کشور در حال فاصله گرفتن از وابستگی به نفت است

به گزارش نفت دیلی، رئیس جمهوری گفت: از جمله برنامه ها و سیاستهای کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب این است که قدم به قدم از تکیه به نفت و حتی از خام فروشی نفت نیز فاصله بگیریم، بنابراین، این جز برنامه های ما بود، اما این فشار (کاهش قیمت نفت) سبب شد تسریع شود برای همین می گویم فشار کاهش قیمت نفت افزون بر تهدید، فرصت هم بود.

بر همین اساس، رئیس جمهوری گفت: پیش تر نیز در یک گفتگوی صمیمی با مردم این را عرض کردم که پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خطری که وجود دارد این است که به شیوه سابق بازگردیم. شیوه سابق این بود که نفت می فروختیم و با پول نفت آنچه می خواستیم کالاهای مصرفی و کالاهای دیگر را وارد می کردیم.

روحانی افزود: البته واردات کالاهای غیرمصرفی و سرمایه ای اشکال ندارد، گاهی هم برخی کالاهای ضروری همچون گندم و ذرت وارد می کردیم. به هر حال واردات همیشه بد نیست، واردات در جایی که کشور قدرت تولید دارد و ما از تولید بیرون استفاده کنیم آنگاه بد است.

وی اضافه کرد: در گذشته شیوه این بود نفت بفروشیم و با واردات کشور را اداره کنیم، البته کاهش قیمت نفت فشار بسیاری بر ما وارد کرد، شاید در کنار تهدید کاهش قیمت نفت بتوان یک فرصت را هم دید، ما از اعتیاد خطرناک و وابستگی کامل اقتصاد به نفت گام به گام در حال فاصله گرفتن هستیم.

رئیس جمهوری با اشاره به این که تکیه بودجه سال آینده به نفت حدود ٢٥ درصد است، گفت: گاهی حوادثی پیش می آید که وادار به مستقل بودن می شوید، به عنوان مثال در جنگ ابزارهای بسیاری ساختیم، آن شرایط ما را به ساخت سریع و به کار گرفتن همه توان وادار کرد.

روحانی تاکید کرد: از جمله برنامه ها و سیاستهای کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب این است که قدم به قدم از تکیه به نفت و حتی از خام فروشی نفت نیز فاصله بگیریم.

وی اظهار کرد: بنابراین، این جز برنامه های ما بود، اما این فشار (کاهش قیمت نفت) سبب شد تسریع شود برای همین می گویم فشار کاهش قیمت نفت علاوه بر این که تهدید بود فرصت هم بود.

روحانی با اشاره کاهش غیر قابل پیش بینی قیمت نفت از ١٢٠ دلار به زیر ٣٠ دلار، تصریح کرد: باید این اراده در دولت و ملت باشد، اگر قیمت نفت نیز بالا رفت، اتکای ما به نفت کاهش یابد.

رئیس جمهوری ادامه داد: در شرایط جدید، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اوایل آذرماه به ایران آمد، رئیس جمهوری چین نیز اوایل بهمن به ایران سفر کرد، من به دو کشور مهم اروپایی سفر داشتم و هیات های تجاری به طور منظم وارد تهران می شوند و همین الان ده ها هیات تجاری در تهران هستند و فعالیت می کنند.

روحانی تاکید کرد: اساس برنامه این است که نمی خواهیم نگاه به غرب داشته باشیم، ما باید از همه کشورها استفاده کنیم، ما باید در مقابل آنهایی که می خواهند با ما کار کنند انتخابگر باشیم، ما از مزیت همه کشورها باید استفاده کنیم.

وی افزود: آسیا برای ما بسیار مهم است و کشورهای بسیار مهمی در این قاره وجود دارد، از این رو مشاهده کردید در سفر رئیس جمهوری چین یک قرارداد بلند مدت ٢٥ ساله اتخاذ کردیم و تصمیمهای مهمی در این سفر گرفته شد، در سفر رئیس جمهوری روسیه نیز تصمیمهای مهمی برای روابط دوجانبه و منطقه گرفته شد، در سفر به اروپا نیز تصمیمهای بسیار مهم اتخاذ کردیم.

رئیس دولت یازدهم توضیح داد: اما تفاوت این تصمیمها با گذشته این است، در گذشته این گونه بود که کالا را بخریم، وارد کنیم و نفت را بفروشیم، اما امروز مبنای ما این است سرمایه خارجی وارد ایران شود و ما با این سرمایه در تولید برای اشتغال جوانان و تصرف بازارهای خارجی شراکت کنیم.

روحانی به مثالی اشاره کرد و گفت: خودرو یک صنعت بسیار مهم و اشتغال آفرین است و هم برای حمل و نقل مردم رفع ضرورت می کند، در مسئله خودرو باید به کلاس جهانی برسیم و صادرات خودرو هم داشته باشیم، بنابراین در قراردادها و سفر اخیر به ویژه فرانسه مبنا این است آنها سرمایه بیاورند، خودرو در کلاس بالا در کشور ما تولید شود و حداقل ٣٠ درصد این خودرو صادر شود.

روحانی در ادامه این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: بدون صادرات نمی توانیم کیفیت کالاها را بالا ببریم و نمی توانیم با دنیا برای صادرات کالای غیر نفتی رقابت کنیم.

وی در پاسخ به این موضوع که یعنی فقط کالا خریداری نشده است بلکه خط تولید آن کالا نیز خریداری شده است؟ اظهار کرد: اکنون نگاه دنیا به ایران یک نگاه بلند مدت است، چین وقتی می آید می گوید من قرارداد ٢٥ ساله با ایران منعقد می کنم، بحث یک، دو و پنج سال نیست.

رئیس جمهوری ادامه داد: وقتی با فرانسه صحبت می کنیم و با شرکتهای مختلف صحبت می کنیم بحث قراردادهای ١٦ ساله و ٢٠ ساله است و ما در خرید هواپیما قراردادی که یک شرکت ما یعنی شرکت ایران ایر برای خرید هواپیما امضا کرده است و شما می دانید این قرارداد، ١٦ ساله است؛ یعنی قسط آخر این قرارداد ١٦ سال آینده آن هم از پول نفت این هواپیما را نخریده ایم.

روحانی یادآور شد: ما پیش تر پول نفت را می دادیم و سالهای پیش شرایط ما به شکلی بود که هواپیماهای دست دوم با قیمت بالا با پول نفت خریداری می شد، اما امروز برای خرید هواپیما یک دلار پول نفت نمی دهیم.

وی تصریح کرد: پس هواپیما وارد کشور ما می شود و این جا با حمل مسافر بخشی از درآمد خود را به عنوان اجاره آن هواپیما پرداخت می کند و ظرف هشت سال با پرداخت اجاره بها که بابت قیمت هواپیماها محسوب می شود، سپس ما مالک هواپیما می شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: بنابراین بحث این نیست که ما پول نفت بدهیم و هواپیما بخریم ، بحث این است که هواپیما بیاید و اشتغال برای ما ایجاد کند. شما می دانید که در سال گذشته میلادی مردم ایران حدود پنج میلیارد دلار پول بلیط هواپیما به شرکت های خارجی داده اند و بیشتر به همین کشورهای جنوبی و غربی ما داده اند.

روحانی خاطر نشان کرد: روزی بود که در منطقه از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم، چرا امروز نباید اول باشیم و چرا مردم کشور ما باید با پروازهای دیگر برای این که به شرق یا غرب بروند، بلیط بخرند؟

وی تصریح کرد: چرا در ایام حج باید بخش بزرگی از حمل و نقل حاجیان ما از طریق پروازهای خارجی انجام شود و این کار بسیار بزرگی است. البته با این هواپیما مسافر و توریست هم به کشور منتقل می کنیم.

رئیس جمهوری افزود: یکی از راههای ایجاد اشتغال، البته ایجاد اشتغال راههای مختلف و متنوعی دارد، فعال کردن بخش خدمات توریسم از آن جمله است.

روحانی با اشاره به این که در سال گذشته ٨٣ میلیون نفر توریسم به فرانسه سفر کرده اند، گفت: ایران از نظر تاریخی جاذبه های بیشتری نسبت به فرانسه دارد. کشوری چهارفصل هستیم و با این همه امتیازها و جاذبه نمی توانیم صحیح از آن استفاده کنیم، پس باید صنعت توریسم را درست کرد.

وی ادامه داد: بخشی از این صنعت ساخت هتل است و یک بخش دیگر راه آهن و بخش دیگر ساماندهی حمل و نقل هوایی است. بنابراین شرایط امروز ما برای حرف زدن با دنیا و معاملات اقتصادی ما با گذشته کاملا متفاوت است.

رئیس جمهوری افزود: امروز از برجام عبور کرده ایم و به نظر من از تحریم هم عبور کرده ایم. دیگر امروز بحثها باید در مسیر سازندگی و آینده کشور قرار گیرد. اشکال ندارد که نقد و انتقاد شود. باید برای بهتر شدن کشور از کارهایی که دولت انجام می دهد، انتقاد سازنده شود.

روحانی با بیان این که امروز روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است، اظهار کرد: آن تعامل سازنده که من از روز اول به عنوان شعار قرار دادم به طور دقیق تعامل جهان برای ساختن ایران است، البته این گونه نیست که بخش اقتصاد ما فقط با تعامل با خارج درست شود، این حداکثر ٤٠ درصد است و ٦٠ درصد به داخل مربوط می شود.

وی تصریح کرد: بدان معنا که ما باید کسب و کار را تسهیل کرده و بهبود ببخشیم؛ شرایط بازار، بیمه، گمرک را اصلاح کرد و باید با فساد به صورت گسترده مقابله کنیم. بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم تا ایران ساخته شود.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: به نظر من، امروز امید مردم و امید دولت به مردم و آینده کشور از هر زمان دیگر بیشتر است و به خوبی می توانیم دست به دست هم دهیم، اشتغال جوانان را سامان دهیم و هم رشد و توسعه برای کشور بیافرینیم و هم با رقابت در کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ موفق باشیم.

روحانی یادآور شد: باید دید که چگونه چین و هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت توانسته اند اشتغال ایجاد کند، پس ما هم می توانیم و باید از تجربه آنها استفاده کرد و تمامی کشورهایی که در اقتصاد موفق شدند، توانسته اند از سرمایه خارجی استفاده کنند، چین، هند و کره به همین صورت بوده اند.

وی ادامه داد: کشورهایی که موفق بودند توانسته اند سرمایه خارجی و فناوری را جذب کنند و بازار را به دست آورند؛ پس باید مشارکت کنیم و بازار خارجی را بدست آوریم و برای جوانان کشور اشتغال ایجاد کنیم.

رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که پس از گفتگوهای اقتصادی آیا طر های مقابل کالاهای صادراتی و تولیدی در ایران را هم می پذیرند یا خیر؟ گفت: در مورد این موضوع بحث و بررسی انجام و قرار شده در ٣٠ درصد قراردادهای اخیر ما صادرات داشته باشیم یعنی مشارکت با سرمایه خارجی انجام دهیم .

روحانی ادامه داد: در این قراردادها که امضا می شود گفته نشود پول ما صد میلیارد است یا کمتر یا بیشتر و یا این که پولهای ما آزاد شده است؛ به هیچ وجه از آن پول نمی خواهیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مبنا بر این است که سرمایه دار خارجی وارد شود و با سرمایه گذار داخلی ما و صنعت ما مشارکت کنند و عمدتا بخش خصوص باید به میدان وارد شود. البته دولت نیز تسهیلات را فراهم کند و از صادرات آن کالا به خارج و بخشی از آن کالا در داخل اقساط پرداخت شود و ما در این صورت مالک می شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و خودرو مبنای ما این نیست که پول نفت را خرج کنیم بلکه مبنا این است که سرمایه خارجی ورود یابد و با هم مشارکت انجام دهیم و مبنای اصلی ما کارآفرینان داخلی هستند که این بار را بر عهده گیرند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد