تاثیر هوشمند سازی موتورخانه ها در بهینه سازی مصرف انرژی

به گزارش نفت دیلی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کنترل آلودگی ناشی از سیستمهای گرمایش و سرمایشی خانگی و تجاری و هوشمند سازی موتورخانه ها در سه حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی هوا بسیار مهم و تاثیرگذار است.

معصومه ابتکار در جلسه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا که با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع آلودگی هوا و مصوبه اردیبهشت ماه ١٣٩٣ هیئت دولت در خصوص مقابله با آلودگی هوای کشور تشکیل شد، گفت: برگزاری منظم و متداوم و با جدیت این جلسات به منظور پیگیری ابعاد مختلف مصوبه دولت و گزارش کار دستگاه های اجرایی در خصوص تکالیف مرتبط است و گزارشهای اخذ شده در این جلسه ها به بخشهای مختلف از جمله هیئت دولت و رئیس جمهوری ارائه خواهد شد.

ابتکار ضمن اشاره به بند کنترل آلودگی ناشی از سامانه های (سیستمهای) گرمایش و سرمایشی (خانگی و تجاری) و هوشمند سازی موتورخانه ها که از جمله وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارتخانه های نفت، کشور، سازمان ملی استاندارد ایران و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بود، اظهار کرد: طرح پایلوت اجرا شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه می تواند با بسط در برخی دیگر از حوزه ها از جمله پایش و اندازه گیری همه آلاینده های خروجی از این منابع تکمیل شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحثها و بررسیهای صورت گرفته درباره مشوقها و تنبیه های پیشنهادی به منظور اجرایی شدن این طرح از جمله اخذ عوارض و مالیات از موتورخانه های غیراستاندارد، گفت: پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص راه اندازی بورس صرفه جویی، توسعه و رونق کسب و کار اقتصادی در این زمینه از جمله ساز و کارهای خوب ارائه شده در این زمینه است.

وی ضمن یادآوری برنامه مشارکت ملی ایران در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکارها برای دستیابی به کاهش چهار درصدی انتشار گازهای گلخانه ای بدون شرط و کاهش تا ١٢ درصد با احتساب افزایش هشت درصدی در صورت رفع کامل تحریمها، بهینه سازی مصرف انرژی است.

ابتکار تاکید کرد: دستیابی به اطلاعات و آمار دقیق از میزان سهم سامانه های (سیستمهای) گرمایش و سرمایشی (خانگی و تجاری) و موتورخانه ها در آلایندگیها به ویژه با محوریت واحدهای مسکونی بسیار ضروری است از این رو انجام مطالعات جامع و کامل الزامی است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: با توجه به این که بخش عمده مشکل آلودگی هوا مربوط به ذرات ریز ٢,٥ میکرون است، دستیابی به سیاهه دقیق از شاخصها و منابع آلایندگی به منظور برنامه ریزی صحیح و تدوین ساز و کارهای اجرایی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اراده و عزم دولت یازدهم در خصوص مقابله با چالش آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تصریح کرد: طبق گزارشی که اخیرا مطالعه می کردم با استفاده از توسعه و تشویق کسب و کار دانش بنیان در حوزه انرژی می توان تا ٤٠٠ هزار شغل جدید در کشور (کلانشهرها) ایجاد کرد.

وی افزود: در بخش دیگری از این گزارش آمده بود ٤٢ درصد آلودگی هوا در آمریکا ناشی از همین موتورخانه های خانگی است این در حالی است که ما در ایران هنوز آمار دقیقی در این خصوص نداریم.

ابتکار با تقدیر از اقدامات انجام شده توسط دستگاه های اجرایی درباره مقابله با آلودگی هوا، گفت: گزارشهای ارائه شده منجر به امیدواری ما برای گام برداشتن سریع تر و کارآمدتر برای کاهش آلودگی هوا می شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد