حمایت ویژه دولت از ابداعات موثر برای کاهش مصرف سوخت

به گزارش نفت دیلی ، وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، "آیین‌نامه حمایت از ابداعات و اختراعات موثر در بهبود ایمنی و مصرف سوخت و آلایندگی وسایل نقلیه" را تصویب کردند.

براساس این آیین نامه طرح‌های پیشنهادی که دارای شاخص‌ها و معیارهایی چون توجیه اقتصادی و فنی برای طرح پیشنهادی، نو و ابتکاری بودن در کشور، انطباق با نیازهای کشور و استانداردها و معیارهای متعارف بویژه در زمینه ایمنی و محیط زیست، حداکثر استفاده از توانمندی‌های کشور، خودکفایی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر محدودیت‌های خارجی، افزایش توان رقابتی کشور و کاهش فاصله با کشورهای پیشرفته و طی مرحله ساخت نمونه آزمایشی باشند، پس از تأیید کارگروه داوری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

براساس این آیین نامه، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت مسئولیت اجرای مفاد این آیین‌نامه را عهده‌دار است.

اعتبار سالانه لازم برای اجرای طرح های موضوع این آیین نامه به پیشنهاد شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت از محل بودجه پژوهشی شرکت های اصلی وزارت نفت تأمین می‌شود و متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح‌های مصوب، در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد.

براین اساس، افراد حقیقی یا حقوقی، موظفند مشخصات فنی و بررسی‌های اقتصادی اولیه پیشنهاد خود را به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارائه کنند.

 

کارگروه داوری موضوع این آیین نامه با حضور مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت (رییس)، مـدیر بهینه‌سـازی انرژی در بخش حمل و نقـل شرکت ‌بهینه‌سازی مـصرف ‌سوخت (دبیر)، نماینده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، نمایندگان وزارتخانه های صنایع و معادن، کشور، راه و ترابری، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، معاونت امور برنامه ‌ریزی و نظارت تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

 

این گزارش ادامه می دهد: همچنین دو نفر از متخصصان یا اعضا هیات‌علمی (حسب مورد) به پیشنهاد رئیس کارگروه و تأیید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تشکیل می شود.

براین اساس، در صورت جدید بودن طرح پیشنهادی و عدم سابقه قبلی در شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت و تأیید مشخصات فنی و اقتصادی طرحهای یادشده در کارگروه داوری، آزمایشهای لازم (در صورت نیاز) انجام می‌شود تا اثربخشی آن بر مصرف سوخت و میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار گیرد.

سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت موظف است بنا به تشخیص کارگروه داوری حداقل 25 درصد هزینه اجرای طرحهای مصوب را در قالب کمک بلاعوض و یا تسهیلات (با حفظ امکان ادامه فعالیت طرح) پرداخت کند.

نظارت بر حسن انجام این آیین‌نامه برعهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت می‌باشد.

این تصویب‌نامه پس از تایید رئیس جمهور از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد