شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد