تولید نفت از میدانهای غرب کارون به ٢٠٠ هزار بشکه در روز می رسد

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت از افزایش تولید میدانهای غرب کارون به ٢٠٠ هزار بشکه در روز ظرف هشت ماه آینده خبر داد و گفت: میدانهای مشترک با حداکثر توان خود کار خواهند کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، ايران در پاسخ به این که آیا زنجیره های پایین دستی صنایع نفت و گاز به نحوی شکل گرفته که سیاست ارزش افزوده بالا را تامین کند؟ گفت: از مهمترین بخشهای پایین دستی که باید ارزش افزوده را در آن ایجاد کنیم، بخش پتروشیمی است.

زنگنه با بیان این که خوراک پتروشیمی های جدید ما عمدتا گاز و مشتقات گازی است، افزود: از سالهای اواخر دهه هفتاد کار برای جهش نخست در صنعت پتروشیمی همزمان با توسعه میدان گازی پارس جنوبی  آغاز شد.

وی با بیان این که در سال ٧٦، ارزش تولیدات پتروشیمی ما یک میلیارد دلار بود، اعلام کرد: هم اکنون ظرفیت ما بیش از ٢٠ میلیارد دلار است و امسال نیز تولید ما به ١٨ میلیارد دلار می رسد.

وزیر نفت ادامه داد: این مقدار در چند سال آینده به ٢٦ میلیارد دلار و در پایان برنامه پنج ساله ششم نیز به بالای ٤٠ میلیارد دلار می رسد.

وی با بیان این که این موضوع یعنی یک سرمایه گذاری عظیم که عمدتا متکی به سرمایه گذاری بخش خصوصی است، تاکید کرد: خوراک آن تامین و در حال پیگیری است تا بتوانیم یک زنجیره کامل از کالاهای پتروشیمی را داشته باشیم.

به گفته وزیر نفت، علاوه بر این، در بخش پایین دستی نفت یعنی پالایشگاهها تصمیم این است که تا اوایل برنامه هفتم یعنی سال ١٤٠٢، ظرفیت پالایشی از ١,٧ میلیون بشکه به سه میلیون بشکه برسد.

زنگنه تاکید کرد: البته یک میلیون بشکه میعانات گازی پالایش می شود که حدود ٩٠٠ هزار بشکه تا اوایل سال ٩٨ به انجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: ذیل اینها دوباره واحدهای پتروشیمی احداث می شود و ذیل واحدهای پتروشیمی، دهها هزار صنایع کوچک میانی و پایین دستی پتروشیمی ایجاد می شود که بتوانند از این محصولات استفاده کنند.

وزیر نفت اعلام کرد: به نظر من به خوبی برنامه های حمایتی دیده شده، زیرساختها برنامه ریزی شده تا سرمایه گذاری شود و بخشی از سرمایه گذاریها نیز انجام شده و ما می توانیم زنجیره کاملی داشته باشیم و تولید پتروشیمی را با همین خوراکی که تامین شده تابه  ٧٠ میلیارد دلار برسانیم.

وی در پاسخ به این که در بند ١٤ سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر افزایش ظرفیت تولید براساس استفاده حداکثری از میدانهای مشترک تاکید شده است و بر این اساس پس از تحریمها میدانهای مشترک چه سهمی از افزایش ظرفیت دارند؟ گفت: تاکنون نیز در دوره تحریمها اساس را بر این گذاشته بودیم که کاهش تولید به میدانهای مشترک داده نشود.

زنگنه ادامه داد: یعنی میدانهای مشترک با حداکثر ظرفیت خود کار کرده و از این پس نیز با حداکثر ظرفیت کار می کنند؛ اما طرحهای ما برای افزایش برداشت از میدانهای مشترک کماکان ادامه دارد.

به گفته وزیر نفت، در این سالها که از پنج فاز پارس جنوبی بهره برداری کردیم و این کار به معنای افزایش برداشت روزانه ١٥٠ میلیون مترمکعب گاز و برداشت ٢٠٠ هزار بشکه میعانات گازی از میدان مشترک است.

وی تصریح کرد: اولویت دیگر ما در برداشت نفت از میدانهای غرب کارون است که در هشت ماه آینده تولید ما به بیش از ٢٠٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید و ادامه پیدا خواهد کرد و تا پایان برنامه به ٧٠٠ هزار بشکه می رسد.

وزیر نفت یادآور شد: در میدان پارس جنوبی نیز تا پیش از پایان این دولت امیدواریم تولید میعانات به یک میلیون بشکه در روز برسد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد