آیین نامه رگولاتوری پژوهش و فناوری پایین دست صنعت نفت تدوین می شود

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت بر ضرورت استفاده حداکثری از توان علمی کشور برای عملیاتی شدن طرحهای اولویت دار پایین دست صنعت نفت تاکید و دستور تدوین آیین نامه رگولاتوری پژوهش و فناوری پایین دست صنعت نفت را صادر کرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در نامه ای خطاب به محمدرضا مقدم معاون خود در امور پژوهش و فناوری،  اقدامات مورد نیاز برای تقویت زیرساختهای عملیاتی شدن طرحهای اولویت دار پایین دست صنعت نفت را که چندی پیش در قالب ١٢ موافقتنامه به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برگزیده کشور واگذار شد، تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت پیرو انعقاد موافقتنامه های همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برگزیده کشور برای انجام طرحهای اولویت دار حوزه پایین دست و انتقال و توسعه فناوریهای کلیدی در قالب ایجاد انستیتوهای تخصصی جدید و ایجاد بستر دانش بنیادین فناوری به منظور تنظیم سطوح وظایف و فراهم کردن سازوکار تحقق اهداف مورد نظر در این حرکت ملی، مسئولیت نظارت عالیه بر حسن انجام تعهدات این موافقتنامه ها و نیز انجام اقدامات رگولاتوری مرتبط با موافقتنامه ها را به نیابت از وزارت نفت، به معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه واگذار کرد. 

برنامه جامع تحقیقاتی، تهیه و تصویب شود

زنگنه در این نامه، بر ضرورت برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم جهت ایجاد و تقویت زیرساختهای مورد نیاز برای عملیاتی شدن طرحهای واگذار شده تاکید و تصریح کرده است: توصیه می شود تهیه و تصویب برنامه جامع تحقیقاتی و همچنین تبادل قرارداد همکاری دانشگاه متولی با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی همکار در اولویت و همزمان انجام پذیرد.

به گفته وزیر نفت، در این زمینه ضرورت دارد از حداکثر توان علمی کشور در قالب مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان حسب تکالیف قانونی و تعهدات ملی آنها و در چارچوب قوانین و مقررات و برنامه های پژوهشی کشور، وزارت نفت و شرکتهای تابعه استفاده شود.

تشکیل شورای مشورتی با کارشناسان برجسته پایین دست صنعت نفت

همچنین زنگنه، معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت را مکلف کرده است در قالب تشکیل یک شورای مشورتی مرکب از کارشناسان زبده و برجسته حوزه پایین دست صنعت نفت، در اخذ و کسب مشورتهای تخصصی برای ارتقا و افزایش کیفیت تولید آیین نامه ها و نظارت بر اجرای سیاستهای ابلاغی اقدام کند که در این زمینه، جذب متخصص تراز اول بین المللی در این حوزه از ایرانیان خارج از کشور و کارشناسان خارجی بلامانع است.

وزیر نفت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران را مکلف کرده است سازوکار مناسب را برای دسترسی آسان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به اطلاعات پایه مورد نیاز و استفاده از سامانه CPMIS فراهم و مساعدت کنند شریک خارجی انستیتوهای جدید تا پایان سال دوم اجرای برنامه، انتخاب شده و شروع به کار کنند.

انستیتوهای تحقیقاتی جدید شکل گیرد

زنگنه در ادامه، تقویت امکانات لازم و ایجاد تدریجی انستیتوهای تحقیقاتی جدید را تا پایان سال سوم اجرای برنامه از سوی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی متولی خواستار شده و تاکید کرده است: دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مربوطه، به فعالیت تمام وقت اعضای هیئت علمی و کارکنان انستیتوها رسمیت بخشند.

وزیر نفت در این نامه یادآور شده است: معاونت پژوهش و فناوری ماموریت دارد تا با هماهنگی کامل با مدیران عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در اسرع وقت نسبت به تنظیم، تدوین، ابلاغ و نظارت و پیگیری تحقق سیاستهایی اقدام کند که تدوین آیین نامه رگولاتوری حوزه پژوهش و فناوری پایین دست صنعت نفت از جمله این سیاستهاست.

معاونت پژوهش و فناوری، سیاستهای لازم را پیگیری و نظارت کند

همچنین تدوین آیین نامه تخصصی و اجرایی مورد نیاز در اجرای موافقتنامه های منعقده و اعزام افراد متخصص داخلی به شرکتهای پیشرو بین المللی برای افزایش توان مدیریت مگاپروژه ها و یادگیری و انتقال دانش بنیادین فناوریهای کلیدی حوزه پایین دست صنعت نفت و ایجاد سازوکار و سازماندهی تاسیس، استقرار شعب شرکتهای مهندسی خارجی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد موجود و جدید نواحی نفتخیز و پارکهای فناوری به منظور انتقال دانش بنیادین فناوریهای کلیدی حوزه پایین دست با محوریت پیمانکاران عمومی (GC) در کنسرسیومهای مشترک از دیگر سیاستهای مورد تاکید وزیر نفت به شمار می رود.

زنگنه همچنین بر تدوین سازوکار و فرآیند ارزیابی و اثربخشی عملکرد دانشگاهها در ایجاد انستیتوهای جدید، به کارگیری مشاور خارجی و اعضای هیئت علمی و کارکنان تمام وقت در انستیتوها تاکید و تدوین سازوکار و فرآیند ارزیابی و اثربخشی استفاده از حداکثر توان علمی کشور، مدیریت فناوری، مدیریت دانش و صدور خدمات فنی و مهندسی و تدوین و ارائه معیارهای برآورد اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای هر طرح را ضروری عنوان کرده است. 

وزیر نفت با بیان این که انتظار می رود با ارائه گزارشهای دوره ای و برگزاری جلسات منظم سه ماهه، وضع پیشرفت طرحها و پروژه های واگذار شده و اقدامات صورت گرفته به وی ارائه شود، ابراز امیدواری کرده است که با یاری خداوند متعال و حسب تلاشهای صورت پذیرفته و با یک حرکت جهادی، شاهد نتایج علمی این کار بزرگ و ماندگار در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و رویکرد فناورانه صنعت نفت در برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باشیم.

١٣ دیماه امسال ١٢ موافقتنامه همکاری انجام طرحهای اولویت دار حوزه پایین دست صنعت نفت میان مدیران عامل سه شرکت اصلی تابعه وزارت نفت (شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران) با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی منتخب امضا شد.

براین اساس، چهار طرح مطالعاتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مدت پنج سال با مبلغ تقریبی ١١٠ میلیارد تومان شامل متانول، الفین، پروپیلین و کاتالیستهای پلی الفین به ترتیب به دانشگاههای شیراز، تربیت مدرس، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و صنعتی امیرکبیر سپرده شد.

همچنین مطالعه پنج طرح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای مدت پنج سال به مبلغ تقریبی ٢٣٨ میلیارد تومان شامل طرح ارتقای نفت سنگین و باقیمانده‌های سنگین، ایزومریزاسیون نفتای سنگین، تبدیل کاتالیستی نفتا (CCR)، گوگردزدایی از نفتا و میان تقطیر (HDS) و هیدروکراکینگ به ترتیب به دانشگاههای تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان واگذار شد.

براین اساس، سه طرح شرکت ملی گاز ایران برای مدت پنج سال به مبلغ تقریبی ٩١ میلیارد تومان شامل طرحهای گاز طبیعی مایع، ال ان جی، تصفیه و شیرین سازی و توربینهای گازی و اندازه‌گیری هوشمند در این مراسم به دانشگاههای تهران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه علم و صنعت و شرکت OTC سپرده شد. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد