علاقمندی ایران و هند به سرمایه گذاری بلندمدت در پروژه های نفتی

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت از علاقمندی ایران و هند برای سرمایه گذاری بلندمدت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد.

بیژن زنگنه در همایش تجاری ایران و هند در محل اتاق بازرگانی تهران، گفت: ما امروز  مذاکرات مفصلی داشتیم و یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور ایران و هند در زمینه توسعه میدان گازی فرزاد بی، همکاریهای پالایشگاهی، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به هند و همکاری دو طرف در صنعت پتروشیمی، امضا شد.

وی با بیان این که افزون بر افزایش صادرات نفت خام، تهران و دهلی نو برای سرمایه گذاریهای کلان و توسعه روابط راهبردی توافق کردند، گفت: امیدواریم شرکتهای ایرانی و هندی یکدیگر را پیدا کنند و در شرایط جدید، سرمایه گذاری دو کشور افزایش یاید.

وزیر نفت با اشاره به علاقمندی ٢ طرف برای سرمایه گذاری بلندمدت و مذاکرات درباره بخشهای مرتبط با صنعت پتروشیمی، گفت: هندیها علاقمند به دریافت گاز ایران در صنایع انرژی بر و پتروشیمی هستند و ما عنوان کردیم که می توانیم گاز را در چابهار و هر نقطه ای که طرف هندی مایل به سرمایه گذاری در بخشهای متانول، فولادف آلومینیوم و دیگر صنایع باشد، به آنها تحویل دهیم.

زنگنه با بیان این که قیمت گاز در ایران مشخص شده است، تاکید کرد: در این شرایط  می توانیم با شرکتهای هندی کار کنیم.

وی به همکاریهای نفتی ایران و هند اشاره کرد و گفت: مهمترین پروژه ما در این باره توسعه میدان گازی فرزاد بی است که هندیها باید در این مورد ارزیابی انجام دهند که امیدواریم پیش از پایان سال میلادی تکلیف این میدان مشخص شود.

وزیر نفت به مذاکره درباره میدان گازی «فرزاد بی» نیز اشاره کرد و گفت: مهمترین پروژه ای که می تواند زمینه همکاری بلندمدت میان دو کشور را فراهم کند توسعه این میدان است.

زنگنه افزود: میدان فرزاد بی، ظرفیت تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز را دارد اما با هند ها برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب یادداشت تفاهم امضا کردیم.

وی با بیان این که این تفاهمنامه باید تا پایان امسال به نتیجه برسد و اجرای این پروژه به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد، گفت: قرار شده است شرکتهای هندی برای گاز تولیدی این میدان بازاریابی کنند؛ این گاز در هند یا دیگر بازارهای مصرف فروخته خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به برنامه ایران در صنایع پالایشی هند، گفت: ایران تمایل دارد در طرحهای پالایشی هند برای تضمین فروش نفت خام خود حضور داشته باشد.

زنگنه افزود: ایران از نظر مالی کشوری سرمایه پذیر است تا سرمایه فرست؛ اما کارهایی باید برای توسعه صادرات انجام دهیم که امیدواریم پایه های همکاری بلندمدت میان دو کشور ایجاد شود.

وی افزود: شرکتهای هندی از نظر مهندسی در صنایع نفت و گاز توانمند هستند و در رده استانداردهای بین المللی قرار دارند؛ بر این اساس شرکتهای ایرانی می توانند از این فرصت برای توسعه همکاری استفاده کنند.

وزیر نفت با بیان این که ایران به تجهیزات صنعت نفت نیاز دارد، گفت: شرکتهای ایرانی و هندی می توانند برای ساخت مشترک تجهیزات با هدف مصرف در داخل کشور و یا صادرات به بازارهای منطقه با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

زنگنه افزود: بازار مناسبی در آسیای میانه و منطقه خلیج فارس برای صادرات این تجهیزات وجود دارد.

وزیر نفت با بیان این که ایران دارنده نخستین ذخایر گازی اثبات شده در دنیاست، تاکید کرد: ایران تنها کشور در منطقه است که گاز برای صادر کردن دارد زیرا همه کشورهای منطقه دچار کمبود گاز هستند و قطر نیز گاز مازاد برای صادرات ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: هند امروز به عنوان مصرف کننده انرژی و ما نیز بزرگترین تولیدکننده انرژی خواهان توسعه و همکاریها هستیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد