برنامه‌ریزی برای بهینه سازی مصرف انرژی

به گزارش نفت دیلی، دولت یازدهم برنامه‌های علمی و دقیقی برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور دارد و این موضوع را از سیاستهای اصلی خود می‌داند.

نشست هماهنگی مربوط به کنوانسیون تغییرات آب و هوایی با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و معاونین وزارتخانه‌های مربوطه تشکیل شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: هم اکنون، موضوع تغییرات آب و هوایی، مهمترین بحث جهانی است که باید با چند جانبه گرایی به نتیجه برسد.

وی افزود: تمام شواهد و اطلاعات علمی جهان حاکی از این است که مسئله گرم شدن زمین بسیار جدی است و هم اکنون تمام تردیدها در این زمینه برطرف شده است.

ابتکار تصریح کرد: در آخرین نشست ICCP اعلام شد، با احتمال بسیار نزدیک به یقین و درصد خطای بسیار پایین، جهان در حال تجربه مسئله گرم شدن زمین است و آثار این پدیده در تمام کشورهای جهان مشهود است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که در حال حاضر تمام کشورها آسیبهای آب و هوایی خود را منتسب به مسئله گرم شدن زمین می‌دانند، تاکید کرد: از این رو مذاکرات پیش رو و نقشی که ایران در آن ایفا می‌کند، بسیار با اهمیت است.

وی عنوان کرد: روند فعلی مذاکرات به گونه‌ای است که باید تمام دیدگاهها در آن لحاظ شود و از این منظر چند جانبه گرایی در مذاکرات بسیار مهم است.

ابتکار گفت: باید واقع بینانه شرایط مذاکرات بین‌المللی را در نظر گرفت و به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که حداکثر منافع ملی و منطقه‌ای در مذاکرات کسب شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که هدفگذاری جهانی نرسیدن به افزایش دمای دو درجه‌ای است که دانشمندان و محققان آنرا نقطه شکست و آسیب می‌دانند، افزود: البته تا امروز افزایش ٨٥ صدم درجه سلسیوس دما در جهان قطعی است.

وی با اعلام این‌که افزایش دما در ایران کمی بیشتر از میزان جهانی است، تصریح کرد: ایران نیز از تاثیرات بسیار منفی گرمایش زمین متاثر شده است.

ابتکار ادامه داد: البته ایران به عنوان تولید کننده بزرگ نفت و گاز، میزان بالای تولید گازهای گلخانه‌ای را نیز دارد ولی خوشبختانه دولت یازدهم برنامه‌های علمی و دقیقی برای این موضوع دارد که از جمله آن می‌توان به تاکید و برنامه ریزی برای بهینه سازی مصرف انرژی کشور در برنامه‌ها و سیاستگذاریهای کلان اشاره کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که مسئله آب از مسائل بسیار مهم برای ایران است، گفت: بر اثر خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی، کم آبی آثار و عوارض بسیار زیان باری در کشاورزی و منابع طبیعی کشور داشته و خواهد داشت.

وی افزود: این گونه نیست که بگوییم تنها در آینده با مشکلات و بحرانهای متعدد ناشی از این موضوع مواجه خواهیم شد، بلکه باید بگوییم هم اکنون نیز در این بحرانها قرار داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: از آنجا که موضوع تغییرات آب و هوایی، موضوعی کاملا فرابخشی است و همه امور با استراتژی کامل و مدیریت علمی و از طریق تقسیم کار بین بخشها و دستگاههای مختلف از جمله وزارتخانه‌های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال پیگیری است، ایران می‌تواند برای تامین منافع ملی، منطقه‌ای خود و حتی ایفای نقشی موثر در مذاکرات جهانی از بازیگران اصلی مذاکرات در این خصوص باشد.

ابتکار با اشاره به دیدار اخیر خود با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، گفت: فابیوس موضوع تغییرات آب و هوایی را از مهمترین اولویتهای کاری خود قرار داده و از طرفی فرانسه تمام مذاکرات بین‌المللی را در این خصوص مدیریت و پیگیری می‌کند و به همین دلیل من در دیدار با وی پیشنهادهایی برای همکاری و فعالیت ایران در این زمینه ارائه و تاکید کردم که ایران می‌تواند در به نتیجه رسیدن این مسئله کمک بزرگی برای جهان باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد