مذاکرات برای استفاده ایران از ظرفیت خالی ال ان جی عمان آغاز می شود

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت مهمترین محورهای مذاکره با وزیر نفت و گاز عمان را صادرات گاز به این کشور، آغاز مذاکرات میان شرکت ملی صادرات گاز و طرف عمانی تا ١٠ روز آینده برای استفاده از ظرفیت خالی تاسیسات ال ان جی و همینطور تبادل نظر درباره بازار نفت اعلام کرد.

بیژن زنگنه پس از بازگشت از مسقط درباره محور مذاکره با محمدبن حمد الرمحی، وزیر نفت وگاز عمان در پایون دولت فرودگاه مهرآباد درباره مهمترین محور این گفتگوها گفت: این سفر چندساعته به دعوت وزیر نفت وگاز عمان صورت گرفت که مهمترین بحثهای مطرح شده درباره صادرات گاز، استفاده از ظرفیت خالی تاسیسات ال ان جی این کشور و بازار نفت بوده است.

وی با اشاره به مذاکره برای صادرات گاز از طریق خط لوله به عمان، افزود: در این دیدار توافق شد تا خط لوله ای با ظرفیت ارسال یک میلیارد فوت مکعب گاز معادل ٢٨ میلیون مترمکعب در روز و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب از سوی ایران و به صورت مشترک میان دو کشور احداث شود.

وزیر نفت درباره ارزش این قرارداد نیز گفت: ارزش این قرارداد به قیمت نفت بستگی دارد؛ اما با قیمتهای کنونی نفت ارزش صادرات سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز چیزی در حدود ١,٥ تا دو میلیارد دلار در سال می شود.

زنگنه ادامه داد: از مدتها پیش درباره شرکت مطالعه کننده خط لوله، نقشه برداری دریایی و تهیه  گزینه های مختلف برای انجام این کار و همینطور تهیه اسناد مناقصه در مراحل بعدی، فراز و نشیبهایی وجود داشت که امروز؛ این مسائل نهایی شد و قرار شد تا پایان خردادماه ٩٥ شرکت ایرانی طرف قرارداد، گزارش خود را از این طرح مطالعاتی ارائه کند.

وزیر نفت درباره استفاده از ظرفیت خالی ال ان جی عمان نیز تصریح کرد: عمان هم اکنون سالانه ١,٥ تا دو میلیون تن ظرفیت خالی ال ان جی دارد و هر زمان که ایران مطرح می کرد تا با همکاری شرکتهای تولید کننده ال ان جی از این ظرفیت خالی استفاده کند و گاز ایران به عمان برود، مایع سازی و صادر شود، به دلیل تحریمها، شرکتهای خارجی آمادگی انجام این کار را نداشتند.

وی ادامه داد: با رفع تحریمها، امروز قرار شد تا در نخستین فرصت که فکر می کنم ظرف ١٠ روز آینده باشد، مذاکرات میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و طرف عمانی با شرکتهای خارجی برای استفاده از این ظرفیت خالی آغاز شود؛ ضمن این که درباره فاینانس پروژه نیز بحثهایی انجام شد.

تبادل نظر درباره بازار نفت

زنگنه با بیان این که با وزیر نفت وگاز عمان درباره بازار نفت تبادل نظر صورت گرفت، تصریح کرد: طرف عمانی همیشه آماده همکاری با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بوده است؛ اما متاسفانه تاکنون اوپک مواضع روشنی در این باره نداشته است و میان اعضا برای این که بتوانیم بازار را مدیریت کنیم، اختلاف وجود دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد