عرضه 2.7 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی پارس جنوبی از هفته آینده

به گزارش نفت دیلی، احمد قلعه بانی از عرضه نخستین سری اوراق مشارکت ارزی صنعت نفت در سال جاری به مبلغ 2.7 میلیارد یورو خبر داد و گفت: این اوراق از هفته آینده با مشارکت 3 بانک داخلی در کشور عرضه و تا یک ماه آینده به صورت کامل فروخته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: در فروش این سری از اوراق مشارکت ارزی امکان عرضه خارجی نیز دیده شده و برای آن بازاریابی شده است.
قلعه بانی از انتشار 8.7 میلیارد یورو اوراق مشارکت در سال جاری خبر داد و گفت: از این میزان بخش عمده ای مربوط به توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی است.
وی با یادآوری سالگرد انعقاد قرارداد توسعه فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی در 25 خرداد سال گذشته افزود: هم اکنون توسعه 35 ماهه این فازها طبق برنامه جلو می رود؛ البته پیشرفت فیزیکی برخی از این فازها نسبت به برنامه تدوین شده جلوتر و گاه عقب تر است که با برنامه ریزی های انجام شده، امیدواریم این عقب ماندگی ها نیز جبران شود.
به گفته قلعه بانی، در طول سال گذشته شرکت های پیمانکاری فعال در فازهای جدید پارس جنوبی زمین و تجهیزات لازم برای شروع کار را آماده کرده اند و پیش بینی می شود شتاب کار در سال جاری بیشتر شود.
مهندس قلعه بانی درباره پیشنهاد شرکت سرمایه گذاری غدیر برای خرید فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به مبلغ 4 میلیارد دلار  گفت: گفت و گوهای اولیه درباره این موضوع در جریان و این موضوع در حد پیشنهاد است که می بایست از نظر فنی، راهبردی و اقتصادی بررسی شود.
نوبت اول عرضه سه میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی پارس جنوبی اواخر اسفند سال گذشته و به میزان 300 میلیون یورو در داخل کشور انجام شد و عرضه مابقی آن (2.7 میلیارد یورو) از هفته آینده آغاز خواهد شد.
مدت مشارکت این اوراق ارزی چهار ساله و نرخ سود آن از سوی شرکت ملی نفت ایران تضمین شده است، این اوراق بی نام و قابل واگذاری به غیر در قطعات یک هزار، 5 هزار ، 10 هزار، 50 هزار و یکصد هزار یورویی منتشر شده است و سود آن هر شش ماه یکبار محاسبه و پرداخت خواهد شد.
با عرضه این اوراق فرصت کسب سود مطمئن از طریق سرمایه‌گذاری ارزی برای عموم مردم فراهم شده است، سود این اوراق معاف از مالیات است و هر زمان نیز که دارنده آن بخواهد قابل بازخرید با حداقل سود 5.5 درصد برای کمتر از یک سال، 6 درصد بین یک تا دو سال، 7 درصد بین دو تا سه سال، 7.5 درصد بین سه تا کمتر از چهار سال و 8 درصد برای چهار سال تمام خواهد بود.
تفاوت نرخ سود قطعی و علی‌الحساب اوراق مشارکت ارزی داخلی، حداکثر پنج ماه بعد از تاریخ سررسید نهایی اوراق از سوی ناشر، محاسبه و به دارندگان برگه تسویه حساب نهایی پرداخت می‌شود.
منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح های صنعت نفت ایران پیش از این اغلب از روش‌های بیع متقابل و فاینانس تأمین شده است، در دنیای امروز افزون بر این شیوه‌ها، روش‌های دیگری هم برای تأمین مالی پروژه‌ها وجود دارد که به کارگیری آنها در ایران به تصویب قانون و تعیین سازکار نیاز دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد